Ken jij de sport waarmee je het MEESTE calorieën kan verbranden?

ken-jij-sport-waarmee-je-meeste-calorieen-kan-verbranden.png

Zelfs op momenten dat je slaapt of naar de televisie kijkt, verbrandt je lichaam calorieën. Je lichaam heeft immers voortdurend energie nodig om te kunnen functioneren. Deze verbranding kan echter worden versneld door te bewegen. Niet elke sport zal voor een even grote verbranding van calorieën zorgen en dus even effectief zijn.

Hoeveel calorieën verbrand je?

Het aantal calorieën dat je verbrandt, is onder andere afhankelijk van je geslacht, je leeftijd, je stofwisseling en je lichaamsgewicht. Zo zijn er bijvoorbeeld mensen die een snellere stofwisseling hebben. Grote mensen verbruiken, in vergelijking tot kleinere en lichtere personen, bijvoorbeeld meer energie op het moment dat zij sport beoefenen.

Om te achterhalen hoeveel kilocalorieën je gemiddeld verbrandt per kilo lichaamsgewicht per uur dien je dan ook al deze factoren mee te laten wegen. Het aantal kilocalorieën per kilogram lichaamsgewicht dat je per uur verbrandt dien je dan ook te vermenigvuldig met je eigen gewicht. Pas dan zul je te weten komen hoeveel calorieën je per uur hebt verbruikt. Door de uitkomst te delen door zestig minuten kun je zelfs te berekenen hoeveel kilocalorieën je elke minuut van een training hebt gebruikt.

Met welk sport verbrand je de meeste calorieën?

Door te gaan wielrennen met een snelheid van 25 tot 30 kilometers per uur, of door te gaan squashen, zul je de meeste calorieën verbranden (12 kilocalorieën per kilo lichaamsgewicht per uur). Als goed alternatief kun je gaan hardlopen omdat je dan 11,5 kilocalorieën per kilo lichaamsgewicht per uur verbruikt. Op de derde plaats komen sporten als judo en karate waarmee je elk uur dat je sport voor iedere kilo lichaamsgewicht 10 kilocalorieën in mindering mag brengen.

Spinning zal voor de verbranding van 9 kilocalorieën per kilo lichaamsgewicht per uur zorgen, terwijl de activiteiten hockey, handbal en touwtje springen 8 kilocalorieën per kilo lichaamsgewicht per uur zullen verbranden. Indien je genoegen neemt met een verbruik van 7 kilocalorieën per kilo lichaamsgewicht per uur dan kun je ervoor kiezen om te gaan schaatsen, tennissen, voetballen of met 6 kilometers per uur te gaan joggen.

Een verbranding van 6 kilocalorieën per kilo lichaamsgewicht per uur bereik je als je doet aan aerobics, basketbal of zwemmen. Sporten die 5 kilocalorieën per kilo lichaamsgewicht per uur verbruiken zijn badminton, fitness, tafeltennis en volleybal. Ook wandelen, met 5 kilometer per uur, en fietsen, met 16 kilometer per uur, hebben een verbranding van minder dan 6 kilocalorieën per kilo lichaamsgewicht per uur. Dit wil overigens niet zeggen dat je er geen goed aan doet om deze sporten te beoefenen. Lichaamsbeweging is immers altijd goed voor je. Wanneer je extra calorieën wilt verbranden door deze activiteiten te beoefenen kun je er bovendien voor kiezen om een langere training uit te voeren en op die manier alsnog extra energie te verbranden.

Krachttraining om lichaamsgewicht te controleren

Zelf wanneer je lichaam in rust is, zal het calorieën verbranden. Hoe groter je spiermassa echter is, hoe meer calorieën je zult verbranden, zelfs op momenten dat je je rustig op de bank zit. Wanneer je echter je lichaamsgewicht onder controle wilt houden dan is krachttraining zeker een goed hulpmiddel. Indien je afwisselend een cardiotraining een spierversterkende oefening doet, dan zul je geen extra spieren gaan zien, maar zal je stofwisseling wel een extra aan het werk worden gezet. Om je spieren aan het werk te zetten kun je bijvoorbeeld aan de slag gaan met gewichten of toestellen, maar eveneens deelnemen aan groepslessen op de sportschool.

Geen sportliefhebber

Niet iedereen is een liefhebber van sporten. Dit neemt gelukkig niet weg dat je geen extra calorieën kunt verbranden door te bewegen. Met de meest uiteenlopende dagelijkse activiteiten verbruik je namelijk ook calorieën. Zo kun je onder andere voortaan de trap nemen in plaats van een lift. Door 12 minuten traplopen verbrand je namelijk ongeveer honderd calorieën. Een gelijke hoeveel calorieën verbrand je eveneens als je huishoudelijke klusjes uitvoert, zoals 25 minuten je was strijken of de afwas doen, 20 minuten de bedden opmaken, stofzuigen of de vloer dweilen of 40 minuten een maaltijd bereiden. Activiteiten als in de tuin werken, je auto reinigen of je woning van een nieuw verflaagje voorzien zijn uitstekende workouts om je lichaamsgewicht mee onder controle te houden.

Verandering van je eetpatroon

Om een kilogram van je lichaamsgewicht kwijt te raken, dien je ongeveer 7000 kilocalorieën te verbranden. Op het ogenblik dat je lichaamsgewicht 70 kilogram bedraagt, dan staat dit gelijk aan 25 uur fietsen. Alleen gaan bewegen en daarnaast hetzelfde eetpatroon aan blijven houden, is dan ook niet de oplossing om overgewicht aan te pakken. Je zou in dat geval namelijk enorm veel moeten gaan bewegen om af te kunnen vallen. Indien je wat kilo’s wilt verliezen, dan is het essentieel om eveneens je eetpatroon drastisch bij te stellen. Door minder vet en suiker te eten gaat het afvallen dan ook veel sneller en gemakkelijker. Na een sportprestatie jezelf belonen met wat lekkers is dan ook niet aan te bevelen