Advies van de expert: de lunchgewoontes van Pieter (22)

advies-van-expert-lunchgewoontes-van-pieter-22.jpg

Gezond lunchen: we willen én proberen wel, maar toch is het niet altijd even makkelijk om de perfecte lunch samen te stellen. Net daarom lieten we de lunchgewoontes van een aantal lezers eens onder loep nemen door OZ-voedingsexpert Daphne. Ontdek hieronder de lunchgewoontes van Pieter (22) samen met het advies van Daphne. 

Mijn eten wordt geleverd en betaald door mijn werk. Ik eet op werkdagen dus vooral ‘wat de pot schaft’.

De afgelopen week zag mijn lunch er bijvoorbeeld als volgt uit: 

  • Maandag: bruin broodje met tonijnsla en groenten
  • Dinsdag: Pasta salade met kip, gerookte spek, kerstomaatjes, paprika, mais en cocktaildressing
  • Woensdag: Pasta salade met kip, kerstomaatjes, bieslook, courgette, lente-ui en bieslook yoghurt dressing
  • Donderdag: bruin broodje met tonijnsla en groenten
  • Vrijdag: wok met seizoensgroenten en kip

Het advies van voedingsexpert Daphne

Wat handig dat je eten door je werk geregeld wordt, Pieter!

Als je niet meteen de keuze hebt in wat er te eten valt, loont het nog wel doe moeite om de verhoudingen te optimaliseren. Een salade kan namelijk even calorierijk zijn als een pasta bolognese. Een ideale verhouding voor je salade is een half bord salade, een kwart koolhydraten (pasta, aardappelen, rijst, couscous etc.) en een kwart eiwitten (kip, feta, vleesvervanger etc.).

Merk je met andere woorden dat je salade vooral uit een gigantische portie pasta bestaat, durf dan ook een beetje te laten liggen. Meestal zitten sausjes apart verpakt in de salades. Dit maakt doseren wat makkelijker. Probeer in elk geval zuinig met sausjes om te springen.

Hetzelfde geldt voor je wok: bestaat die vooral uit rijst bestaat en amper groenten en kip, probeer dan tijdens je avondmaal de balans terug te optimaliseren. Voorzie een grotere portie groenten bij je warme maaltijd of kies voor een soberder avondmaal, zoals soep met een boterhammetje. 

Lunch je samen met collega's? Goed zo! Voldoende maal’tijd’ nemen loont. De tijd die nodig is om je verzadigd te voelen bedraagt dan ook ongeveer 20 minuten. Af en toe je bestek neerleggen of wat bijbabbelen tijdens de lunch voorkomt dat je je overeet of dat je met een energiedipje te maken krijgt in de namiddag. 

Hoe is het met jouw lunchgewoontes gesteld? Doe de test!

Lijken jouw lunchgewoontes een beetje op die van Pieter? Of pak jij het net helemaal anders aan? Ontdek met onze test hoe het met jouw lunchgewoontes is gesteld!

Naar de test!