Het eierdieet, wat is dat?

Wat is het eierdieet?

Het eierdieet is een afslankprogramma waarbij je elke dag minstens één maaltijd moet samenstellen gecentreerd rond het traditionele ei. Het is een caloriearm, koolhydraatarm, eiwitrijk programma dat is ontworpen om je te helpen afvallen zonder daarbij spiermassa te verliezen.

Er zijn verschillende varianten van het eierdieet, waaronder het meest gekende het ‘enkel eieren-dieet’ is. Bij alle varianten van het programma eet je drie maaltijden per dag zonder snacks, en drink je alleen water of dranken zonder calorieën.

Wat experts zeggen

“Eieren zijn kleine voedingsstofbommetjes, die eiwitten, choline, vitamine D, luteïne en meer bieden, maar het eierdieet bevat over het algemeen vrij weinig koolhydraten wat ervoor kan zorgen dat je hongerig wordt. Ook eet je steeds hetzelfde voedsel (zoals eieren voor ontbijt), dit kan voor sommigen saai worden, en dat kan weer leiden tot het niet naleven van het dieet.”

Kelly Plowe, MS, RD (Instagram)

Achtergrond

Het eierdieet bestaat al een tijdje. In de jaren zeventig publiceerde Vogue een populair ei- en wijndieet. Tijdens het internettijdperk werd het eierdieet in 2010 populair onder de naam ‘eggparty’ en is het als gevolg van het populaire keto-dieet herboren en wordt het verkocht als kickstart voor gewichtsverlies.

Eieren zijn een voedingsbom en voorzien je lichaam van eiwitten, vetten, vitamine D, fosfor, vitamine A en twee B-complexvitaminen die je lichaam nodig heeft om voedsel om te zetten in energie. Eieren zijn ook een zeer goede bron van riboflavine, selenium en choline.

Er zitten ongeveer 75 calorieën, 5 gram vet, 6 gram eiwit en minder dan 1 gram koolhydraten in een enkel ei.

Hoe werkt het eierdieet?

Er zijn verschillende variaties op dit programma voor gewichtsverlies, deze hebben als overeenkomst dat je voornamelijk eiermaaltijden eet. Dit zijn de meest populaire variaties:

  1. 14-daagse eierdieet
  2. Ei & Grapefruitdieet
  3. Enkel eierdieet
  4. “Medisch” eierdieet
  5. Keto-eierdieet

Laat ons elk dieet even nader toelichten.

1. 14-daagse eierdieet

Als je deze versie van het dieet volgt, eet je elke dag drie maaltijden. Snacks en drankjes met calorieën zijn niet toegestaan. Eet elke dag één maaltijd met eieren. Andere maaltijden kunnen worden gevormd rond andere bronnen van magere eiwitten, zoals kip of vis.

Als aanvulling op de proteïnen op je bord, kun je koolhydraatarme groenten eten, zoals broccoli of spinazie. Citrusvruchten zijn soms toegestaan. Dit dieet wordt ook wel het ‘Boiled Egg Diet’ genoemd en zoals de naam al zegt is het de bedoeling dat je je eieren hardgekookt eet in plaats van gepocheerd, als roerei of gebakken.

2. Ei en grapefruitdieet

Dit is een variatie op het 14-daagse eierdieet en duurt even lang. Bij deze versie van het dieet eet je bij elke maaltijd een halve grapefruit bij je ei of magere eiwitten. Ander fruit is niet toegestaan.

3. Enkel eierdieet

Deze versie van het gewichtsverliesprogramma is een mono-dieet. Mono-diëten zijn extreme en ongezonde gewichtsverliesprogramma’s waarbij je gedurende een langere periode slechts één voedingsmiddel eet. Dieters op dit programma eten gedurende twee weken alleen hardgekookte eieren en drinken enkel water.

Zoals je je misschien kunt voorstellen, wordt training in dit plan niet aanbevolen vanwege de extreme vermoeidheid die je waarschijnlijk zult ervaren.

4. “Medisch” eierdieet

Deze versie van het eierdieet vereist dat je drie keer per dag één ei en één stuk brood eet. Je mag hierbij zoveel groenten en fruit als je wil eten. Toegestane dranken zijn water, zwarte koffie of andere dranken zonder calorieën. Eieren kunnen op elke gewenste manier worden bereid, zolang er geen calorieën worden toegevoegd. Dat betekent dat je geen boter of olie kunt gebruiken om je ei te bereiden.

