Maak pannenkoeken met havermout

maak-pannenkoeken-met-havermout.jpg

Heb jij ook zin in pannenkoeken, maar op zoek naar een gezonder alternatief? Het kan, namelijk met havermout en bananen! Bij deze pannenkoeken vervangen we de bloem door havermout. Je kan ze als ontbijt of lunch eten.

Het recept

Ingrediënten

Voor 4 personen:

  • 70 g havermout
  • 2 eieren
  • 1,5 dl magere melk
  • 100g Griekse yoghurt
  • 30 g suiker
  • Light boter om te bakken

Bereiding

  • Mix de havermout tot meel, samen met de eieren, melk, suiker en yoghurt. De hoeveelheid melk hangt af van hoe dik je het mengsel wilt
  • Mix alles tot een mooi egaal beslag
  • Laat het mengsel een vijftal minuten rusten
  • Verhit de pan met wat boter of olie
  • Bak de pannenkoeken zoals gewoonlijk
  • Serveer de havermout pannenkoeken met confituur, honing, blauwe bessen of andere fruitsoorten 

Wat is havermout

Je hebt vast al gemerkt dat havermout super populair is, maar wat is havermout nu eigenlijk?

Havermout is een graansoort en komt oorspronkelijk uit China. Havermout wordt bereid uit de graansoort haver en zit boordevol met vezels die voor een verzadigd gevoel zorgen. Havermout zorgt voor tal van gezondheidsvoordelen. Het bevat veel eiwitten, weinig vet en verlaagt de cholesterol en bloedsuikerspiegel. Havermout heeft ook een positief effect op je bloeddruk en het geeft je veel energie voor een lange tijd. Bovendien is het glutenvrij en bevat het veel antioxidanten. Gezond is het dus zeker en vast!

Andere ideeën met havermout

1. Havermoutpap

De bekendste bereiding met havermout is wellicht havermoutpap. Je kan de havermout koken in melk of water en naar eigen smaak wat suiker of honing aan toevoegen. Kijk op de verpakking voor de juiste kooktijd.

2. Koekjes

Naast pannenkoeken met havermout, kan je ook knapperige havermoutkoekjes maken.

3. Cake

Ook in een cake kan je de bloem vervangen door havermout.

4. Verwerken in een smoothie

Wanneer je meer body wilt geven aan je smoothie en deze wat dikker wilt maken, kan je wat havermout er doorheen mixen. Zo zal je hongergevoel langer wegblijven.

5. Verwerken in yoghurt

Vul een glas met 1/3 havermout en giet er een beetje melk over totdat de havermout net onder staat. Voeg daarna 1/3 Griekse yoghurt toe en als laatste stap het fruit. Roer nu voorzichtig het mengsel en plaats het in de koelkast voor minimaal één nacht.