Gezonde eetgewoontes aanhouden op vakantie. Hoe doe je dat?

gezonde-eetgewoontes-aanhouden-op-vakantie-hoe-doe-je-dat.png

Je doet er alles aan om die winterkilo’s eraf te krijgen, zodat je bikiniproof bent, maar hoe hou je dit vol eens je op vakantie bent? Hieronder vind je een aantal tips om gezond te blijven eten op vakantie. 

1. gezond onderweg 

Je gezonde voeding aanhouden op reis begint al met de start van de reis. Namelijk de weg ernaartoe. Sommigen gaan met de auto, anderen nemen het vliegtuig of de trein. Het ene is natuurlijk al wat makkelijker dan de andere. 

2. Auto 

In de auto kun je namelijk je eigen koelbox meenemen met een slaatje, fruit, water,… Stop je toch in een wegrestaurant, dan kun je meestal je bord vullen aan de saladebar. Is er geen mogelijkheid, probeer het dan zo gezond mogelijk te houden en neem een stukje zalm of kip met groentjes. 

3. Vliegtuig 

Met het vliegtuig op reis, is natuurlijk het moeilijkste om je gezonde voeding aan te houden. Het eten in de luchthaven en wat je voorgeschoteld krijgt in het vliegtuig zijn meestal snacks of junkfood. Je eigen lunchpakket is natuurlijk moeilijk om mee te nemen op het vliegtuig, want mes en vork zijn niet toegelaten, maar je kunt wel fruit en gezonde tussendoortjes in je zak stoppen. Zo kun je noten en crackers meenemen voor tijdens de vlucht 

4. Gezond op vakantie 

Gezond blijven eten op vakantie is natuurlijk de grootste uitdaging. Zit je in een vakantiehuisje, tent of caravan, sta je de meeste dagen in voor je eigen maaltijden en kun je hier wel gezond koken. Zit je natuurlijk in een all in hotel, dan ben je afhankelijk van het buffet. Meestal zitten daar dan ook lekkere gerechten tussen zoals pizza, frietjes, spaghetti,… 

Je kunt best eerst het volledige buffet gaan bekijken. Ga daarna eerst en vooral langs bij de saladbar en leg je bord al grotendeels vol met groenten. Zo is er weinig plaats voor de andere, ongezondere gerechten. Ook al is het een buffet en kan je meermaals aanschuiven. Wacht even na je eerste bord en je zal merken dat je honger al gestild is. Dan is er natuurlijk nog het dessert. Probeer hierbij zoveel mogelijk te gaan voor fruit of een licht dessert zoals een sorbet.