Opgeblazen buik: in 10 stappen ben je er vanaf!

Tips tegen een opgeblazen buik

Na het eten hebben veel mensen vaak last van een opgezette buik. Iets waar ze niet makkelijk vanaf komen. Het opgeblazen gevoel kan te maken hebben met een onjuiste spijsvertering of een verstoring in de darmflora. Gelukkig zijn er een aantal gemakkelijke tips waarmee je binnen de kortste keren van je opgeblazen buik af kunt komen.

1. Beperk de hoeveelheid alcohol die je drinkt

Een van de eerste tips om van je opgeblazen buik af te komen, is het beperken van je alcoholinname. Alcohol is namelijk giftig voor de darmbacteriën en het slijmvlies van je maag, waardoor een opgezet gevoel kan optreden.

Drink maximaal één drankje per dag en drink daarnaast voldoende water om uitdroging, en bijkomend opgezet gevoel, te voorkomen.

2. Eet onbewerkt voedsel

Het verkeerde voedsel eten kan een van de belangrijkste oorzaken zijn van een opgeblazen buik. Bewerkt voedsel zit namelijk vol met chemische stoffen, zoals kleur-, en smaakstoffen, die slecht zijn voor je spijsverteringsstelsel.

Het opgeblazen gevoel kan daarom vaak een signaal zijn van je lijf dat je moet stoppen met het eten van dit soort voedsel, en over moet stappen naar onbewerkt voedsel.

3. Let op cafeïne

Niet alleen je alcoholinname kan een belangrijke factor zijn, maar ook het drinken van veel cafeïne, zoals koffie, kunnen leiden tot een opgeblazen gevoel.

Koffie zorgt namelijk voor het afdrijven van vocht, waardoor er verstoppingen in de darmen kunnen optreden. Drink bij ieder kopje koffie daarom ook een glas water om dit te voorkomen.

Opgeblazen gevoel door koffie
Opgeblazen gevoel door koffie

4. Eet genoeg vezels

Een andere oorzaak van verstoppingen en het opgeblazen gevoel dat hierbij komt kijken is het eten van te weinig vezels. Vezels zijn nodig voor een goede, soepele spijsvertering. Zorg er daarom voor dat je genoeg groende groenten en andere vezelrijke voedingsmiddelen eet.

Voeding waar ook veel vezels inzitten zijn bijvoorbeeld bruin brood, zilvervliesrijst en volkoren pasta. Zorg er wel voor dat je dit langzaam opbouwt, aangezien je lichaam de tijd nodig heeft om te wennen aan grote hoeveelheden vezels.

Drink bij de inname van vezels ook voldoende water, anders zullen ze namelijk het omgekeerde effect hebben.

5. Zit niet te lang en beweeg meer

Een tip die niet te maken heeft met je voedsel, is het beperken van de tijd die je achter elkaar zit. Te veel zitten is namelijk een van de meest belangrijke oorzaken die ervoor zorgt dat je voedsel langzaam door je darmen gaat.

Zit daarom niet langer dan één uur op een stoel en neem af en toe een pauze waarin je even een rondje loopt. Op deze manier komen je darmen ook in beweging, waardoor het opgeblazen gevoel snel zal zakken.

Neem de trap i.p.v. de lift
Neem de trap i.p.v. de lift

6. Eet minder suikers en drink minder frisdrank

Suikers voeden ongunstige darmbacteriën, die een hoop darmgas kunnen produceren. Daarnaast zorgt suiker het koolzuur in de frisdrank extra voor een buik vol gas, waardoor je een opgeblazen buik kunt krijgen. Verminder daarom je suikerinname en drink meer natuurlijk water om het gevoel te verminderen.

7. Verminder stress & ontspan genoeg

Stress is een belangrijke factor die het spijsverteringssysteem in de war brengt. Stress vermindert maagzuur en verlaagt de enzymenafscheiding in je darmen, waardoor je een opgeblazen buik kunt krijgen. Ontspan daarom genoeg om een opgeblazen gevoel te verminderen.

8. Drink voldoende water

Zoals in een groot aantal tips hierboven al staat beschreven, is het drinken van voldoende water een erg belangrijk onderdeel om van een opgeblazen buik af te komen. Drink twee glazen water als je een opgeblazen gevoel hebt, om hier snel vanaf te komen.

Daarnaast is het ook belangrijk om niet alleen tijdens maaltijden voldoende water te drinken, maar ook door de dag heen is het goed om ongeveer twee liter te drinken. Koffie en cafeïne houdende thee zorgen voor uitdroging, maar als je liever niet alleen maar water drinkt, kun je ook eens kruidenthee proberen.

9. Eet vaker kleinere maaltijden

De manier waarop je maaltijden eet is ook van belang voor het verminderen van een opgeblazen gevoel. Drie grote maaltijden op een dag zorgen namelijk sneller voor een opgezette buik.

Probeer daarom eens om vijf of zes kleinere maaltijden te eten, waardoor je een gebalanceerde inname hebt door de dag heen.

Eet vaker kleine maaltijden
Eet vaker kleine maaltijden

10. Kauw je eten goed

Tijdens het eten zijn er ook nog wat tips die kunnen helpen om van een opgezette buik af te komen. Dit gevoel steekt namelijk eerder de kop op als je sneller eet. Eet daarom rustig en kauw je eten goed en langzaam.

Probeer eens elke hap minimaal twintig keer te kauwen, voordat je deze doorslikt. Let er ook op dat je stopt met eten als je bijna geen trek meer hebt. Het is namelijk zo dat het gevoel van verzadiging pas later komt, zo’n twintig minuten na de maaltijd. Als je eerder stopt met eten, zul je ook minder snel een enorm volle en opgezette buik hebben.