De grootste oorzaken van gewichtstoename

grootste-oorzaken-van-gewichtstoename.jpg

Je staat op de weegschaal en Oh Nee! Er zijn weer wat extra kilo’s bijgekomen. Maar hoe komt dat? Wat is de oorzaak? Aankomen heeft verschillende oorzaken en dragen stuk voor stuk een steentje bij aan een probleem dat letterlijk groter wordt. Hieronder volgen de grootste oorzaken van die extra kilo’s.

1. Minder beweging

De technologische vooruitgang heeft niet altijd zijn voordelen. Dankzij de afstandsbedieningen, roltrappen en computers zijn we veel luier geworden. We blijven sneller in onze zetel zitten en gaan minder aan beweging doen. Maar beweging is juist zeer belangrijk en het zorgt ervoor dat u uw vet gaat verbranden. Kort gezegd, beweging heeft tal van voordelen.

2. Voeding

Het is van belang om de juiste keuzes te maken op vlak van voedsel. Fastfood is bijvoorbeeld lekker, maar bijzonder slecht. Het bevat veel vet, suiker en zout die ervoor zorgen dat we niet kunnen stoppen met eten. Het zorgt ook voor een verslavend effect zoals bij roken. Ook moet je opletten met bepaalde diëten. Wanneer je plots een zeer streng dieet gaat volgen, ga je al snel in je oude gewoonte terugvallen. Dit gaat er dan weer voor zorgen dat die extra kilo’s die je kwijt geraakt bent snel zullen bijkomen.

3. Gebrek aan slaap

Een tekort aan nachtrust zorgt er voor dat je sneller naar voedsel zal grijpen.  Dit komt omdat slaap een effect heeft op het natuurlijke hormoon leptin dat je metabolisme en vetverbranding regelt. Leptin is de stof die je hersenen vertelt wanneer je verzadigd bent. Dus als die stof te weinig aanwezig is, ga je meer eten en zullen die extra kilo’s er snel bijkomen.

4. Stress

De belangrijkste factor van gewichtstoename is stress. Stress zet een biochemisch proces aan de gang waardoor je lichaam vanzelf overschakelt op de ‘overlevingsmodus’. Dit wil zeggen dat je lichaam je energieverbruik gaat minderen en je minder voedingsstoffen nodig hebt, terwijl je dezelfde hoeveelheid calorieën naar binnen werkt. Ook ga je tijdens een stressvolle periode meer cortisol aanmaken. Dit is het stresshormoon die ervoor gaat zorgen dat je meer zin krijgt in allerlei zoetigheden. Cortisol heeft in geval van langdurige stress nog heel wat negatieve effecten op het lichaam zoals:

  • Diabetes en overgewicht
  • Vermoeidheid en slapeloosheid
  • Depressie
  • Versnelling van veroudering
  • Slechte spijsvertering
  • Lager immuunsysteem
  • Spierafbraak
  • Verminderd libido
  • Hart- en vaatziekten

5. Geneesmiddelen

Sommige geneesmiddelen kunnen misschien voordelen opleveren voor je gezondheid, maar kunnen ook aan de basis liggen aan je gewichtstoename. Hierbij spreken we vooral over geneesmiddelen zoals antidepressiva, anticonceptie, medicatie voor diabetes, hoge of verhoogde bloeddruk, spier samentrekkingen, astma, migraine en epileptische aanvallen. Hierdoor kan je tot 2,5 kilogram bijkomen, zonder je levensstijl te veranderen. Daarom is het belangrijk om bij deze geneesmiddelen extra op je voeding te letten en meer te bewegen.

6. Hormonale verschuiving

Vrouwen komen op een bepaalde leeftijd in de menopauze. Hierdoor verliezen ze oestrogeen waardoor het lichaam een verandering ondergaat. Mannen komen in de andropauze en gaan daarintegen testosteron verliezen. Zij ondergaan ook veranderingen. Het metabolisme vertraagt vertragen, de calorieën verbranden minder snel en het vet zal zich langs de buikstreek gaan ophopen. Om dit te vermijden, moeten de eetgewoonten aangepast worden en zal er meer bewogen moeten worden.

8. Minder roken

Wanneer een roker besluit om te stoppen met roken, zal die onvermijdelijk wat last hebben van gewichtstoename. Dit komt omdat roken een invloed heeft op de stofwisseling. Als je blijft roken, gaat nicotine het hongergevoel onderdrukken. Maar de nadelen van roken wegen natuurlijk niet op tegen de voordelen. Het is dan veel beter te stoppen met roken en meer te letten op je lichaamsbeweging en voeding.

9. Vertraagde schildklierwerking

Externe omgevingsfactoren zijn niet altijd de oorzaak van gewichtstoename, er kan zich ook een medische reden voordoen. Hier spreken we over een te trage schildklierwerking die je niet alleen moe of slaperig laat voelen, maar ook voor die extra kilo’s zorgt aangezien dit het metabolisme vertraagt.

Natuurlijk moet er rekening gehouden worden met het feit dat blijvende gewichtstoename zelden het gevolg is van slechts 1 van de bovengenoemde oorzaken. Het gaat meestal om meerdere oorzaken die tegelijkertijd spelen en die elkaar in stand houden. Het aanpakken van één oorzaak zal dus zelden tot een goed resultaat leiden. Daarom is het belangrijk om alle oorzaken goed te screenen en een effectieve oplossing te zoeken.