De vele gezondheidsvoordelen van kombucha

vele-gezondheidsvoordelen-van-kombucha.jpg

Als je nog nooit kombucha dronk, is februari de perfecte maand om deze overheerlijke natuurlijke drank met tal van voordelen voor je lichaam eens uit te proberen. Hoewel kombucha meer dan 2000 jaar geleden ontstond in het Verre Oosten, raakt het stilaan ook ingeburgerd in Europa. Terecht, want dit alternatief voor alcoholische dranken en klassieke frisdranken is niet alleen oppergezond, het is ook nog eens erg lekker. 

Hoe wordt kombucha gemaakt? 

Concreet is kombucha een koude, sprankelende thee die ontstaat door een fermentatieproces dat in gang wordt gezet door suiker, bacteriën en gist (die laatste twee worden ook wel SCOBY, ofwel Symbiotic Culture of Bacteria and Yeast, genoemd). 

Kombucha thee recept

Ingrediënten:

  • 1 liter (gefilterd) kraanwater of bronwater zonder koolzuur
  • 2 tl (5-7 gram) biologische en pure groene of zwarte thee*
  • 100 gr biologische (riet) suiker per liter water
  • 1 kombucha-scoby
  • 30 ml witte natuurazijn per liter als starter (of gebruik 50 ml kombucha van een eerdere drank)
  • *Ga voor pure thee zonder toevoegingen van aroma’s.

Extra:

  • schone glazen (weck)pot met een inhoud van minimaal 1 liter
  • glazen beugelflessen
  • PH-strips
  • thermometer
  • luchtdoorlatende (thee) doek
  • elastiek

Hoe ga je te werk?

  1. Breng het (gefilterde) water aan de kook. Ik gebruik zelf een ketel om water te koken, dus ik giet na het koken het water over een in theepot. Voeg hieraan de theeblaadjes toe en laat dit een kwartiertje trekken. Hierna kun je de thee zeven en af laten koelen.
  2. Laat de thee afkoelen tot ongeveer 45 graden en voeg de suiker toe. Roer even goed door en giet over in je glazen pot.
  3. Kombucha houdt van temperaturen tussen de 15-30 graden. Laat de thee dus afkoelen tot 30 graden voordat je de scoby bij de thee doet.
  4. Voeg samen met de scoby ook de azijn toe (of de kombucha van een eerdere drank). Door zuur toe te voegen aan je drank geef je jouw zuurminnende scoby de beste start en bovendien voorkomt de zure omgeving de groei van ongewenste bacteriën.
  5. Dek de glazen pot af met een luchtdoorlatende doek, doe er een elastiek omheen en zet weg op een zuurstofrijke plek op kamertemperatuur. Vermijd een plek in de zon.
  6. Een dag of 10-14 bij kamertemperatuur geeft gemiddeld genomen een lekkere en zoetzuur resultaat. Hoe langer je de kombucha laat fermenteren, des te zuurder je theedrank wordt. Er worden namelijk meer suikers omgezet naar mate je de kombucha langer laat fermenteren.
  7. Na 10-14 dagen kun je de ph meten van de kombucha. Deze zou tussen de 2,5 en 4 moeten zijn. Is dit het geval?
  8. Dan kun je de SCOBY verwijderen en de thee overgieten in een glazen beugelfles. Denk eraan, wel even zeven. Hiervoor kun je een schoon stuk kaasdoek, een zakdoek of een papieren filter gebruiken.
  9. Bewaar wat van de drank als starter voor je volgende kombucha en natuurlijk om je zwam in leven te houden.
  10. Tijdens het tweede fermentatieproces (dus na het overgieten in de afgesloten fles) ga je druk opbouwen. De resterende zuurstof geeft namelijk nog een nagisting. Tijd voor de bubbels dus! Na een dag of 2 is jouw kombucha ready to go! Bewaar aangebroken kombucha in de koelkast.

Is kombucha gezond? 

Zeker, als een gevolg van het fermentatieproces ontstaan er in kombucha probiotica en antioxidanten.  Het resultaat? Een lekker drankje met een heleboel gezondheidsvoordelen, zoals: 

  • Kombucha is ongelofelijk gunstig voor je darmflora. Daar baat je hele lichaam dan weer bij: je spijsvertering speelt immers een belangrijke rol bij het goed functioneren van je lichaam. Alles wat het spijsverteringstelsel verwerkt, wordt vroeg of laat weer door andere organen gebruikt. 
  • De vele antioxidanten in kombucha dragen bij tot een sterker immuunsysteem. 
  • Is je lichaam eens toe aan een detox? Ook daarvoor is kombucha geschikt: het drankje is immers rijk aan zuren en enzymen die je lichaam helpen ontgiften. Hierdoor zul je je in één klap ook meteen heel wat energieker voelen!
  • Kombucha kan je ook mentaal een opkikker bezorgen, het bevat immers bepaalde zuren die je lichaam en geest tot rust brengen. 

Tijd om kombucha eens uit te proberen!

Overtuigd? Probeer dan zeker kombucha eens uit. Er zijn reeds verschillende soorten op de markt, je vindt ze in de courante supermarkten en speciaalszaken, alsook in de betere lunchspots en bars. 

Wel nog twee tips: 

  • Geef de voorkeur aan ongepasteuriseerde kombucha. Dat is belangrijk, want tijdens het pasteurisatieproces gaan anders heel wat van de gezondheidsvoordelen verloren. 
  • Ga op de verpakking ook steeds na of er geen kleurstoffen, smaakstoffen of andere artificiële, onnatuurlijke ingrediënten aan de kombucha zijn toegevoegd. Zo kan je pas ten volle van de gezondheidsvoordelen dit bijzondere drankje genieten! 

Laat het smaken!