5 kleine veranderingen waarmee je makkelijk gewicht zal verliezen!

5-kleine-veranderingen-waarmee-je-makkelijk-gewicht-zal-verliezen.jpg

Afvallen is een weg van vallen en opstaan. Een gezonde levensstijl opbouwen en aanhouden is niet altijd gemakkelijk. Enerzijds zullen er dagen zijn waarop het heel goed gaat en alles van een leien dakje loopt. Er zullen anderzijds ook dagen zijn waarop je de verleidingen niet kunt weerstaan. En natuurlijk moet je jezelf af en toe iets gunnen. Het is een kwestie van een mooi evenwicht te vinden tussen gezond eten, sporten en genieten. Deze tips kunnen je misschien helpen:

1. Probeer frisdrank en alcohol te vermijden

Het zit hem in de kleine dingen. Probeer je frisdrankgebruik bijvoorbeeld te verminderen tot 1 glaasje per dag en bouw zo verder af. Vervang frisdrank door water. Je zult merken dat je na een tijdje ook meteen minder verlangt naar frisdrank. Bovendien smaakt het dubbel zo lekker als je jezelf dan eens als beloning een glaasje frisdrank gunt. Probeer ook minder alcohol te drinken. In plaats van bij een nieuw rondje telkens een nieuw glaasje wijn te bestellen, wissel dan bijvoorbeeld dat glaasje wijn af met een glaasje water.

2. Verander de zetel in een eetvrije zone

Vermijd eten in de zetel. Als je aan een tafel zit, ben je meer gefocust op je eten en je merkt gemakkelijker wanneer je genoeg hebt. In de zetel ben je te veel afgeleid door de film, de serie of de soap. Daardoor eet je meer. Ook snacks of tussendoortjes eten in de zetel vermijd je best. Iedereen kent het wel: je ploft in de zetel na een lange werkdag, je neemt er een zakje chips of een zakje nootjes bij en je geniet van een mooie film. Probeer dat te niet te doen. Als je toch zin hebt in een tussendoortje, kies dan voor een gezond alternatief (een kommetje druiven, een bordje fruit,…). Als je toch zin hebt in chips, neem dan niet heel de zak chips bij je, maar beperk de hoeveelheid tot een handjevol of een klein kommetje.

3. Negeer de verleiding niet, zoek gezonde alternatieven

Heb je zin in een lekker stukje pizza of een portie frietjes? Probeer dit niet te onderdrukken. Aanvaard het feit dat je zin hebt in iets vettig en probeer hiervoor gezonde alternatieven te zoeken. In plaats van pizzadeeg kan je bijvoorbeeld schijfjes courgette gebruiken en die beleggen met tomatensaus en groentjes. Bak je frietjes niet in het frietvet, bak ze in de oven. Er zijn veel kleine dingen die je kunt veranderen en tergelijkertijd nog steeds lekker én gezond eten.

4. Neem de trap, neem de fiets, ga te voet

Het is voor iedereen verleidelijk om de lift te nemen als je bijvoorbeeld naar het 7de verdiep moet. Probeer zo veel mogelijk de trap te nemen. Ook al doe je er 5 minuten langer over om op de bestemming te komen, het is gezonder! Vermijd de auto voor kleine afstanden. Als je naar de bakker gaat, ga dan meer te voet of met de fiets. Al deze kleine inspanningen zorgen ervoor dat je meer beweegt: hoe meer je beweegt, hoe meer calorieën je verbrandt!

5. Zoek een sport die je echt graag doet

Het heeft geen zin om een fitnessabonnement te kopen als je toch niet graag naar de fitness gaat. Het heeft geen zin om iedere week te lopen als je niet graag loopt. Kies voor een sport die je echt graag doet. Ben je de zumba beu? Probeer eens een ander alternatief zoals bijvoorbeeld bokwa. Als je een bepaalde sport met passie uitoefent, zal het er ook voor zorgen dat je gemakkelijker volhoudt. Als je niet sportief bent aangelegd, zoek dan alternatieven om te bewegen.