Waarom je darmflora zo belangrijk is

Inhoud

Je darmflora beïnvloedt veel meer aspecten van je gezondheid dan je zou verwachten. In dit artikel leggen we daarom uit wat je darmflora precies voor je gezondheid betekent. Ook geven we je meteen een aantal tips om je darmflora te verbeteren.

1: Een gezonde stoelgang

Dit gezondheidsvoordeel van je darmflora is uiteraard voor de hand liggend, maar belangrijk genoeg om toch te noemen. Een gezonde darmflora draagt bij aan een gezonde stoelgang. Het voorkomt zowel obstipatie als diarree. Ook winderigheid kan vaak verholpen worden door het verbeteren van je darmflora.

2: De opname van voedingsstoffen

Als je darmflora niet optimaal is, kan dit ervoor zorgen dat je voedingsstoffen minder goed opneemt. Je kan dan bepaalde voedingsstoffen tekortkomen die je wel consumeert, maar die simpelweg niet door je lichaam worden opgenomen. De voedingsstoffen verlaten je lichaam dan ongebruikt via je ontlasting.

3: Een gezond gewicht

Een verstoorde darmflora kan ervoor zorgen dat je sneller aankomt. Uit onderzoeken blijkt dan ook dat de darmflora van eeneiige tweelingen sterk verschilt wanneer een van de twee een gezond gewicht heeft en de ander obesitas heeft.

Tijdens een van deze onderzoeken werden de darmbacteriën van de tweeling overgebracht naar muizen. De muizen die de darmbacteriën van degene met obesitas kregen, kwamen meer aan dan de muizen die de bacteriën van degene met een gezond gewicht kregen, terwijl beide groepen hetzelfde dieet kregen.

4: Het voorkomen van hart- en vaataandoeningen

Een gezonde darmflora zou zelfs kunnen helpen om hart- en vaataandoeningen te voorkomen. Slechte darmbacteriën dragen namelijk bij aan het aanmaken van een stof die een rol speelt bij verstoppingen in de slagaders.

De goede bacteriën in je darmen kunnen juist bijdragen aan een gezond HDL cholesterol, wat een beschermende factor is als het om hart- en vaatziektes gaat.

5: Een sterk immuunsysteem

Het verbeteren van je darmflora kan helpen om je immuunsysteem sterker te maken. Je darmflora communiceert namelijk met je immuuncellen. Hierdoor heeft het invloed op hoe je immuunsysteem op infecties reageert.

Tips voor een gezonde darmflora

Ben jij na het lezen van dit artikel ook extra gemotiveerd om goed voor je darmflora te zorgen? Deze tips helpen je hierbij:

  • Eet veel groenten en fruit. Dit is namelijk de beste voeding voor je darmflora. Vooral vezelrijke soorten zijn nuttig.
  • Over het algemeen geldt dat diversiteit in je darmflora goed is. Hoe meer verschillende vriendelijke bacteriën in je darmen, hoe beter. Diversiteit in je eetpatroon, komt de diversiteit in je darmen ten goede. Eet daarom zoveel mogelijk verschillende pure producten.
  • Eet gefermenteerde producten zoals kefir, yoghurt en zuurkool.
  • Naast vezels, zijn ook polyfenolen een goede voedingsbron voor je darmflora. Polyfenolen vind je bijvoorbeeld in pure chocolade, groene thee, amandelen, blauwe bessen, broccoli en uien.
  • Matig het gebruik van suiker. Suiker kan de balans in je darmen namelijk verstoren en geeft schadelijke bacteriën en schimmels (zoals candida) meer kans.

Zorg goed voor je darmen

Door goed voor je darmen te zorgen, zorg je goed voor heel je lichaam. Je darmflora beïnvloedt niet alleen je ontlasting, maar ook je immuunsysteem, je gewicht en het risico op diverse aandoeningen. Gebruik de tips uit dit artikel daarom om je darmflora te verbeteren.

Bronnen:

Turnbaugh PJ, Hamady M, Yatsunenko T, Cantarel BL, Duncan A, Ley RE, Sogin ML, Jones WJ, Roe BA, Affourtit JP, Egholm M, Henrissat B, Heath AC, Knight R, Gordon JI, Nature, 2009.

Patterson E, Ryan PM, Cryan JF, Dinan TG, Ross RP, Fitzgerald GF, Stanton C, Postgrad Med J, 2016.

Vanessa K Ridaura, Jeremiah J Faith, Federico E Rey, Jiye Cheng, Alexis E Duncan, Andrew L Kau, Nicholas W Griffin, Vincent Lombard, Bernard Henrissat, James R Bain, Michael J Muehlbauer, Olga Ilkayeva, Clay F Semenkovich, Katsuhiko Funai, David K Hayashi, Barbara J Lyle, Margaret C Martini, Luke K Ursell, Jose C Clemente, William Van Treuren, William A Walters, Rob Knight, Christopher B Newgard, Andrew C Heath, Jeffrey I Gordon, Science, 2014.

Heiman ML, Greenway FL, Mol Metab, 2016.