Zo blijf je fit tijdens de menopauze

zo-blijf-je-fit-tijdens-menopauze.jpg

Voor veel vrouwen is de menopauze een grote verandering in hun leven. Het is een levensfase die elke vrouw rond de 45-55 jaar meemaakt. Tijdens de menopauze stoppen de eierstokken met werken en valt de productie van vrouwelijke hormonen geleidelijk aan stil. Sommige vrouwen doorlopen de menopauze zonder veel lichamelijke problemen anderen hebben vervelende nevenwerkingen. De menopauze kan een gevolg zijn van bijkomende kilo’s, dat voornamelijk aan de buik. Volgende 7 tips kunnen helpen om deze overtollige kilo’s tegen te gaan.

1. Evenwichtig eten

Om af te vallen tijdens de menopauze, is het belangrijk om even stil te staan bij de calorie-inname. Je moet evenwichtiger eten, de calorie-inname minderen en deze beperken tot tussen de 1200 en 1500 calorieën per dag. Eet ook voornamelijk producten met veel voedingsstoffen en vezels en let op met alcohol en cafeïne. Voorbeelden van goede voedingsmiddelen zijn fruit, groenten, noten, mager vlees, bonen, volkoren producten, vis en magere melkproducten. Vergeet niet om gevarieerd te eten, het helpt je om je energie-inname te beheersen.

2. Meer bewegen

Afvallen doe je nu eenmaal door gezond te eten en voldoende te bewegen. Ook in de menopauze is dit uiterst belangrijk. Tijdens de menopauze ben je rapper moe, je uithoudingsvermogen neemt af, gewrichten gaan pijn doen … De verleiding is dan groot om minder te bewegen, maar dit zijn net de redenen om juist wel meer te bewegen. Probeer om dagelijks 30 minuten te bewegen om de nodige calorieën te verbranden en je stofwisseling te stimuleren. Maak een wandeling, fietstocht of ga een middag tuinieren. Probeer ook om voldoende krachtoefeningen te doen.

Als je te weinig of niet sport, kan dit volgende gevolgen hebben:

3. Doorzettingsvermogen

Afvallen of je lichaam behouden tijdens de menopauze vergt veel doorzettingsvermogen. Je moet hard werken om af te vallen en er bestaat helaas geen wondermiddeltje waardoor je eenvoudig kan afvallen. Een hoog doorzettingsvermogen is dus van cruciaal belang.

4. Voldoende slaap

Voldoende slaap is belangrijk voor je gezondheid. Het helpt je afvallen en zorgt ervoor dat je overtollig buikvet kwijtraakt. Wanneer je geen voldoende slaap hebt, zal je rapper grijpen naar ongezonde snacks en suiker. Vervolgens heeft dit dan weer een invloed op het stress hormoon.

5. Minder suiker

Suiker is dé vijand, de consumptie van suiker wordt opgeslagen in vet en wordt rechtstreeks getransporteerd naar de buik. Zo gaat het verliezen van buikvet natuurlijk moeizamer.

6. Hydrateer de huid

De huid wordt droger en minder strak na de menopauze. Het is daarom belangrijk om je huid elke dag te hydrateren met een crème die bij jouw huidtype past. Zo kan je uitdroging en verslapping van de huid voorkomen.

7. Leven zonder stress

Doe eens aan yoga, het helpt stress te reduceren en maakt je spieren en gewrichten sterker. Je kan bijvoorbeeld ook je tijdsindeling beter organiseren en je dag beter plannen. Maak af en toe ook eens tijd voor jezelf, ga een ontspannend boek lezen, neem een bad, luister naar muziek, maak een wandeling …

Het is absoluut mogelijk om tijdens de menopauze jouw figuur te behouden, met een gezonde leefstijl en voldoende beweging kom je al heel ver.