scrollTop top

Magda of magdanie online? Nieuw platform leert ouders én kinderen omgaan met sociale media

Magda of magdanie online? Nieuw platform leert ouders én kinderen omgaan met sociale media

We hebben het bijna allemaal al eens gedaan, al dan niet onbewust. Je bent op stap met je kinderen, neemt een foto en zet deze zonder veel na te denken online. Het zogenaamde sharenting, een samentrekking van to share en parenting. Tot nu toe was het nog niet helemaal duidelijk wat kan en wat niet, maar daar komt dankzij de site magditonline.be verandering in.

Magditonline.be is een site gemaakt door de Universiteit Gent die tips bundelt voor ouders om hun kinderen veilig af te beelden. Ook influencers krijgen er informatie over de nieuwe wetgeving. Want naast ouders delen influencers ook vaak foto’s van hun kroost, in het kader van commerciële doeleinden. Soms wordt er zelfs een eigen profiel voor het kind opgericht, de zogenaamde kidfluencers. Maar wat mag en wat mag niet? Op de site vinden ouders en influencers kort en krachtig de rechten en plichten van het kind én waar ze naartoe kunnen wanneer het fout loopt.

Het platform kwam tot stand na interviews met Vlaamse influencers en experts. De vraag was dan ook enorm. Liselot Hudders, professor communicatiewetenschappen aan de UGent: ‘De meeste kinderen – vooral jonge – weten niet welke beelden hun ouders van hen online plaatsen. Uit interviews blijkt dat er heel wat misvattingen zijn over de langetermijngevolgen van de beelden die Vlaamse influencers delen. Ze staan weinig stil bij hoe kinderen in de toekomst zullen terugkijken op hoe ze nu worden afgebeeld op sociale media. Ouders wezen verder op de onduidelijkheden binnen het huidig juridisch kader: valt poseren voor social media content onder kinderarbeid? Verder hadden ze ook heel wat ethische bezorgdheden rond de privacy van hun kinderen.’

En die bezorgdheid is terecht. In se mag een kind pas vanaf de leeftijd van 13 jaar een profiel hebben op sociale media. Al geeft het merendeel van de geïnterviewden toe al een profiel te hebben gemaakt voor zijn of haar kind voor commerciële samenwerkingen. Op die manier kunnen merken gemakkelijk een jong publiek aanspreken. Maar zo goed als alle ouders geeft aan dat het profiel van hun kind ook al werd benaderd door pedofielen.

Het is dan ook belangrijk om goed na te denken voor je beelden van je kinderen online gooit. Zo zijn er vier mogelijke gevaren:

  • Als je er geld mee verdient, is het werk: ga de wetgeving voor kinderarbeid er op na.  
  • Je vult een rugzak met beelden die je kind met zich mee blijft zeulen: als ouder ontneem je je kind de kans om een eigen digitale identiteit te creëren. 
  • Wat je online plaatst, ben je kwijt: je verliest heel snel de controle over de beelden die je online plaatst. Die kunnen door anderen worden gekopieerd en verder worden verspreid. 
  • Kinderen zijn onvoldoende beschermd tegen online haat: influencers ontlokken heel vaak jaloerse reacties waartegen kinderen nog niet gewapend zijn. 

En om af te sluiten negen tips om je kind veilig online te delen:

  • Geen meerwaarde, geen post: vraag je af of je het beeld aan een vreemde op straat zou tonen.
  • Onherkenbaar is niet onbemind: beeld je kind zo anoniem mogelijk af.
  • Goede afspraken, goede vrienden: praat erover met je kinderen en vraag hun mening.
  • Transparantie is troef: als ouder mag je enkel een profiel aanmaken voor je kind vanaf 13 jaar, als je het zelf beheert.
  • Denk aan de gevolgen, nu en in de toekomst: een kind kan nog niet goed inschatten wat het later zelf van een beeld zal vinden.
  • Bedenk wie meekijkt: vraag je eerst af wie de beelden kan zien.
  • Laat vrij, maar ondersteun: geef je kind inspraak en laat het kritisch met sociale media omgaan.
  • Think big, think professional: vraag professionele raad en ga je rechten na vooraleer je een contract tekent.
  • Teach what you preach: geef zelf het goede voorbeeld qua mediagebruik.

Lees hier hoe je tieners leert omgaan met sociale media.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!