Advies van de expert: de lunchgewoontes van Evy (29)

advies-van-expert-lunchgewoontes-van-evy-29

Gezond lunchen: we willen én proberen wel, maar toch is het niet altijd even makkelijk om de perfecte lunch samen te stellen. Ook wij waren wel eens benieuwd hoe het gesteld was met de lunchgewoontes van onze lezers. Hieronder vertelt Evy (29), die onlangs 20 kilo afviel,  over hoe een typische lunch er bij haar uitziet.  OZ-voedingsexpert Daphne geeft tips en advies.                       

De lunchgewoontes van Evy

Ik ben ingeschreven op de nieuwsbrief van Club Gezond en las het artikel in verband met ‘lunchgewoontes’, ook ik deel graag mijn eigen lunchgewoontes. 

Ik ben 29 jaar, woon alleen met mijn hond Kyra en ben recent 20kg vermagerd met een proteïnedieet. Het lukt me sindsdien goed om mijn gewicht te behouden, maar mijn eetgewoontes zijn saai en misschien niet altijd zo gezond.

Als lunch neem ik tijdens de zomer vaak slaatjes mee naar het werk (Sla, tomaat, mais, komkommer,…) met een potje tonijn in eigen nat, natuurlijk vergezeld met mayonaise of een dressing. Nu het kouder aan het worden is ben ik overgeschakeld naar soep die ik zelf maak (zonder boter, groenten in de pot, bouillon en water) met twee sneetjes bruin/grijs brood en een sneetje hesp, light kaas of kippewit.

Ik ben wel iemand die ‘s ochtends niet graag in de keuken staat. Meestal durf ik ‘s avonds al wat mogelijk is al klaar te zetten.

Ik ben benieuwd of jullie hiermee aan de slag kunnen en mij tips zouden willen geven!

Het advies van voedingsexpert Daphne

Wauw! 20 kilo! Knappe prestatie!

Een salade kan inderdaad heerlijk smaken bij warm weer. Probeer voor de groenten af te wisselen op vlak van kleur. Zo varieer je ook meteen in vitaminen.

Goed dat je een eiwitbron neemt bij de salade. Dat zorgt mee voor een verzadigend gevoel. Afwisselen met andere bronnen van eiwit kan zeker: kip, mozzarella, fetablokjes, falafelballetjes, kikkererwten en ga zo maar door. Ook een kleine koolhydraatbron mag zeker, denk aan enkele sneden brood,een aardappeltje of wat pasta.

Enkele andere lunchideeetjes zijn bijvoorbeeld een wrap met zalm, ijsbergsalade en light kruidenkaas of een wrap met kip met curry-yohgurtdressing en komkommer. Je kan in plaats van een klassieke wrap ook eens voor een eiwrap gaan met kip, mango, tomaat en sla of een eiwrap met haloumi. Het fijne aan een wrap is dat je die perfect de dag voordien kan voorbereiden en je in een wrap perfect wat restjes kan wegwerken. 

Tip: bewaar receptjes die er op het eerste zicht leuk uitzien en waag je er eens aan op een rustig moment. Zo breid je je keukeninspiratie stilaan uit.

Soep is trouwens ook een uitstekend idee voor tijdens de lunch, maar probeer je soep niet altijd te mixen. Dat geeft langer een verzadigd gevoel. 

Hoe is het met jouw lunchgewoontes gesteld? Doe de test!

Net als Evy benieuwd hoe het met jouw lunchgewoontes gesteld is? Ontdek het via onze test!

Naar de test!

Ontdek ook onze lekker lunchrecepten (met video):