Sommige ‘lijners’ geloven dat deze versie van het eierdieet in medische instellingen wordt gebruikt om het gewicht van een patiënt voorafgaand aan een operatie te verminderen, maar er is geen bewijs om dat gerucht te ondersteunen.

Hoewel sommige bariatrische artsen hun patiënten vóór een operatie een dieet laten volgen, is dit vaak een vloeibaar dieet (inclusief maaltijdvervangende shakes) en staat het programma onder toezicht van een arts of andere medisch deskundige.

5. Keto-eierdieet

Ketogene diëten, ook wel keto-diëten genoemd, willen dat je je vetinname verhoogt om je lichaam in een ketose toestand te brengen. Deze versie van het eierdieet stelt dat je eieren met boter en kaas eet om je lichaam ketonen te laten produceren. De meest populaire verhouding die op internet wordt genoemd, is één ei op één eetlepel vet (kaas of boter).

Sommige variaties van het eierdieet zijn beter voor je gezondheid dan anderen, maar geen daarvan biedt uitgebalanceerde voeding.

Wat te eten?

Omdat er geen standaard eierdieet bestaat, is wat je eet afhankelijk van het type dieet dat je volgt. Over het algemeen kun je verwachten dat je veel eieren, andere magere eiwitten, groenten en wat fruit eet.

Conform voedsel

  • Eieren
  • Andere magere eiwitten, zoals gevogelte en vis
  • Fruit, zoals grapefruit en bessen
  • Groene bladgroenten, zoals spinazie en boerenkool
  • Zetmeelarme groenten, zoals broccoli, champignons en paprika’s
  • Dranken zonder calorieën, zoals water, zwarte koffie en ongezoete thee

Niet-conform voedsel

  • Alcohol
  • Suiker
  • Geraffineerde koolhydraten, zoals brood en pasta
  • Gefrituurd voedsel
  • Snoepgoed
  • Melk, sap en andere calorische dranken

Aanbevolen periode

Er is geen specifieke tijd of vastenperiode vereist binnen het eierdieet. Het dieet beperkt zich echter tot drie maaltijden per dag en geen snacks.

Bronnen en tips

Eieren zijn handig en veelzijdig. Ze zijn ook goedkoop (in vergelijking met veel andere eiwitbronnen) en gemakkelijk te vinden in elke supermarkt.

  • Omarm de mogelijkheid tot afwisseling binnen het eierdieet door eieren op verschillende manieren te bereiden en verschillende groenten of kruiden te gebruiken om het dieet enigszins interessant te houden. Er zijn talloze manieren om eieren te bereiden, waaronder gepocheerd, hardgekookt, gebakken of roerei. Omeletten die je maakt met een mix van groenten, kruiden en specerijen zorgen dat je niet te verveeld raakt.
  • Bewaar hardgekookte eieren in de koelkast om mee van huis te nemen. Je kunt de eieren ook snijden en ze tijdens de lunch aan je salade toevoegen, of bijvoorbeeld een eiersalade maken voor je diner.
  • Meng hele eieren met eiwitten om calorieën en verzadigd vet te schrappen. Het meeste vet in een hardgekookt ei bevindt zich in de dooier, die ongeveer 55 calorieën aan vet en eiwitten bevat. Het eiwit daarentegen zit boordevol vetvrije voeding. Je haalt 4 tot 5 gram eiwit, 17 calorieën en vrijwel geen vet uit het eiwit van één groot ei. Het eiwit is ook een goede bron van leucine, een aminozuur dat je kan helpen af ​​te vallen.

Voor- en nadelen

Zoals de meeste trendgevoelige gewichtsverliesprogramma’s heeft het eierdieet een aantal voor- en nadelen.

