In 7 dagen een gezonder lichaam

7-dagen-gezonder-lichaam.jpg

De lente komt eraan! Dit kan hét moment zijn om je lichaam en geest eens op te frissen. Hierbij enkele tips om de stap te zetten naar een gezondere levensstijl en bruisend van energie de lente in te gaan!

Tip 1. Gezond eten

Een gezonde levensstijl creëer je niet van de ene dag op de andere. Daar gaan vaak enkele weken tot maanden overheen. Met vallen en opstaan moet je ontdekken welke gezonde eetgewoontes bij jou passen. Door gezonde voeding en recepten uit te proberen kan je achterhalen wat jij lekker vindt.

Enkele tips voor gezonde voeding:

1. Hou het simpel

Ga niet overdrijven. Begin langzaam je eetgewoontes aan te passen. Je eetpatroon drastisch omgooien heeft vaak een omgekeerd effect. Zorg eerder voor kleine aanpassingen in je eetgewoontes. Maak het jezelf niet moeilijk; kies voor kleurrijk voedsel, variëteit en versheid. Na enkele weken heb je jezelf nieuwe gewoontes aangeleerd en maak je gezondere keuzes zonder erbij na te denken! 

2. Gematigdheid

De basis voor een gezond dieet is gematigdheid. Dat betekent dat je je verzadigd moet voelen na je maaltijd, maar niet overvol. Gematigd eten heeft ook met balans te maken. Een evenwichtig en gebalanceerd dieet bestaat uit goede vetten, vezels, vitaminen en mineralen.

3. Je bent wat je eet

Het is ook belangrijk om na te denken over hoe je eet. Eet bewust! Als je eet terwijl je naar tv kijkt of achter je computer zit, eet je onbewust meer dan goed voor je is. Daarnaast is het ook belangrijk om:

  • Rustig te eten en goed te kauwen voor je iets doorslikt.
  • Te ontbijten Een gezond ontbijt zorgt ervoor dat je de dag fit doorkomt.
  • ’s Avonds laat eten te vermijden. Daarnaast is het slim om ’s avonds te kiezen voor licht en makkelijk verteerbaar voedsel.

Tip 2.  Gezonde snacks

Veel mensen hebben er last van: ‘tussentijdse hongeraanvallen’. Zorg er daarom voor dat je altijd een gezond tussendoortje bij de hand hebt. Voorbeelden van gezonde tussendoortjes zijn: fruit, groenten, soep, noten, Griekse yoghurt, zelfgebakken havermoutkoekjes of gedroogde vruchten.

Tip 3. Detox

De lever is één van de belangrijkste organen in het menselijk lichaam. Vanuit de lever wordt ons lichaam gereinigd. Als je vaak ongezond en vet eet, krijgt je lever het zwaar te verduren. Zo kan er dan een opeenstapeling van schadelijke stoffen in de lever ontstaan, die de werking ervan negatief beïnvloeden. In zo’n situatie kan het raadzaam zijn om je lever te ontgiften, waarbij je voornamelijk kiest voor licht voedsel. Probeer in deze fase zo min mogelijk kleur- en smaakstoffen, pesticiden (via groenten en fruit), alcohol, cafeïne en nicotine binnen te krijgen. Ook conserveringsmiddelen, stabilisatoren en emulgatoren kunnen schadelijk zijn voor de lever. Reden genoeg om dergelijke stoffen zo veel mogelijk te vermijden!

Deze voedingsmiddelen helpen je om je lever te ontgiften

  • Biologische producten
  • Zure groenten en fruit
  • Kurkuma
  • Artisjok
  • Bittere groenten
  • Wortels

Tip 4. Sapdag

Om je lichaam te helpen zuiveren, kan je eens een sapdag inlassen.  Een wekelijkse sapdag biedt  heel wat voordelen. Een gemiddelde sapdag levert ongeveer 300kcal per dag op, wat heel dicht in de buurt komt van een volledige onthouding. Op zo’n dag hoeft je spijsvertering geen overtollig eiwit en vet te verteren. Bovendien kan een sapdag gunstig zijn voor je darmflora, waardoor je spijsvertering beter verloopt.

Tip 5. Beweging

Voldoende beweging hoort bij een gezonde levensstijl. Het wordt aangeraden om een half uurtje per dag in beweging te zijn, bij voorkeur in frisse buitenlucht. Dit kan zijn in de vorm van sporten zoals joggen of zwemmen, maar je kan ook enkele aanpassingen in je dagelijkse leven doorvoeren. Bv.: de fiets nemen in plaats van de auto of de trap nemen in plaats van de lift.

Meer info? Klik hier.