Waarom je beter geen Netflix-series kijkt in bed

© istock

Netflix & … slapen? Het blijkt niet de ideale combinatie. Het blauwe licht van je laptop, televisie, tablet of smartphone vlak voor het slapengaan, zorgt ervoor dat je maar moeilijk in dromenland terechtkomt. Lees hier hoe dat komt en wat je eraan kan doen.

Snel nog een aflevering van je favoriete serie kijken in bed. Vlug de nieuwe stories op Instagram checken. Nog even de laatste berichten in de groepschat op Whatsapp lezen. En opeens is het weer een halfuur later. Herkenbaar? Je bent niet alleen.

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) deed onderzoek naar de ionische straling en golflengtes van elektronische apparaten. Die zouden onze slaap grondig verstoren. Een smartphone werkt met elektromagnetische golven die hij constant uitstuurt, ook als je hem niet gebruikt. Terwijl je gsm op je nachtkastje ligt op te laden, is er dus altijd straling aanwezig. Vooral wifi en 4G zijn de boosdoeners en kunnen je slaap ernstig beïnvloeden.

Blauw licht houdt ons wakker

Het blauwe licht van onze schermen zorgt ervoor dat ons slaaphormoon melatonine minder en later wordt aangemaakt. Dat hormoon hebben we nodig om ons moe te voelen en in slaap te vallen. Zonder de aanmaak van melatonine blijven we langer wakker en slapen we minder omdat onze slaapsysteem niet zo goed wordt aangezet noch aangehouden gedurende de nacht. Er bestaan verschillende apps om het blauwe licht om te zetten naar een rood-oranje tint, maar die filteren doorgaans maar 30% van het blauwe licht. Het blijft toch het beste om je gsm-gebruik twee uur voor het slapengaan te beperken. Waarom twee uur? Omdat de melatonineproductie dan het meest op gang komt. Bovendien zorgen die digitale devices telkens voor een mentale activatie, ook dat houdt je uit je slaap.

In een ideale wereld ban je alle schermen compleet uit de slaapkamer. Zet je smartphone volledig uit liefst twee uur voor je gaat slapen en gebruik hem ook niet als wekker. Nog beter is het om hem zelfs helemaal niet in de kamer te leggen. Zie je dat niet zitten, leg hem dan minstens een meter van je vandaan en zet zowel je wifi als je 4G uit, door hem bijvoorbeeld op vluchtmodus te zetten. Zo beïnvloeden de radiogolven alvast je slaap niet. Zet ook zeker het geluid én de trilfunctie uit. Het lijkt misschien of je door dat geluid heen slaapt, maar onbewust is je slaap toch weer verstoord.

Sophie bant haar smartphone uit de kamer

Sophie is een hele slechte slaper en ligt dikwijls nog een uur wakker in bed. Vaak wordt ze midden in de nacht weer wakker en is ze de dag erna niet uitgerust. “Als ik niet kan slapen, is mijn smartphone mijn redding”, zegt ze. “Ik speel nog een spelletje of check mijn berichten.” Daarom test ze of ze beter slaapt als ze een uur voor het slapengaan geen tablet, smartphone of computer gebruikt. “Ik heb een wekker gekocht en leg mijn gsm niet meer op het nachtkastje”, legt ze uit. “Nu maak ik een avondwandeling of lees ik in een boek, maar de eerste dagen heeft het amper effect.” Wil je weten of Sophie na een tijdje beterschap opmerkt? Lees haar volledige getuigenis dan hier.

Test zelf je kennis over je slaap met de slaaptest van Partena Ziekenfonds. Of ben je benieuwd naar andere tips rond slaapstoornissen? Download dan snel het e-book en je bent helemaal mee.

Eindredactie: Neuroloog en slaapexpert Inge Declerq