Waarom we noten moeten eten

waarom-we-noten-moeten-eten.jpg

Noten worden vaak gezien als echte dikmakers die veel calorieën bevatten en dat is de reden waarom sommigen ze vaak laten links liggen. Jammer, want noten bevatten waardevolle voedingsstoffen en behoren zeker tot een gezond voedingspatroon. Noten zijn dus gezonder dan je dacht! Waarom we nu noten moeten eten en welke noten het gezondst zijn, kan je hieronder terugvinden.

Waarom noten eten

Noten zijn rijk aan onverzadigde vetten, vezels, vitaminen, mineralen en antioxidanten. Wetenschap heeft aangetoond dat je afvalt als je om de dag een portie noten eet. Noten zijn dus een goede keuze als gezond tussendoortje.

1. Voller gevoel en gewichtsverlies

Noten stillen de honger en verminderen zo de eetlust, omdat ze vol zitten met eiwitten en voedingsvezels. Eet noten als tussendoortje, je zal merken dat je later op de dag minder behoefte hebt om veel te eten. Zo zal je totale dagelijkse inname van calorieën verlagen. Hoewel noten voor een voller gevoel zorgen, zorgen ze daarenboven ook nog eens voor het verliezen van gewicht. Ze zitten boordevol met gezonde onverzadigde vetzuren. Deze vetzuren reguleren je bloedsuikerspiegel, waardoor je honger snel stilt en je niet naar ongezonde snacks gaat grijpen.

2. Smaakmakers

Noten zijn smaakmakers en géén dikmakers. Meng je noten in een yoghurt of slaatje en je eten zal meteen lekkerder smaken.

3. Verlaagt je cholesterol

Uit onderzoek blijkt dat noten het slechte LDL cholesterol verlagen en het goede HDL cholesterol verhogen. Walnoten en amandelen hebben een gunstig effect op het cholesterolgehalte.

4. Goed voor je hart

Noten bevatten arginine, het is een aminozuur en maakt deel uit van een proces dat de bloedvaten wijder maakt. Hierdoor gaat het zuurstofrijk bloed vrijer stromen door je lichaam. De kans op een verhoogde bloeddruk en hartproblemen neemt hierdoor af. Met 40 gram noten per dag verklein je de kans op hart-en vaatziekten.

Hoeveel noten eten?

Ondertussen weten we dat noten ontzettend gezond zijn, maar dat wil daarvoor niet zeggen dat je nu onbeperkt noten kan eten. Dagelijks een handje vol (30 gram) noten eten is ideaal. Varieer met verschillende type noten en smaken. Neem een bakje noten mee naar je werk of school, zo voorkom je dat je zal snoepen van andere snacks.

Welke noten? 

Amandelen

Amandelen zijn een uitstekende bron van vitamine E. Ze bevatten weinig verzadigd vet. Amandelen kunnen niet ontbreken in jouw voedingspatroon. Ze worden vaak verwerkt in desserts en gebak en doen het ook goed in een wokschotel.

Per 100 gram bevatten amandelen 583 kcal, 52 g vet (3.8 g verzadigd) en 19.5 g eiwitten.

Cashewnoten

Cashewnoten bevatten minder vet dan de meeste andere noten. Ze zijn rijk aan koper, magnesium, zink en ijzer.

Per 100 gram bevatten cashewnoten 591 kcal, 46.4 vet (9.5 g verzadigd) en 18.5 g eiwitten.

Walnoten

Walnoten bieden tal van voordelen voor de gezondheid: een gezond hart, verlaging cholesterol, verlaagd risico op diabetes, hebben ontstekingsremmende eigenschappen … Daarnaast zorgen ze ook nog eens voor een goede nachtrust.

Per 100 gram bevatten walnoten 675 kcal, 62.5 g vet (5 g verzadigd) en 14 g eiwitten.

Pistachenoten

Pistachenoten zijn een uitstekende bron van calcium, vitamine B1 en vitamine B6. Wist je dat in een portie van 30 gram, al meer antioxidanten aanwezig zijn dan in een normaal kopje groene thee?

Per 100 gram bevatten pistachenoten 649 kcal, 51.5 g vet (5.5 g verzadigd) en 19.5 g eiwitten.

Aangezien er wel wat calorieën zitten in noten, helpen ze je toch om af te vallen. In noten zitten geen vetten waarvan het lichaamsgewicht kan toenemen. Eet vooral ongeroosterde noten, in kleine porties en ongezouten.