Voordelen

  • Snel gewichtsverlies
  • Eieren zijn een voedzaam voedsel

Nadelen

  • Gebrek aan energie
  • Spijsverteringsproblemen
  • Kan het cholesterolgehalte verhogen
  • Crashdiëten leiden tot rebound-gewichtstoename

Voordelen

  • Eieren zijn voedzaam en bevatten veel eiwitten, vetten, vitamines en mineralen voor ongeveer 75 calorieën per ei.
  • Sommige websites en video’s beweren dat je 10 tot 12 kilo kunt kwijtraken met het 14-daagse eierdieet. Deze claims zijn echter niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek of harde bewijzen.
  • Hoewel het eierdieet voor sommige mensen voor snel gewichtsverlies kan zorgen, is het geen gezond voedingsplan voor de lange termijn.

Nadelen

Ondanks de belofte van snel gewichtsverlies, heeft het eierdieet toch wel enkele nadelen:

  • Gebrek aan koolhydraten staat gelijk aan gebrek aan energie. Tijdens dit eiwitrijke en koolhydraatarme dieet, ervaren veel mensen vermoeidheid en een gebrek aan energie, vergelijkbaar met andere koolhydraatarme afslankprogramma’s.
  • Eieren kunnen je winderig maken. Veel mensen die het eierdieet volgen ervaren winderigheid, constipatie, misselijkheid en een slechte adem. Dit zijn allemaal veel voorkomende bijwerkingen van een eiwitrijk dieet. Je kunt spijsverteringsproblemen bestrijden door meer vezels uit groenten in je dieet op te nemen en meer water te drinken.
  • Voedsel met een hoog cholesterolgehalte kan leiden tot hartaandoeningen. Eieren zijn een product met een hoog cholesterolgehalte, welke een relatie heeft met verhoogde cholesterolwaarden in het bloed en hartproblemen. Huidig onderzoek zet hier echter vraagtekens bij. Volgens een overzichtsartikel uit 2017, gepubliceerd in het tijdschrift Nutrition, is het verband tussen eieren en hartaandoeningen mogelijk ongegrond. Een ander rapport uit 2017 in het Canadian Journal of Diabetes meldt dat consumptie van zes tot twaalf eieren per week geen invloed heeft op de totale cholesterol-, LDL-cholesterol-, triglyceriden-, nuchtere glucose-, insuline- of C-reactieve eiwitlevels – en dit zijn alle voorspellers van hartaandoeningen. Als je risico loopt op hartaandoeningen, overleg dan met je huisarts voor je begint met het eierdieet.
  • Gewichtsverlies op korte termijn is moeilijk vol te houden. Zoals de meeste diëten die in korte perioden snel gewichtsverlies beloven, is het effect van het eierdieet niet duurzaam en komen de verloren kilo’s er waarschijnlijk weer aan. Omdat je in dit programma geen gezonde eetgewoonten binnen je dieet aanleert (zoals portiecontrole, evenwichtige maaltijdplanning of bewust eten), zal je uiteindelijk waarschijnlijk terugvallen in de voedingsgewoonten die in eerste instantie voor gewichtstoename zorgden.
  • Het eierdieet is te streng. Hoewel je theoretisch misschien wel in staat bent om twee weken lang slechts één voedingsmiddel (of slechts een klein aantal levensmiddelen) te eten, kan de honger en het ongemak dat je waarschijnlijk voelt overweldigend zijn. Veel lijners eten uiteindelijk toch junkfood of stoppen simpelweg helemaal met het dieet.

Hoe goed werkt het eierdieet

Hoewel eieren vol zitten met gezonde voedingsstoffen, heeft je lichaam meer nodig dan de voedingsstoffen uit eieren om goed te functioneren. Vezels stimuleren bijvoorbeeld een gezonde spijsvertering en het is onwaarschijnlijk dat je de vezels binnenkrijgt die je nodig hebt wanneer je dit afslankprogramma volgt.

Wanneer we een breed scala aan voedzaam voedsel binnenkrijgen, helpt dit een goede gezondheid en het juiste gewicht te behouden. De meeste varianten van het eierdieet zijn niet volledig genoeg om je lichaam de energie te geven die het nodig heeft om goed te functioneren.

Als je het eierdieet tot in de puntjes zou opvolgen, zal je waarschijnlijk een paar kilo verliezen. Mogelijk 2,5 kilo in de eerste week en nog wat meer tijdens de tweede week. Maar het gewicht dat je verliest is hoogstwaarschijnlijk voornamelijk watergewicht, geen vet, en dat is een belangrijk nadeel waar je rekening mee moet houden.

