Tips voor een goede slaap dankzij gezonde voeding

tips-voor-goede-slaap-dankzij-gezonde-voeding.jpg

Hoe beter je slaapt, hoe beter jij je voelt. Dit is door diverse onderzoeken bewezen en daarom is jouw nachtrust van groot belang. Maar een goede nachtrust is niet voor iedereen vanzelfsprekend. De één dommelt moeilijker in, de ander wordt vaak wakker en een groot deel van de mensen slaapt onrustig.

Al deze soorten van verminderde nachtrust hebben een grote invloed op je humeur en je gezondheid. In dit artikel gaan we dieper in op de invloed van gezonde voeding om een rustige nacht te garanderen. Met de juiste voeding kan jij namelijk je nachtrust aanzienlijk verbeteren.

Noten

We onderschatten vaak de positieve invloed van magnesium op ons lichaam. Of je nu weinig of veel sport, magnesium is voor iedereen onmisbaar voor een goede nachtrust. Dankzij voldoende magnesium kunnen onze spieren zich ontspannen wanneer dat nodig is. Doordat je lichaam ontspannen is, zul je gemakkelijker in slaap vallen. Maar wanneer jouw lichaam over te weinig magnesium beschikt, zal het meer tijd nodig hebben om tot rust te komen.

Daarom kan al een handje ongezouten noten ruim een uur voordat je gaat slapen voordelen bieden. Noten zitten boordevol magnesium en zijn ook nog eens een lekkere snack. Ook voor de chocoladeliefhebbers is er goed nieuws, want pure chocolade of rauwe cacao bevat zo’n 45mg magnesium per 100 gram.

Kersen en bananen

Kunnen kersen ervoor zorgen dat jij beter slaapt? Jazeker, alleen dan wel de zure kers. Melatonine kennen we vooral als het slaaphormoon waardoor je in slaap valt. Jouw lichaam maakt iedere dag melatonine aan waardoor je uiteindelijk moe wordt.

Alleen wanneer jouw lichaam over te weinig melatonine beschikt om dit zelf te doen, moet je melatonine ergens anders vandaan halen. Zure kersen staan bekend als een bron van melatonine en zijn daarom voor ons interessant.

Bananen zijn weer op een hele andere manier voordelig voor jouw nachtrust. Deze fruitsoort bevat namelijk een goede hoeveelheid magnesium en kalium, waardoor je spieren en je lichaam ontspannen. En zoals je al hebt gemerkt is een ontspannen lichaam een belangrijke voorwaarde voor een goede nachtrust.

Vis en Vitamine B6

Vitamine B6 is een bouwstof die jouw lichaam nodig heeft om melatonine te produceren. Bij een gebrek aan deze vitamine, kan een melatoninetekort onstaan waardoor je minder goed slaapt. Vitamine B6 kan je vinden in varkensvlees (0,357mg/70g) of vis (0,110mg/50g). Voornamelijk vette vis bevat heel wat vitamine B6 en is dus onmisbaar voor een goede nachtrust.

Vis en Omega 3

Tevens weet vette vis jou van aminozuren (denk aan Omega 3) te voorzien die je niet uit andere soorten voeding kunt halen. Onderzoek* wees uit dat een laag Omega 3 gehalte vaak gelinkt wordt aan slaaptekort en onrustige nachten. Omega 3 kan je, naast vis, vinden in granen, peulvruchten maar ook in vloeibare margarine om mee aan de slag te gaan in de keuken (zoals Becel Bakken en Braden).

Cholesterol verlagen

Ook een te hoge cholesterolwaarde kan slaaptekort veroorzaken. Het fenomeen van ‘etalagebenen’ zorgt ervoor dat de aders in de benen dichtslibben wat op zijn beurt zorgt voor vermoeidheid. Daarnaast hebben mensen met te veel cholesterol in de bloedbaan ook meer kans op hart- en vaatziekten. Voorkomen is in dit geval duizenden malen beter dan genezen. Daarom let je best op je voeding en kies je het best voor gezonde (of de zogenoemende onverzadigde) vetten. Onververzadigde vetten kan je opnieuw vinden in vis, maar ook in avocado, groene bladgroenten en de smeermargarine van Becel waar nog eens extra gezonde voedingsstoffen zoals Omega 3 en 6 aan zijn toegevoegd om je gezondheid en als gevolg je slaapkwaliteit vooruit te helpen.

* Onderzoek uit 2014 door Montgomery P. : https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24605819