Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij elke woensdag inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: René Nagels van NANNIC.
1. Wat is NANNIC?
‘NANNIC is een merk dat zich bij de opstart in 2001 specialiseerde in het op de markt brengen van dermale implantaten voor permanent make-up en medische tatoeage. Aangezien alle aangewende technologie microscopisch klein was, werd de merknaam gevormd door een samentrekking van ‘NANo&techNICs’. Gebaseerd op veiligheid voor de consument op wie de uiteindelijke pigmentatie werd aangebracht, was dit voor NANNIC haar eerste proefschrift om veilige en wetenschappelijk onderbouwde producten op de markt te brengen.’
‘Er werd eveneens onderzocht dat de naam NANNIC in alle talen probleemloos kon worden uitgesproken en dat leek ook zo te zijn. Deze bij de aanvang verdeelde dermale implantaten waren een import activiteit. De zin naar eigen ontwikkeling was groot, dus besloot ik eigen formules te ontwikkelen
met een bereik naar verschillende exportlanden. De noemer bleef uiteraard: IEDER PRODUCT IS VEILIG, WETENSCHAPPELIJK ONDERBOUWD EN DOET WAT HET BELOOFT. Gaandeweg werd het louter distribueren van dermale pigmenten beëindigd en evolueerde NANNIC tot een innovatief cosmeticamerk, waarbij veiligheid en werkzaamheid centraal staan.’
2. Waarom/hoe begon je met het merk?
‘Iedere vogel zingt zoals hij gebekt is. Afkomstig uit een familie die sinds 1927 actief is in de productie van cosmetica, lag de stap naar een eigen merk voorhanden. Het werd tijd dat het creatieve brein de vrijheid kreeg om aan die creaties te werken waarin je als creator gelooft en die beantwoorden aan de basisgedachte die je vertegenwoordigd. Veiligheid, efficaciteit en wetenschappelijke onderbouwing was en is nog steeds het grondvest waar we ons aan houden. Het klinkt waarschijnlijk wat onbegrijpelijk, maar dit staat vaak los van steeds opwellende trends die misschien wel wetenschappelijk onderbouwd zijn, maar daarom nog niet altijd veilig zijn of op lange termijn het verwachte resultaat leveren. Daarom kijken we iedere trend kritisch na, gaan we op zoek naar de ware toedracht en kijken we of we hier iets aan
kunnen toevoegen. Het gebeurt ook vaak dat we de trend gewoon laten varen omdat die niet past binnen onze basiswaarden.’
3. Waarom is het een ‘gezond’ merk?
‘NANNIC is een gezond merk omdat het puur met gezondheid bezig is. Een gezond lichaam is een prachtig organisme dat tot vele dingen in staat is. Cosmetica die deze gezondheid ondersteunt en vrijwaart van mogelijke agressoren, draagt hier haar steentje bij, zodat we allemaal gezonder en mooier worden. Begrijp hierbij dat niet ieder pukkeltje nood heeft aan alles dodende middelen. In veel gevallen volstaat het van wat gezond is te ondersteunen, zodat ons lichaam haar evenwicht herwint. Dit evenwicht staat centraal in ons verdedigingsmechanisme.’
‘NANNIC is ook gezond omdat het naast het aanbod van producten ook vaak handige tools of weetjes aanbrengt. Bij de laatste lancering van ‘STRATUM SYMBIOSUM® by Nannic’ hadden we als laatste agendapunt de uitleg over de hersen-darm-huid-as. Hier hebben we mooi aangetoond dat wie onder emotionele stress staat, vaak ook klachten heeft in de darmen met daar bovenop zichtbare problemen met de huid. Deze as kan je van verschillende hoeken benaderen! Wie last heeft van de darmen krijgt vaak ook problemen met emoties en huidklachten. Wie problemen heeft met de huid ervaart ook vaak problemen met stress en darmklachten. We hebben onze klanten geleerd hoe ze groenten kunnen fermenteren waarbij het prebiotische melkzuur helpt deze negatieve spiraal te doorbreken.’
‘Tot slot is blijdschap ook van bijzonder groot belang. Zijn alle collega’s blij om bij NANNIC tewerk
gesteld te zijn, dan komt dit op vele vlakken de gezondheid ten goede. Het intern communicatie
platform tussen werknemers heet niet per toeval ‘My secret is NANNIC’. Dit geldt ook voor
onze internationale klanten die zich niet voor niets ’the NANNIC family’ noemen.’
4. Wat waren je hoogte- en dieptepunten?
‘Er zijn heel wat hoogtepunten die ik kan opnoemen. Zo lanceerden we als allereerste de zelfbruiner in een spuitbus en wonnen we heel wat internationale prijzen met onze producten. Ook kregen we de Belgische prijs van meest innovatieve product met onze haargroeiproducten. Net voor de zomer werd onze Zweedse partner nog benoemd tot beste onderneming in Stockholm. Maar telkens wanneer een consument ons spontaan een voor-en-na foto’s stuurt na gebruik van onze producten, is dat een hoogtepunt dat aangeeft dat de gevolgde weg de juiste is.’
