Stilzitten is een gezondheidsrisico

stilzitten-gezondheidsrisico.jpg

Veel zitten wordt gelinkt aan meerdere ernstige aandoeningen, waaronder kanker en hart- en vaatziekten. Wat voor effect kan te veel zitten op jouw gezondheid hebben? En nog belangrijker: hoe voorkom je dit? Je leest het in deze blog.

Zitten en je gezondheid

We zitten gemiddeld de helft van onze tijd. Dat is ontzettend veel. Zo veel zelfs, dat het nadelige effecten heeft op onze gezondheid. Uit onderzoek blijkt dat veel zitten de volgende gevolgen kan hebben:

  • Tragere stofwisseling
  • Hoger cholesterol
  • Groter risico op diabetes
  • Groter risico op kanker
  • Groter risico op hart- en vaatziekten
  • Groter risico om vroegtijdig te overlijden

Sporten de oplossing

Lichaamsbeweging heeft enorme gezondheidsvoordelen, maar toch is sporten alleen niet voldoende om de negatieve effecten van veel zitten weg te nemen. Veel zitten blijft schadelijk voor je gezondheid, ook als je actief bent met sporten.

Wel blijkt uit een onderzoek naar zitgedrag dat de gezondheidseffecten van veel zitten sterker waren bij mensen die daarnaast weinig bewogen. Er staat vervolgonderzoek op de planning waarbij gekeken zal worden hoeveel beweging precies nodig is om de negatieve effecten van veel zitten te verminderen. Wij raden je in ieder geval aan om dagelijks minimaal een half uur te bewegen.

Minder zitten

Wil je de gezondheidseffecten van veel zitten voorkomen? Probeer dan simpelweg minder te zitten. Zelfs als je een kantoorbaan hebt, is dit prima mogelijk. Een zit-sta bureau is hiervoor de perfecte oplossing. Is het niet mogelijk om achter een zit-sta bureau te werken? Stel dan eens voor om staand te vergaderen. Ook telefoongesprekken zijn een goede gelegenheid om van je stoel af te komen.

Probeer ook thuis minder te zitten door zoveel mogelijk huishoudelijke taken staand te doen. Schil de aardappels dus gewoon aan het aanrecht in plaats van aan de keukentafel.

Onderbreek het zitten

Om gezond te blijven, is het ook belangrijk om het zitten af te wisselen met beweging. Probeer op je werk ieder half uur minimaal een paar minuten te bewegen. Kijk je thuis tv? Sta dan ieder reclameblok even op.