Volgens recent onderzoek is het cruciaal om Multiple Sclerose patiënten te betrekken bij de beslissingen over hun zorgtraject. Jammer genoeg bestaat er momenteel geen gestructureerde aanpak voor dit proces. Daarom lanceert Novartis de campagne GOT NERVE, waarin vijf MS-patiënten hun inspirerende verhalen delen. Zo willen ze andere patiënten aanmoedigen om zelf mee aan het stuur te staan van hun zorgtraject.
In België lijden meer dan 12.000 personen aan Multiple Sclerose. MS is een chronische ziekte van het centrale zenuwstelsel die zich kenmerkt door grillige en onvoorspelbare symptomen. Sommige symptomen zijn zichtbaar, zoals moeite met lopen, verlies van coördinatie, spierkrampen, zwakte en veranderingen in de spraak. Maar veel symptomen zijn minder zichtbaar, zoals pijn en vermoeidheid. MS gaat ook vaak gepaard met opstoten of opflakkeringen van symptomen.
Veel mensen met MS krijgen niet de nodige informatie en ondersteuning om effectief te kunnen communiceren over hun zorgtraject met de arts. Het tijdig aangeven en detecteren van symptomen is essentieel om de progressie van de ziekte te vertragen en symptomen te beheersen. Daarom is het belangrijk om patiënten actief te betrekken bij de keuze van hun zorgtraject.
De getuigenissen in de GOT NERVE campagne moeten personen met MS aanmoedigen om te praten over al hun symptomen met hun arts en omgeving, zodat belangrijke informatie niet verloren gaat en noodzakelijke beslissingen rond het zorgtraject niet te laat worden genomen.
De campagne biedt een praktische tool om het gesprek met hun arts beter voor te bereiden. Patiënten kunnen op de campagnewebsite www.novartis.be/gotnerve een vragenlijst downloaden als hulpmiddel om zich voor te bereiden op het gesprek met hun arts. MS-Liga Vlaanderen zet mee de schouders onder het ‘Got Nerve’ thema dat naadloos aansluit bij hun focus op het vergroten van het bewustzijn rondom de onzichtbare symptomen van MS.