Zo vermijd je een beenvliesontsteking bij het lopen

zo-vermijd-je-beenvliesontsteking-lopen.jpg

Een beenvliesontsteking kan plotseling optreden wanneer de spieren van het onderbeen te zwaar worden belast. Tijdens het (trap)lopen, springen of sporten is het daarom belangrijk om een goede ondersteuning te hebben voor de onderbenen. Op deze manier wordt de kans op blessures minimaal.

Waar zit het beenvlies?

Het beenvlies is een sterk bindweefselvlies dat alle botten in het lichaam bekleedt. In het geval van een beenvliesontsteking als gevolg van lopen, treedt de pijn op in het gebied van het scheen-en kuitbeen. Een beenvliesonteking is meestal een steriele ontsteking, dat wil zeggen dat het niet door bacteriën wordt veroorzaakt.

De kenmerken van een beenvliesontsteking zijn: stekende of branderige pijn aan de binnenzijde van het scheenbeen. Het bot zelf kan in sommige gevallen ook beschadigd zijn. De pijn kan intenser worden wanneer de trekkrachten van de spieren aan het scheenbeen in werking komen.

Lopen

Een anatomisch correcte voetstand is van groot belang om goed te kunnen lopen. Regelmatige beweging door bijvoorbeeld te wandelen zorgt voor een goede doorbloeding en flexibiliteit van de onderbenen en de rest van het lichaam. Let op de stand van je voeten om eventuele onbalans vroegtijdig te corrigeren en overbelasting te voorkomen.

Hardlopen

Mensen die hardlopen belasten de pezen en spieren meer naarmate de intensiviteit wordt opgebouwd. Een beenvliesontsteking komt met name bij deze groep vaak voor. Goede sportschoenen zijn onmisbaar om als hardloper optimale resultaten te behalen. De kans op blessures wordt hierdoor niet uitgesloten maar wel aanzienlijk verminderd.

Het wordt aangeraden om sportschoenen staand te beoordelen en het liefst aan het einde van de dag. De reden hiervoor is dat je voeten aan het einde van de dag beter doorbloed en iets uitgezet zijn. In deze staat moeten schoenen comfortabel om je voeten passen.

Beenvliesontsteking vermijden

Het is natuurlijk beter om een beenvliesontsteking te vermijden, dan ervan te genezen. Goed geïnformeerd rekening houden met je eigen grenzen is een goed begin. Bij elke vorm van beweging waarbij de spieren worden belast, is het belangrijk om rustig op te bouwen. Stevig op de benen staan, goed landen op beide voeten en regelmatig rustmomenten inlassen zijn verstandige aandachtspunten.

Genezen

Wanneer een beenvliesontsteking eenmaal is vastgesteld, wordt er veelal gedoseerde rust aanbevolen. Afhankelijk van de ernst van de ontsteking is het mogelijk om op een rustig tempo, met minimale belasting door te gaan met lopen en sporten.