Geneeskracht van dadels – zijn ze echt gezond?

geneeskracht-van-dadels-zijn-ze-echt-gezond.png

Dadels zijn gedroogde vruchten die van de dadelpalm afkomstig zijn. Je kunt dadels op diverse manieren in gerechten verwerken, maar de meeste mensen eten dadels als vervanger van snoepjes. Dit komt omdat dadels niet alleen lekker zoet zijn, maar ook gezonder zijn dan de snoepjes die ze in de meeste winkels verkopen. 

Eet jij regelmatig dadels en wil je meer te weten komen over de geneeskracht van deze gedroogde vruchten? Lees dan meer over de gezondheidsvoordelen waar je van profiteert als je dadels eet in dit artikel. Twijfel je of je wel dadels moet eten, dan worden jouw twijfels in dit artikel zeker weggenomen. Dadels zijn namelijk niet alleen lekker, maar ook erg gezond! 

Welke vitamines zitten in dadels?

Ten eerste bevatten dadels veel vitaminen. Vooral de vitaminen uit het vitamine B-complex worden goed vertegenwoordigd in dadels en dit betekent dat je veel vitamine B binnenkrijgt als je regelmatig dadels neemt. Vooral vitamine B6, ook wel pyridoxine genoemd, komt veel voor in dadels. Eet je 100 gram dadels, dan heb je al bijna 20 procent van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) van vitamine B6 binnen. Daarnaast zit er veel vitamine B5 in dadels: als je 100 gram dadels eet, heb je al 16 procent van de ADH van vitamine B5 binnengekregen. 

Andere vitamines die in dadels zitten, zijn de volgende:

  • Vitamine B3, 10 procent van de ADH
  • Vitamine A, 5 procent van de ADH
  • Vitamine B2, 4,5 procent van de ADH
  • Vitamine B11, 4 procent van de ADH
  • Vitamine B1, 4 procent van de ADH

Neem je regelmatig dadels, dan krijg je al een hoop van de vitamines binnen die je dagelijks moet eten om je lichaam gezond te houden. 

Welke mineralen zitten in dadels?

Dadels bevatten niet alleen veel vitaminen, maar ook diverse belangrijke mineralen. Zo zit er onder andere veel koper in dadels: eet je 100 gram dadels, dan heb je 40 procent van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid van koper al binnen. Verder is een dadel ook een rijke bron aan kalium: 16 procent van de ADH van dit mineraal komt al in 100 gram dadels voor. 

Andere mineralen die je in dadels vindt, zijn de volgende:

  • Mangaan, 13 procent van de ADH
  • Magnesium, 13 procent van de ADH
  • Ijzer, 11 procent van de ADH  
  • Fosfor, 9 procent van de ADH  
  • Calcium, 6,5 procent van de ADH  
  • Zink, 4 procent van de ADH

Neem je iedere dag een ons dadels, dan krijg je al veel belangrijke mineralen binnen. 

Andere gezonde stoffen in dadels

Naast vitaminen en mineralen, zitten er ook andere gezonde stoffen in dadels. Zo vind je in dadels een grote hoeveelheid tannine, ofwel stoffen met een ontstekingsremmende werking. Ook zit er veel luteïne in dadels en dit is een stof die kanker mede helpen voorkomen door vrije radicalen in het lichaam uit te schakelen.

Vrije radicalen zorgen niet alleen voor celschade, maar brengen ook schade aan het DNA aan en kunnen erg gevaarlijk zijn. Heb je veel vrije radicalen in het lichaam, dan heb je meer kans om kanker te ontwikkelen.

Eet je regelmatig dadels, dan heb je minder kans op kanker door de grote hoeveelheid luteïne in de gedroogde vruchten. Tot slot zit er ook zeaxanthine in dadels en dit stofje wordt door de ogen opgenomen en voorkomt dat je staar ontwikkeld op latere leeftijd. 

De zes gezondheidsvoordelen van dadels

Nu je weet hoeveel gezonde stoffen er in dadels zitten, heb je al wel een duidelijk beeld van de geneeskracht van deze gedroogde vruchten. Om je nog een duidelijker beeld te geven van de geneeskracht van dadels, beschrijven we ook graag de zes belangrijkste gezondheidsvoordelen van dit voedingsmiddel:

  1. Dadels werken goed tegen constipatie en dit heeft te maken met de grote hoeveelheid vezels in de gedroogde vruchten
  2. Dadels zijn goed voor de lijn. Omdat er veel vezels in de gedroogde vruchten zitten, voel je je langer verzadigd als je dadels hebt gegeten en dit betekent dat je minder eet. Omdat dadels ook gezonde snoepvervangers zijn, is dit een goede en gezonde snack om te eten als je af wil vallen.
  3. Dadelfruit en extracten van dadels kunnen diabetes tegen gaan.
    De antioxidantwerking van dadels kan de verergering van diabetes voorkomen. Uit onderzoek blijkt eveneens dat het lichaamsgewicht van diabetici met obesitas door het eten van dadels verminderd kan worden.
  4. Dadels werken goed om bloedarmoede te voorkomen, ofwel te voorkomen dat je niet voldoende zuurstof in het bloed hebt. Door de grote hoeveelheid van het mineraal ijzer in de gedroogde vruchten kunnen de rode bloedcellen in je bloed namelijk beter zuurstof opnemen. 
  5. Dadels zijn goed tegen diarree, want door de hoge concentratie van kalium in de gedroogde vruchten kun je diarree snel en effectief laten stoppen door dadels te eten.
  6. Dadels zijn goed voor vrouwen die zwanger zijn door de hoge concentratie van foliumzuur in de gedroogde vruchten. Zeker in het begin van de zwangerschap, is het belangrijk om veel foliumzuur binnen te krijgen.
  7. Dadels zijn goed voor de ogen en gaan op latere leeftijd staar tegen.