Oxidatieve stress: wat is het, symptomen, mogelijke gevolgen, hoe behandelen of voorkomen?

We staan er waarschijnlijk amper bij stil, maar in ons lichaam zijn voortdurend complexe chemische processen aan de gang.

Denk bijvoorbeeld maar aan onze stofwisseling. Dit proces is onontbeerlijk voor het optimaal functioneren van ons lichaam, omdat het voedingsstoffen omzet in andere broodnodige stoffen.

Wat veel mensen echter niet weten, is dat tijdens onze stofwisseling ook ‘sporen’ worden achtergelaten. Deze sporen zijn stoffen die schadelijk zijn voor ons lichaam. Een teveel aan deze schadelijke stoffen kan oxidatieve stress veroorzaken, met heel wat gezondheidsklachten -en risico’s tot gevolg.

Wat is oxidatieve stress?

Zoals daarnet vermeld, kunnen er schadelijke stoffen vrijkomen tijdens stofwisselingsprocessen in ons lichaam. Deze stoffen worden ook wel vrije radicalen genoemd. De productie van deze radicalen is op zich niet zo problematisch, zolang er niet te veel vrijkomen.

Maar wat gebeurt er nu precies wanneer er zich te veel vrije radicalen in ons lichaam bevinden? Wel, vrije radicalen gaan een reactie aan met zuurstof. Vervolgens vallen ze gezonde lichaamscellen aan, omdat ze op zoek zijn naar elektronen, waar ze zelf niet over beschikken.

Op die manier raken onze gezonde cellen echter beschadigd en kunnen ze niet meer optimaal functioneren. We spreken in dat geval van oxidatieve stress. Dat kan heuse gezondheidsrisico’s met zich meebrengen. In het ergste geval kunnen zelfs onze genen aangetast raken.

Vrije radicalen komen echter niet alleen vrij door stofwisselingsprocessen. Ze kunnen ook op andere manieren in ons lichaam terechtkomen. Zo zijn er heel wat externe factoren die ervoor zorgen dat de productie van vrije radicalen in ons lichaam toeneemt. Boosdoeners zijn hier onder andere:

  • Ongezonde voeding
  • Vervuilde lucht
  • Overmatige blootstelling aan de zon
  • Alcohol
  • Roken
  • Psychische stress
  • Gebruik van bepaalde medicijnen

Wat zijn de symptomen van oxidatieve stress?

Oxidatieve stress wordt vooral gekenmerkt door een aantal vaak voorkomende symptomen. Het gaat hierbij om ongemakken zoals

  • Vermoeidheid
  • Geheugenverlies of niet meer helder kunnen denken
  • Huidveroudering en grijs haar
  • Spier- en gewrichtspijn
  • Hoofdpijn
  • Gevoeligheid voor geluid
  • Verminderd zicht
  • Kwetsbaarheid voor infecties

Kan jij meerdere van deze symptomen aanvinken? Dan bestaat de kans dat jij aan oxidatieve stress lijdt.

Soms is dat echter niet altijd goed merkbaar. Zo kan het zijn dat je je nog altijd goed in je vel voelt, terwijl je weerstand in feite al sterk achteruitgegaan is. Pas wanneer je ziek wordt en je een beroep moet doen op je afweersysteem, merk je dat je lichaam minder goed gewapend is tegen bijvoorbeeld een gewone griep of een verkoudheid.

Wat zijn de mogelijke gevolgen van oxidatieve stress?

Wanneer onze cellen beschadigd zijn, hebben ze extra veel energie nodig om enigszins normaal te kunnen blijven functioneren. Aangezien die extra energie niet altijd voorhanden is, wordt ons lichaam vatbaarder voor allerlei virussen en bacteriën. Een verminderde weerstand is dus een belangrijk gevolg van oxidatieve stress.

Maar er is meer: oxidatieve stress kan ook heel wat andere gezondheidsproblemen uitlokken of verergeren. Het kan hierbij gaan om aandoeningen zoals diabetes, huidveroudering, hart- en vaatziektes, beroertes, en in het slechtste geval zelfs kanker.

Hoe kan je oxidatieve stress behandelen of voorkomen?

Oxidatieve stress kan dus je gezondheid ernstig beschadigen. Daarom is het belangrijk om oxidatieve stress zo goed mogelijk te behandelen, of, indien mogelijk, zelfs te voorkomen.

In de eerste plaats speelt ons lichaam zelf een belangrijke rol in het bestrijden van vrije radicalen. We beschikken namelijk over een natuurlijk afweersysteem dat bestaat uit tal van verdedigingsstoffen. Dit zijn vitaminen, enzymen, mineralen, aminozuren en proteïnen die gegroepeerd worden onder de noemer van de antioxidanten. Deze zijn van nature aanwezig in ons lichaam, maar worden voor een deel ook aangevuld door de voeding die we binnenkrijgen.

Het probleem is echter dat we door onze vaak ongezonde voedingspatronen niet meer voldoende antioxidanten opnemen, waardoor we vatbaarder worden. Om de strijd met oxidatieve stress aan te gaan, is het daarom belangrijk om onze eetgewoontes aan te passen, zodat we meer voedingsmiddelen binnenkrijgen die rijk zijn aan antioxidanten. Voorbeelden van dergelijke voedingsmiddelen zijn groenten, fruit, knoflook, groene thee, vis en noten.

Een andere manier om meer antioxidanten binnen te krijgen, is door voedingssupplementen in te nemen. Bijzonder interessant in de context van oxidatieve stress zijn supplementen met de antioxidant Ubiquinol.

Ubiquinol helpt niet alleen ons lichaam te beschermen tegen oxidatieve stress, de stof is ook cruciaal voor de energievoorziening van al onze cellen, weefsels en organen. De voordelen die Ubiquinol ons lichaam kan bieden zijn dus veelzijdig. Ubiquinol komt van nature voor in ons lichaam, maar het gehalte begint af te nemen naarmate we ouder worden. Ons Ubiquinol-niveau op peil houden is daarom belangrijk in de strijd tegen oxidatieve stress.

Interessante voedingssupplementen in deze context zijn bijvoorbeeld Aqtif100 van Trenker en Ubiquinol 3 van Therascience. Deze merken verwerken Ubiquinol van de Japanse producent Kaneka in hun voedingssupplementen. Kaneka is de enige fabrikant die er tot nu toe in is geslaagd om kwalitatief bio-identiek Ubiquinol te produceren. Ook heel wat andere bedrijven produceren Ubiquinol, maar daarbij is de kwaliteit vaak niet evenwaardig aan die van Kaneka. Meer weten hierover? Ontdek waarop je moet letten bij het kopen van een voedingssupplement met Ubiquinol.