Niet sportief aangelegd? 5 alternatieven om toch voldoende te bewegen

niet-sportief-aangelegd-5-alternatieven-om-toch-voldoende-te-bewegen.jpg

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat minstens de helft van de bevolking in Vlaanderen te weinig beweegt. Sommige mensen zijn niet sportief aangelegd of kunnen/willen geen tijd vrijmaken om aan sport te doen. Toch is het belangrijk om iedere dag minimum een half uurtje te bewegen. Zeker als het je goede voornemen is om dit jaar wél voldoende te bewegen. Daarom hebben wij hier 5 alternatieven voor je op een rijtje gezet waarmee je met gemak dat half uurtje per dag haalt!

Beweging

Het is belangrijk dat je je lichaam gezond houdt. Dat betekent dus dat je een beetje in beweging moet zijn. Dit is goed voor:

  • De bloedsomloop
  • De spieren
  • Je conditie
  • Balans tussen lichaam en geest
  • Je gewicht

Beweging is gezond voor jong en oud. Een dagelijkse dosis lichaamsbeweging is noodzakelijk voor een gezonde groei en ontwikkeling van lichaam. Een actieve levensstijl op jonge leeftijd vergroot tevens de kans dat je later ook actiever blijft.

1. Wandelen tijdens de lunchpauze

Zit je bijna constant achter je bureau? Maak daarom eens een wandeling. Door enkele minuten te wandelen creëer je toch de nodige beweging. Ideaal om je dagelijkse zit-routine te doorbreken. De spieren bewegen weer, je bloed gaat stromen, waardoor je meteen weer wat energie krijgt.

2. Koop een stappenteller

Een stappenteller of pedometer is een ideaal medium voor wie een gebrek heeft aan motivatie of een duidelijk beeld wilt krijgen van hun dagelijkse hoeveelheid beweging. Volwassenen zouden gemiddeld 10.000 stappen per dag moeten doen om gezondheidsvoordelen te bekomen. Voor jongeren ligt dit aantal stappen een stuk hoger, tussen de 13.000 en 15.000 stappen. Er is gebleken dat mensen die een stappenteller gebruiken, positief gemotiveerd worden om meer te bewegen.

3. Dagelijkse gewoonten

Beweging kan heel eenvoudig worden toegepast in je dagelijkse gewoonten. Neem de trap in de plaats van de lift, werk in de tuin, doe het huishouden etc. De enige voorwaarden hieraan zijn dat deze activiteiten samen een half uurtje per dag bedragen en ten minste matig van intensiteit zijn.

4. beweging op het werk

  •  Neem de trap in plaats van de lift.
  •  Wandelen tijdens het telefoneren.
  •  Geef printopdrachten aan de printer in het verste bureau.
  •  Kies voor actief zitten op een zitbal. Dit is tevens ook goed voor je rug- en buikspieren.

5. Beweeg onderweg

Laat de auto vaker thuis en kies voor de fiets. Zo ben je vaker met sport bezig dan je denkt! Indien je toch met de auto gaat, parkeer je dan op de verste plaats. Zo ga je ook nog een stuk te voet. Reis je met het openbaar vervoer? Stap dan een halte vroeger af en ga te voet verder. Bewegen onderweg kan nog op tal van andere manieren: wandelen, fietsen, rolschaatsen, skeeleren, steppen enz.