Waarom ‘groene smoothies’ goed voor je zijn

waarom-groene-smoothies-goed-voor-je-zijn.jpg

Smoothies zijn lekker en bovendien een erg praktische manier om je portie groenten en fruit binnen te krijgen. Als je op een gezonde manier je dag wil starten en je gezondheid een duwtje in de rug wilt geven, verander dan vanaf nu je ochtendritueel door dagelijks een groene smoothie te drinken.

De groentensmoothie

Een groene smoothie wordt ook wel eens een groentensmoothie genoemd omdat deze gemaakt worden met groene bladgroenten en fruit. Groenten liggen aan de basis van deze gezonde smoothie. Voorbeelden van groene groenten zijn sla, spinazi, broccoli, komkommer, boerenkool, andijvie enz. Groene bladgroenten bevatten veel vitaminen, mineralen en vezels. Als je deze bladgroenten kookt, dan verdwijnt veel van deze voedingsstoffen, vandaar dat groene smoothies een uitstekende manier is om deze groenten te benutten.

Als je elke dag je ochtend start met het drinken van een groene smoothie ga je je al binnen enkele weken mentaal beter voelen, afslanken, fitter zijn en voelen dat je weerstand versterkt.

Wees creatief

Als je groene smoothies op lange termijn wilt blijven drinken, is het vooral belangrijk dat je gaat variëren in  groenten. Er zijn heel veel verschillenden groenten en fruitsoorten met iederen hun eigen goede eigenschappen en door te werken met verschillende groenten, profiteert je lichaam ook van de verschillende soorten vitaminen en mineralen.

Voordelen groene smoothies:

  • Groene smoothies zijn rijk aan Vitamine C;
  • bevatten veel mineralen (zink,ijzer, calcium, fosfor, kalium, magnesium);
  • stimuleert het spijsverteringsstel;
  • helpt bij het vermageren;
  • geeft je energie;
  • verkleint de kans op aandoeningen en kanker;
  • je huid wordt er mooier van;
  • je slaapt beter;
  • het verbetert je seksleven;

Recepten ideeën:

Komkommersap:

 Komkommersap is een heel verfrissende en gezonde smoothie. In de schil van komkommer zit silica en dat houdt de wanden van je cellen soepel. Je kunt het sap van de komkommer puur drinken of er een zachtere mix van maken door er yoghurt aan toe te voegen.

Smoothie met boerenkool, avocado & appel

Je hebt 150 gr boerenkool, 1 avocado, 1 appel en 1 glas water nodig. Door banaan of avocado toe te voegen aan je groene smoothie, creëer je een romige structuur, appel zorgt op z’n beurt voor het zoetige aspect. Het is belangrijk bij deze smoothie dat je boerenkool als eerste goed gaat blenden, zonder de overige ingrediënten erbij.

Smoothie met spinazie en mango

Doe een goede portie spinazie in de blender en vul deze vervolgens met water tot de blender ongeveer voor 2/3 vol zit. Mixt de vloeistof en voeg er dan 2 verse mango’s met ijsblokjes aan toe. Mixt de massa nog eens en je krijgt een lekkere en gezonde smoothie te voorschijn.

Groene smoothie van appel, venkel & banaan

Je hebt de groene blaadjes van 1 venkel nodig, 2 appels en een grote banaan. Vul eerst de blender met de venkelblaadjes tot die half vol zit. Doe er dan het water bij, zodat de groene blaadjes volledig onder water zitten. Laat de blender even mixen en voeg er vervolgens de stukjes appel en banaan aan toe. Voeg nog wat extra water toe en mix opnieuw.

Gezonde weetjes:

  • Komkommers, paprika en tomaten behoren tot de fruitsoorten
  • Drink je groene smoothie op een nuchtere maag, bij voorkeur 20 minuten voor je ontbijt
  • Appels verteren trager en kunnen dus perfect met groenten gecombineerd worden
  • Groene bladgroenten bevatten geen zetmeel en kan je dus perfect met fruit combineren