Broccoli is een goede bron van omega 3 vetten en vitamines!

broccoli-goede-bron-van-omega-3-vetten-vitamines.jpg

Broccoli is een groene groente die stampvol zit met gezonde voedingsstoffen! Deze specifieke koolsoort is gemakkelijk te herkennen aan de vele piepkleine groene bloemknoppen. Ontdek waarom broccoli zo geliefd is in de keuken en wat het nou zó gezond maakt.

1. Vitamines

Met broccoli in de keuken zet je o.a. de volgende vitamines op het menu: Foliumzuur, Vitamine A, C, E, K en een uitgebreid vitamine B- complex (B1, B2, B3, B5, B6). Maar dat is nog niet alles, ook de elektrolyten Natrium en Kalium zijn goed vertegenwoordigd. Deze kunnen samen een positieve invloed vormen op de goede bloeddruk, vochtbalans en werking van de spieren.

Verder is broccoli een goede bron van Omega- 3 vetten en de mineralen Calcium, Zink, Koper, Selenium, Mangaan, Magnesium en IJzer. Dit zijn waardevolle voedingsstoffen die instaan voor een goede energievoorziening, sterke weerstand, optimale spijsvertering en gebalanceerde werking van het zenuwstelsel.

2. Omega 3vetten

Meervoudig onverzadigde vetzuren (Omega- 3 vetten) zijn van belang in het voorkomen en ook verminderen van aandoeningen zoals artritis, diabetes, hart- en vaatziekten.

In een gezonde voeding zijn onverzadigde vetzuren essentieel. Omega 3 en omega 6 vetten zijn essentiële meervoudig onverzadigde vetten die ons lichaam niet zelf kan aanmaken. We moeten ze dus met onze voeding innemen. Broccoli is hiervoor een geschikte groente. Je kan het perfect klaar maken in Becel Bakken & Braden, wat tevens heel wat Omega 3 en Omega 6 bevat. Vermijd daarnaast zoveel mogelijk verzadigde vetten, deze zijn van dierlijke oorsprong en niet goed voor je lichaam. Ze vormen onder andere een negatieve invloed op het cholesterol gehalte. Vervang deze vetten door plantaardige oliën en producten op basis daarvan. Onverzadigde vetten zijn goed voor je lichaam en leveren onverzadigde vetzuren.

3. Laag in calorieën

Per 100 gram levert broccoli slechts 34 calorieën. Dit maakt het een bijzonder gunstige ruil als je kijkt naar de totale voedingswaarde en gezondheidsvoordelen. Er zijn enorm veel variaties mogelijk in gerechten; vers, gestoomd, gebakken, vloeibaar in soepen maar ook geperst in sappen is broccoli een geweldige toevoeging aan het eetpatroon. De aangename, niet overheersende smaak helpt om deze groente in de meest uiteenlopende maaltijden te combineren met andere ingrediënten.

4. Makkelijk te bereiden

Broccoli lijkt zowel  qua vorm als smaak op bloemkool. Hoewel broccoli verfijnder en pittiger is. Je kan de groente gedurende het hele jaar verkrijgen. Bij de aankoop moet je stevig voelen en moet het mooie gesloten diepgroene bloemknoppen zijn.

Was de broccoli alvorens je aan de slag gaat. Snijd het vervolgens in roosjes van de stelen. Verdeel de roosjes in stukken van gelijke grootte. Je kan de broccoli koken, gratineren, roerbaken, in soep of een saus verwerken of het in een slaatje doen.  Kook de broccoliroosjes in weinig water voor ongeveer 3 minuten tot ze beetgaar zijn.