Redenen om wel te ontbijten

redenen-om-wel-te-ontbijten.jpg

Heb je ’s ochtends niet de tijd om te ontbijten of gewoon geen zin om te eten? Nochtans zijn er veel redenen om hier wel tijd voor te maken. Ontbijten heeft veel voordelen en is goed voor zowel je fysieke als mentale gezondheid. Een gezond ontbijt bestaat uit gemiddeld 500 à 600 kcal. Het is de belangrijkste maaltijd van de dag en daarom hebben wij enkele redenen opgesomd om wél te ontbijten!

Gezonde redenen

1. Meer concentratie

Uit onderzoek blijkt dat wie ontbijt zich meer kan concentreren op taken en beter kan presteren. Het gevolg van niet ontbijten kan leiden tot een daling van het concentratieniveau, wat opnieuw kan zorgen voor hoofdpijn.

2. Meer energie

Een gezond ontbijt is rijk aan vezels, koolhydraten en vitamines. Het zijn dé ingrediënten die jou meer energie geven en zo ben je in de loop van de dag ook minder moe.

3. Minder stress

De dag beginnen boordevol vitaminen maakt je goedgezind en zorgt voor minder stress! Je zal minder snel geïrriteerd raken.

4. Goed voor het hart

De kans op hart- en vaatziekten is aanzienlijk kleiner voor mensen die wél ontbijten, ook de kans op diabetes is lager.

5. Minder snel grijpen naar snacks

Een goed ontbijt gaat het snoepen tegenhouden. Je zal minder trek hebben in ongezonde snacks. Kiezen voor een gezond en gevarieerd ontbijt is dus een goede manier om af te vallen!

6. Beter cholesterolgehalte

Wie het ontbijt regelmatig overslaat, heeft meer kans op een slecht cholesterolgehalte.

Uit wat bestaat een gezond ontbijt?

Een volwaardig ontbijt bestaat uit meervoudige koolhydraten, niet veel vet, eiwitten en wat enkelvoudige suikers. Zo krijgen we snel terug energie na een nachtrust van 8 uur.

Bij voorkeur bestaat een gezond ontbijt uit:

  • Graanproducten zoals volkoren brood, beschuit of ontbijtgranen
  • Een beetje margarine
  • Melk en melkproducten zoals yoghurt
  • Ei, perfect op een zondag
  • Vers fruit
  • Water, koffie of thee

Het best kies je voor volgend beleg:

  • Magere kaas zoals verse light kazen, magere smeerkaas, zachte geitenkaas …
  • Mager vlees met een vetgehalte lager dan 15 g per 100 g zoals bijvoorbeeld ham of kippenwit

Ook zoet beleg (zoals confituur, honing en stroop) past in een evenwichtig ontbijt, ze bevatten geen vetten in vergelijking met andere ontbijtproducten.

Alternatief ontbijt

Voor wie geen honger heeft ’s ochtends of geen tijd heeft kan kiezen voor een snel en gemakkelijk ontbijt dat bestaat uit ontbijtgranen, melk of fruit. Een alternatief ontbijt kan bestaan uit een milkshake van fruit en melk. Of begin je dag gewoon met een lekkere smoothie of een pannenkoek met banaan en ei.

Voor wie echt geen honger heeft in de ochtend, kan ’s avonds best energierijke snacks vermijden. Deze kunnen de eetlust ’s ochtends remmen.

Toch nog een excuus gevonden?

Laat opstaan, geen zin in ontbijt, te weinig tijd … zijn allemaal slechte redenen om niet te ontbijten. Heb je toch nog een excuus gevonden om niet te ontbijten? Daar trappen wij niet in!

  • Je hebt geen tijd ’s ochtends? Leg dan je kleren ’s avonds al klaar, zodat je hier geen tijd mee verliest.
  • Sta gewoon eens iets vroeger op, want wie wil ontbijten moet daar gewoon tijd voor maken!
  • Heb je echt geen trek? Drink na het opstaan een glas water, zo zal je later op de dag minder vlug honger krijgen.
  • Slaag je er toch niet in om tijd vrij te maken in de ochtend? Maak dan de avond voordien een ontbijtpakket voor onderweg of om op te eten rond 10 uur.

Trouwens wie de dag start met een gezond ontbijt, valt makkelijker af en behoudt ook een gezond gewicht. Je grijpt ook minder naar ongezonde snacks en je zal minder snel moe zijn. Geen excuses meer!