‘Als je na jaren van creativiteit, geïnvesteerde tijd en middelen moet toegeven dat je het project moet stopzetten, is dat telkens een domper. Soms is het technisch niet haalbaar of zit je met wettelijke beperkingen of onduidelijkheden. Soms moet je ondanks de vele testen toch toegeven dat het niet is geworden wat je ervan had verwacht. Maar gelukkig leidt frustratie steeds tot creativiteit en krijg je plots een andere ingeving die dan weer wel lucratief is.’
Soms ervaar je als pionier dat je te vroeg bent met een idee. De markt is dan nog niet klaar om aandacht te schenken aan een vernieuwend concept. Je ziet dan je naar lucrativiteit snakkende investering in het niets verdwijnen. Dieptepunten zijn soms ook politiek economisch, wat zich vooral in je export uit. We kenden ooit een mooie start in het Verenigd Koninkrijk, maar door de Brexit is die terug teniet gegaan.
We hadden een deal in Iran, maar door het handelsembargo is dit volledig teloor gegaan.’
5. Is er iets wat je nu anders zou aanpakken?
‘Sinds geruime tijd werken we samen een financieel analist. Ongelooflijk hoe die op één A-4’tje je hele financiële situatie in kaart brengt. Er worden budgetten gecreëerd en alles wordt nauwkeurig in het oog gehouden, wat je dan weer vrijwaart om buitensporig tewerk te gaan. We hadden zo’n man al veel langer moeten hebben maar het is niet steeds gemakkelijk de ware Jacob tegen het lijf te lopen. Vandaag is coaching schering en inslag, maar weinigen laten je de dingen zien die je nodig hebt. We delen nu volkomen zijn mening en zijn ervan overtuigd dat een cijfer nooit liegt.’
6. Wat wil je nog bereiken?
‘Onze bucket list staat nog vol! Innoveren en creëren is een passie. Als alles goed zit qua verkoop dan liggen er nog verschillende ontwikkelingen te wachten op de plank. Eveneens hadden we graag nog een paar interessante markten erbij gekregen, zodat de inspanningen over een nog breder gebied worden uitgerold. Er wordt aan gewerkt, maar dat gaat niet van vandaag op morgen.’
7. Naar welke andere ondernemer kijk je op?
‘In feite heb ik hier geen vast stramien. Iedereen die zich aan zijn waarden houdt en daarmee scoort, vormt telkens weer een motivator. In welke dat sector ook mag zijn!’
8. Had je een plan B?
‘We hadden geen plan B toen we NANNIC opstartten. Maar natuurlijk spreekt het voor zich dat wie creatief bezig is, steeds met meerdere dingen tegelijk bezig is. We zijn gestart met dermale pigmenten, dus eigenlijk kan je stellen dat wat we nu doen een soort plan B is. Maar zo ervaren we het niet, het was eerder een logisch gevolg. Als ondernemer moet je veerkrachtig zijn en uit iedere tegenvaller trachten een les te trekken. Je ziet dan vaak dat de oplossing helemaal niet zo ver weg ligt, ook al is het moment soms benard. Bedenk dat ooit ons hele hebben en houden onder hypotheek zat, maar mijn echtgenote en ik geloofden erin dat we de klus zouden klaren. Er is keihard gewerkt, maar telkens wanneer je een oplossing vindt, straal je van geluk. Dat draagt ook bij tot je persoonlijke gezondheid.’
9. Heb je een gouden tip voor anderen die willen ondernemen?
‘Een gouden vuistregel tot succes heb ik helaas niet. Toch lijkt het mij de moeite om je financieel goed te laten bijstaan. Voor onszelf heeft het te lang geduurd voor we de juiste persoon tegenkwamen, maar een goed inzicht in je financiële mogelijkheden is een handige tool.’
‘Vlaio en VOKA zijn zo’n organisaties die mogelijks veel kunnen bijbrengen voor iedere beginnende onderneming. Een droom is prima, maar je moet die ook kunnen verwezenlijken, want zonder succes kan je die droom niet najagen. De verschillende trajecten binnen Vlaio bieden je heel wat inzage, waardoor je vele opties en noodzakelijkheden kan aftoetsen. Het loont zeker de moeite om daar een oor te luisteren te leggen.’
‘Wees bijzonder kritisch op je kwaliteit, want – voor ons althans – wint kwaliteit altijd. De consument wil graag nieuwe dingen uittesten, maar verwacht op zijn minst dat wat de verpakking belooft ook verwezenlijkt wordt. We merken dat onze producten vaak wat duurder uitvallen vergeleken met concurrerende producten, maar tegelijk merken we ook dat eens een consument start met onze producten, dat die doorgaans tevreden is en geen noodzaak ziet om elders opnieuw op zoek te gaan.’