Hoewel het eierdieet snel voor gewichtsverlies kan zorgen en je zo helpt een kortetermijndoelstelling te behalen, is het op de lange termijn niet gezond of duurzaam.

USDA-aanbevelingen

De voedingsrichtlijnen van het Amerikaanse ministerie van Landbouw ( Afgekort “USDA“: United States Department of Agriculture) bevatten aanbevelingen en tips voor een gezond, uitgebalanceerd dieet. De volgende voedzame voedingsmiddelen worden aanbevolen als onderdeel van een gezond dieet:

  • Groenten en donkere, groene bladgroenten (boerenkool, spinazie, broccoli, snijbiet, sperziebonen)
  • Fruit (appels, bessen, meloen)
  • Granen (quinoa, bruine rijst, haver)
  • Mager vlees (kipfilet, vis, kalkoenfilet)
  • Bonen en peulvruchten (alle bonen, linzen, erwten)
  • Noten en zaden (walnoten, amandelen, zonnebloempitten)
  • Zuivel (magere melk, kaas, yoghurt)
  • Oliën (olijfolie, avocado-olie)

Het eierdieet biedt geen volledige voeding en voldoet absoluut niet aan de USDA-richtlijnen. Het wordt niet beschouwd als een gezond, lange termijndieet.

Gebruik deze gewichtsverliescalculator om een ​​geschikter dieetplan te vinden voor uw behoeften.

Omelette stuffed with spinach and cheese for a breakfast.

Vergelijkbare diëten

Net als het eierdieet, beperken deze andere trendgevoelige diëten hun menu tot specifiek voedsel. Hoewel elk programma belooft dat je snel kilo’s verliest, is het onwaarschijnlijk dat dit langdurig en blijvend gewichtsverlies oplevert.

  • Koolsoepdieet: De belangrijkste focus van het koolsoepdieet ligt op een zelfgemaakte soep die meerdere keren per dag wordt gegeten. Het dieet bevat ook andere voedingsmiddelen die op specifieke dagen kunnen worden gegeten.
  • Juice Cleanse: De sapkuur beveelt aan om drie dagen lang, meerdere keren per dag rauw, organisch sap gemaakt van fruit en groenten te drinken. Voedsel, anders dan dat wat is geperst, is niet toegestaan.
  • Grapefruit dieet: Dit is nog een dieet dat snel gewichtsverlies belooft. Het grapefruitdieet is een 10-dagenplan dat het eten van grapefruit of het drinken van grapefruitsap bij elke maaltijd aanmoedigt.
  • Het 3-daagse militaire dieet: Dit programma biedt een specifieke lijst met voedsel om op bepaalde dagen te eten, waaronder gerechten zoals twee hotdogs zonder broodjes, vijf zoutcrackers en een kopje vanille-ijs. Ondanks de naam is het dieet niet beperkt tot drie dagen en is het ook niet geassocieerd met het leger. Je eet gedurende drie dagen specifiek voedsel, met calorieën beperkt tot 1500 per dag op de vier “vrije” dagen.
  • Het M-plan: Bij dit dieet staat de M voor paddenstoel (mushroom). Je vervangt één maaltijd per dag gedurende twee weken door een vetarm of vetvrij gerecht op basis van paddenstoelen. Het beperkt je niet om calorieën te schrappen of andere voeding te consumeren, maar het ruilen van vlees voor paddenstoelen vermindert de dagelijkse calorie-inname om je te helpen gewicht te verliezen.

Een laatste woord van ons

Vergeet niet dat de trendgevoelige diëten die je op internet vindt meestal niet gebaseerd zijn op goed voedingsonderzoek. In plaats van over te stappen op zo’n dieet, kun je beter gepersonaliseerd advies voor gewichtsverlies inwinnen bij erkende experts op het gebied van gezondheid, zoals een diëtist.

Maak een afspraak met een geregistreerd diëtist of praat met je huisarts om ervoor te zorgen dat je plan voor gewichtsverlies succesvol is en langetermijnresultaten oplevert die je fit en gezond houden. Veel succes!

Bron: Verywellfit.com