5 redenen waarom je je hongerig voelt na het eten

5-redenen-waarom-je-je-hongerig-voelt-na-eten.jpg

Heb jij ook vaak een hongergevoel net nadat je hebt gegeten? Het komt veel vaker voor dan je denkt. Mensen die na hun avondeten nog een maaltijd kunnen eten, omdat ze nog steeds honger hebben. Vaak duurt het even vooraleer ons lichaam weet dat we genoeg hebben. Hoe komt het dat we steeds dat hongergevoel hebben? Waar komt het gevoel vandaan en hoe kunnen we het gevoel verminderen? Op deze vragen hebben wij een antwoord in onderstaand artikel.

Waar komt het gevoel vandaan?

Ons lichaam houdt ons vaak voor de gek. Je hersenen kunnen een dorstgevoel vertalen in een gevoel van honger. ’s Morgens heeft ons lichaam veel vocht nodig, omdat het een hele nacht geen vocht heeft gehad, maar je hersenen vertalen dat in een hongergevoel. Daarnaast  zijn er nog andere redenen waarom jij vaak een hongergevoel hebt:

1. Je hebt niet ontbeten

Eén van de redenen waarom jij vaak een hongergevoel hebt, kan liggen aan het feit dat je het ontbijt hebt overgeslagen. Wanneer je niet ontbijt of niet genoeg ontbijt, kan dit zorgen voor een hongergevoel later op de dag. Een eiwitrijk ontbijt (bv. met kaas, yoghurt, ham of kalkoen…) zorgt voor meer verzadiging en een kleiner hongergevoel voor de rest van de dag. Wie niet ontbijt zal vlugger grijpen naar ongezonde tussendoortjes, die het hongergevoel niet stillen. Een goed ontbijt zal dus zorgen voor een verzadigd gevoel!  

2. Frisdranken

Het drinken van (light) frisdranken, gesuikerde sappen en andere dranken met een hoog suikergehalte kan het hongergevoel verstoren, waardoor je meer zin krijgt in zoetigheid. Fructose in het bijzonder, kan je hersenen laten denken dat je lichaam meer voedsel nodig heeft, ook al heb je gegeten. Let dus op met hetgeen je drinkt. Ga voor groene thee (zonder suiker) of water.

3. Gedehydreerd

Soms kan je gedehydreerd zijn zonder je het zelf doorhebt. Wanneer je onvoldoende drinkt, gaan je hersenen dit vertalen in een hongergevoel. Heb je steeds honger na het eten van een maaltijd, probeer dan een glas water te drinken en zie hoe je je voelt in 15 minuten. Geef je lichaam de tijd om het onderscheid te maken tussen een hongergevoel en dorstgevoel.

4. Te weinig groenten eten

Bladgroenten zoals spinazie, boerenkool, sla … zijn rijk aan foliumzuur en vitamine K. Foliumzuur gaat de vermoeidheid en gewichtstoename aan. Vitamine K komt voor in plantaardige voeding en zorgt voor de regulering van de bloedsuikerspiegel. Veel bladgroenten eten zal dus zorgen voor een voller gevoel en de voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft.

5. Verveling

De meest voorkomende reden waarom jij steeds honger hebt is uit verveling. Wanneer je je verveelt kan het hongergevoel naar boven komen, omdat je op zoek bent naar een afleiding. Zorg voor een andere afleiding. Ga bijvoorbeeld wandelen, een boek lezen, je huis herorganiseren …

Zo kan jij je hongergevoel verminderen

  1. Drink voldoende water
  2. Blijf van die ongezonde snacks
  3. Ontbijt dagelijks
  4. Maak het onderscheid tussen honger en verveling
  5. Beweeg meer
  6. Eet regelmatig groente en fruit
  7. Drink geen (light) frisdranken, vruchtensappen en alcoholische dranken
  8. Eet magere eiwitten (zoals mager vlees, gevogelte of vis)
  9. Eet volkoren producten
  10. Eet op regelmatige en dezelfde tijdstippen