Welke groenten en fruit mag ik eten?

welke-groenten-fruit-mag-ik-eten.png

Over het algemeen is het zeer gezond om voldoende groenten en fruit te eten. De aanbevelingen veranderen om de zoveel jaar, maar men is het er over het algemeen wel over eens dat zowel groenten als fruit een essentieel onderdeel van de voeding vormen. Door regelmatig fruit en groente te eten, krijg je alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt om je lichaam gezond te houden. Bovendien hebben mensen die voldoende groente en fruit eten, minder kans op aandoeningen als diabetes, hart- en vaatziekten en kanker. Hoe dat precies werkt, daar is de wetenschap nog niet helemaal achter. Feit is echter wel dat groenten en fruit passen in een gezond dieet. Hoewel niet iedereen zich houdt aan de voorgeschreven hoeveelheid van 400 gram (ofwel vijf porties per dag). Sommige mensen mogen echter niet alle soorten groenten of fruit eten. Hoe zit dat precies?

Welke groenten en fruit zijn gezond voor mij?

Voor een gezond en normaal individu is de vraag welke groenten en fruit hij of zij mag eten, een beetje onzinnig. Het antwoord is namelijk: alle groenten en fruit. Zolang je enige variatie aanbrengt in de groentes en fruitsoorten die je uitkiest, kan er niet echt iets misgaan en geniet je van de gezondheidsvoordelen die een goed dieet met zich meebrengt. Wel is het overigens zo dat sommige groentes gezonder zijn dan anderen. Avocado – een populaire groente voor door de sla – is bijvoorbeeld vrij vettig, en daardoor niet zo gezond als andere soorten groenten. Groenbladige groente (spinazie, boerenkool) is de meest gezonde soort groente.

Ook sommige fruitsoorten zijn beter dan anderen. De banaan staat algemeen bekend als het meest gezonde stuk fruit, omdat het een zeer breed scala van vitamines en andere goede stoffen bevat. Zoet fruit is niet altijd even gezond. Eet je elke dag zoete aardbeien en perziken, dan zijn de positieve effecten minder groot. Overigens is geen enkele fruitsoort noch groentesoort echt ongezond voor je.

Wanneer kan ik beter geen groente of fruit eten?

Heb je een normale gezondheid, dan is er geen enkele reden om geen fruit of groenten te eten. Je mag alle groente en fruit eten, en ongeacht het soort dat je uitkiest, zal je gezondheid er altijd op vooruit gaan. Er zijn echter wel enkele (zeldzame) situaties waarin het eten van bepaalde soorten groenten of fruit niet gezond is. Wanneer moet je uitkijken met het eten van groente of fruit?

  • Diabetes. Heb je diabetes, dan moet je een dieet eten dat aangepast wordt aan de hoeveelheid suiker die je binnenkrijgt. Sommige zoete fruitsoorten passen daar misschien minder goed in. Overigens wijst onderzoek uit dat voldoende fruit en groente eten de kans dat je diabetes krijgt juist verkleint. Ook mensen die diabetes hebben, profiteren meestal meer van het eten van groente en fruit dan dat het een gezondheidsrisico vormt.
  • Jonge kinderen. Voor zeer jonge kinderen wordt het soms afgeraden om bepaalde groente- en fruitsoorten te eten. Overigens heeft dit niet zozeer te maken met de inhoud ervan, maar meer met de vorm. Een cherrytomaatje of een druif kan namelijk op een onbewaakt moment in de keel blijven steken, waardoor het kind gevaar loopt te stikken.
  • Een dieet. Sommige diëten – zoals het paleodieet – schrijven voor dat je geen groentes met zetmeel eet. Aardappelen en pompoenen worden dankzij het hoge zetmeelgehalte soms wel eens ontraden. Ook een teveel aan zoet fruit wordt soms afgeraden, omdat het dik-makend zou zijn.
  • Gifstoffen. Er doen nogal eens verhalen de rondte over residuen van bestrijdingsmiddelen die in groentes en fruit te vinden zijn. Het wordt dan nog wel eens afgeraden om teveel (ongeschilde) appels of perziken te eten. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat de mate van bestrijdingsmiddelen die je binnenkrijgt ver onder de toegestane hoeveelheden blijven, en dus alleen een gevaar voor de gezondheid vormen als je onwaarschijnlijk grote hoeveelheiden groente of fruit zou eten.

De conclusie: groenten en fruit zijn gezond

Op de vraag wanneer je geen groenten of fruit zou mogen eten, kan het antwoord dan ook eigenlijk volmondig zijn: altijd. Hoewel er in zeer zeldzame gevallen misschien een reden kan zijn om minder of geen fruit te eten, zijn dat ook gevallen waarin mensen hier zelf weet van hebben. Tenzij je het wordt afgeraden door een bevoegd deskundige, is er dus geen reden om je fruitinname te matigen. Sterker nog: twee stuks fruit en drie stuks groente per dag is noodzakelijk om de hoeveelheid vitamines, mineralen en andere gezonde stoffen binnen te krijgen die je nodig hebt om een gezond leven te leiden. De nadelen die fruit- en groenteconsumptie in sommige gevallen met zich mee kan brengen, wegen geenszins op tegen de voordelen die het eten van een normale en gevarieerde hoeveelheid groente en fruit met zich meebrengt.