Is een powernap nu echt gezond? De waarheid achter 5 beweringen over slaap

© istock

Niets is verleidelijker dan je na het middageten of wanneer je thuiskomt van je werk een halfuurtje neer te leggen om een powernap te doen. Deugd doet het alleszins, maar of dat nu gezond is of niet, daarover verschillen de meningen. Dat geldt ook voor heel wat andere beweringen omtrent slaap: er doen heel wat fabels de ronde. Gezond.be helpt je alvast op weg door de waarheid achter 5 beweringen over slaap te achterhalen!

1. Powernaps zijn gezond

Waar en niet waar: veel hangt af van het tijdstip waarop je een powernap precies inlast, en van hoe lang je een dutje doet. Als je de nacht voordien slecht geslapen hebt, dan is er niks mis met het inlassen van een powernap. Plan je powernap echter niet te laat op de dag in, anders raak je ’s avonds moeilijk in slaap. Beperk je powernap bovendien tot zo’n 20 minuten. Anders komen de hersenen soms in de fase van een diepe slaap. Wakker worden gaat dan gepaard met een doffe hoofdpijn en sufheid, terwijl we met een powernap net het tegenovergestelde willen bereiken. Een middagdut kan nooit de nachtslaap vervangen.

2. Elke dag op hetzelfde uur opstaan is belangrijk

Waar: zo creëer je regelmaat voor je lichaam. Je lichaam wordt ’s avonds op hetzelfde tijdstip moe, en ’s morgens word je elke dag min of meer rond hetzelfde uur wakker. Dat heb je waarschijnlijk al eens ondervonden: wanneer je tijdens het weekend mag uitslapen, word je vaak toch automatisch wakker op het uur waarop je tijdens de week normaal gezien moet opstaan. Dat komt doordat je lichaam regelmaat nodig heeft. Elke ochtend op een vast tijdstip opstaan zorgt er ook voor dat je ‘s avonds gemakkelijker rond hetzelfde uur moe wordt.

3. Om te kunnen functioneren, hebben we minstens acht uur slaap per nacht nodig

Niet waar: hoeveel slaap we precies nodig hebben, hangt af van persoon tot persoon. Sommige mensen kunnen perfect functioneren met weinig slaap, anderen zijn een wrak als ze ‘slechts’ acht uur per nacht slapen. Wetenschappers hebben per leeftijdscategorie wel een algemene richtlijn met een aanbevolen slaapduur opgesteld, maar die kan sterk verschillen. Ook zijn er andere factoren die je slaapbehoefte kunnen beïnvloeden zoals erfelijkheid, ziekte of stress.

4. Bij volle maan slaap je minder goed en/of minder lang

Waar: slaaponderzoekers hebben ontdekt dat de stand van de maan onze slaap beïnvloedt, al zijn de verschillen niet erg groot. Vooral vrouwen ondervinden slaapproblemen bij volle maan. Proefpersonen sliepen tijdens volle maan ongeveer 6,7 uur, terwijl dat bij nieuwe maan zo’n 7 uur was.

5. Je mag iemand die slaapwandelt niet wakker maken

Niet waar: het is beter om iemand die aan het slaapwandelen is, voorzichtig wakker te maken. Mensen die slaapwandelen, kunnen zichzelf namelijk onbewust pijn doen, ergens tegen lopen of ergens over vallen. Wel is het zo dat slaapwandelaars heel diep aan het slapen zijn. Het kan dus erg moeilijk zijn om de persoon in kwestie wakker te krijgen.

Wat weet jij over slaap? Doe de test!

Uit deze vijf voorbeelden blijkt duidelijk dat er nog heel wat fabels over slaap de ronde doen. Wil je nog meer nuttige info te weten komen over onze slaap, of wil je jouw zelfkennis testen? Probeer dan zeker eens de #mijnslaap-test uit van Partena.

Eindredactie: psycholoog, psychotherapeut en slaapexpert Annelies Smolders