Is het eten van vlees gezond?

eten-van-vlees-gezond.jpg

De vraag of het gezond is om vlees te eten wordt al jaren gesteld. Er zijn heel wat mensen die zeggen dat het beter is om een vegetarisch dieet te volgen, terwijl anderen helemaal geen kwaad zien in het eten van vlees.

Plantaardig versus dierlijk

Heel wat wetenschappers en voedingsdeskundigen beweren dat het eten van vlees beperkt moet blijven. Een gezond dieet moet volgens hun vooral bestaan uit groenten, fruit, granen, peulvruchten, noten en zaden.
Er zijn heel wat verschillende argumenten hiervoor. De mens is een omnivoor, dit wil zeggen dat ze zowel kan overleven op dierlijk als plantaardige voeding. Hierop is de spijsvertering dan ook voorzien, maar er zijn heel wat aanwijzingen dat plantaardige voeding geschikter is voor de mens.

  • Tanden: Onze mond bestaat uit acht snijtanden waarmee we in fruit en groenten kunnen bijten en 20 kiezen die geschikt zijn om deze fijn te malen. Enkel de hoektanden zijn geschikt om vlees te kunnen snijden.
  • Spijsverteringskanaal: Ons spijtverteringskanaal is vergelijkbaar met de typische planteneters. Zij hebben een zeer lang darmstelsel, terwijl carnivoren eerder een korte darm hebben.

Natuurlijk heeft vlees ook zijn voor- en nadelen voor de mens. Wij zetten deze even op een rijtje.

De voordelen van vlees

  • Rode bloedcellen en zenuwweefsel: Voor de vorming van rode bloedcellen en zenuwweefsel heb je verschillende voedingsstoffen zoals vitamine B12, taurine, carnitine en heemijzer nodig. Deze voedingsstoffen zijn enkel in vlees, vis, melk en eieren terug te vinden.
  • Ijzer: Ijzer is nodig voor de vorming van hemoglobine, dat van belang is voor het zuurstoftransport in het bloed en de stofwisseling. Ijzer kan je dan ook makkelijk terugvinden in dierlijke bronnen. Vitamine C uit fruit en groenten zorgt ervoor dat de ijzeropname bevorderd wordt.
  • Proteïnen: Vlees , vis, melk en eieren bevatten heel wat proteïnen. Ook peulvruchten, granen en noten bevatten deze proteïnen.

De nadelen van vlees

  • Ongezonde verzadigde vetten: Een hoge opname van deze vetten kunnen ervoor zorgen dat je kans maakt op een verhoogd cholestorolgehalte. Dit kan het risico op hartziekten verhogen en de opname van essentiële vetzuren in de weg staan.
  • Nitrieten: Om het vlees een mooie roze kleur te geven en de bewaartijd te verlengen, voegt men hier heel wat nitrieten aan toe. Nitrieten kunnen heel wat negatieve zaken uitlokken. Deze gaan van migraine tot zelfs kanker.
  • Hormonen en antibiotica: Heel wat runderen, schapen en varkens worden ingespoten met hormonen en antibiotica. Hierdoor groeien ze sneller en worden ze minder snel ziek.

Het eten van vlees of geen vlees is een persoonlijke keuze. Maar wanneer je er toch voor kiest vlees te eten is het beter om voor biologisch vlees te kiezen. De dieren die natuurlijk gekweekt en geslacht zijn, bevatten geen bewaarmiddelen, artificiële kleurmiddelen, smaakmiddelen of andere additieven. Biologisch vlees kan dus een gezond onderdeel van een evenwichtig en volwaardige maaltijd zijn.