Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

GEZOND ONDERNEMEN: Alison & Danielle van Djar

Gezond.be
7 min read

Steeds meer mensen zoeken naar gezonde en gemakkelijke voedingsopties. DJAR speelt hierop in door verse, originele en smaakvolle maaltijden aan te bieden in herbruikbare glazen bokaaltjes. Wat begon als een alternatief voor traditionele lunchopties, groeide uit tot een succesvol concept op de werkvloer en evenementen. Danielle, mede oprichtster, van DJAR deelt in dit interview haar reis van idee tot realiteit, de uitdagingen van ondernemen en haar visie op workplace wellness.

1. Wat is DJAR?

Met DJAR leveren we verse, originele en smaakvolle gerechten op de werkvloer en op evenementen. Éénmalig verkrijgbaar of op een vaste dag naar keuze. Alles zit in glazen bokaaltjes: we kozen bewust voor een herbruikbare en duurzame verpakking, handig overal op te eten, waar je maar wil.

2. Waarom begon je met Djar en wat inspireerde je om deze stap te zetten?

Er was nood aan een gezond alternatief voor de typische belegde broodjes of zakenlunch met mes en vork. Ik was zelf altijd creatief met (gezond) eten bezig en struggelde zelf met mijn slaatjes: hoe compact mee te nemen zonder dat ze openvallen of dat de dressing je hele slaatje doet verleppen. Toen kwam ik op het idee om een gezond lunch concept in glazen jars te lanceren. Handig en compact die bokalen en gemakkelijk overal mee te nemen. Je kan er werkelijk alles in serveren: van smoothies, tot ontbijt, tot lunch en dessertjes of verse soep. Ik maakte de sprong in 2017 en heb er nog geen minuut spijt van gehad. Ik had werkelijk niets te verliezen. Heel blij dat ik het toen gedurfd heb.

3. Wat maakt Djar ‘gezond’ en wat betekent dat voor jou en je klanten?

We leveren verse voeding op de werkvloer en willen zo medewerkers laten genieten van gezond én tegelijk lekker eten en hen inspireren om een gezond evenwicht te vinden. Met als doel het welzijn op de werkvloer op een positieve manier te veranderen.

4. Wat waren je hoogte- en dieptepunten?

Hoogtepunten: heel grote samenwerkingen en bestellingen die je in veel euforie en met een topteam tot een goed einde brengt. Daar kunnen wij enorm veel energie uithalen, alsook van de positieve feedback die we krijgen na een geslaagd event of bedrijfslunch.

Dieptepunten: Corona en de hele trend van het thuiswerken en het wegvallen van de evenementen. We moesten ons letterlijk helemaal heruitvinden en dat hebben we ook gedaan. We hebben ons toen toegelegd op de creatie van onder andere apéroboxen, ontbijtboxen en verwenboxen; allemaal aan huis geleverd. Dat sloeg enorm aan en zo hebben we het hoofd boven water kunnen houden.

5. Is er iets wat je nu anders zou aanpakken?

Niet teveel willen in 1 keer en focus (be)houden. Het is zo verleidelijk om in de beginfase op alles te springen en op alles ‘ja’ te willen zeggen. Er komt zoveel op je pad, maar de kunst is echt om je strategie en de doelstellingen die je voor ogen hebt te blijven volgen en te leren nee zeggen. Daar heb ik het wel moeilijk mee gehad en misschien ook wel wat tijd mee verloren. Maar langs de andere kant: als je het niet probeert dan weet je het niet. Het is door te doen dat je bijleert.

6. Hoe heeft je persoonlijke groei en ontwikkeling je onderneming beïnvloed?

Alison en ikzelf waren tegelijkertijd naïef en enthousiast. Tikkeltje onbezorgd en we hadden beiden niets te verliezen. Dan ga je er de volle 100% voor. We hadden beiden nog geen kids, geen huis om af te betalen. Letterlijk gesprongen in het avontuur en dat heeft wel vruchten afgeleverd.
We zijn doeners en durvers, maar altijd wel heel beredeneerd hoor. We gaan nooit beslissingen nemen zonder er goed en weloverwogen over na te denken.

7. Wat zijn de meest waardevolle lessen die je hebt geleerd sinds je begon met ondernemen?

Ondernemen doe je niet alleen. Ook al voelt het soms “eenzaam”. We laten ons goed omringen door de juiste mensen, mentoren, experten.
Je merknaam en je persoonlijke branding zijn super belangrijk. Authentiek blijven en eigen blijven aan je DNA, waarden en missie is key.
Daarnaast is het essentieel om goed te filteren welke adviezen relevant zijn voor jou en wanneer je beter je eigen koers vaart. Niet altijd luisteren naar de meningen van anderen. Want dan neem je beslissingen die niet in lijn zijn met jou en jouw bedrijf.

8. Welke impact wil je nalaten met Djar?

We willen echt inzetten op die workplace wellness: een feel good momentje met de collega’s waar je echt naar uitkijkt. In plaats van snel snel te lunchen achter je pc: maak er een zalig geluksmomentje van en geniet (mindful) van je gezonde lunch.

9. Hoe zorg je voor een balans tussen werk en privéleven, en hoe belangrijk is dat voor jouw eigen gezondheid en welzijn?

Heel belangrijk! Ik schreef er onlangs een LinkedIn post over en die kwam straight from the heart.Het Het moederschap en ondernemen combineren is een rollercoaster, maar ik word er beter en beter in. Het lukt om te managen door prioriteiten te stellen: Wat vind ik belangrijk en waar wil ik mijn energie, aandacht, tijd insteken? Voor mij komt mijn gezin op nummer 1, over mijn slaap waak ik (8u!) en sport plan ik simpelweg in. Sociale activiteiten: ik probeer niet elke avond iets te plannen, dit kan ik niet (meer) aan.; 1 à 2/week is zeker voldoende. Leren nee zeggen is een gouden tip! Ken je eigen lichaam! 😊
Voor de rest probeer ik zoveel mogelijk te plannen, al heb ik daar nog wel wat werk aan de winkel wat betreft die work-life balance, ik ben er niet supergoed in, in het inbouwen van structuur, ik ben redelijk chaotisch en laat vaak ook dingen gewoon op mij afkomen.

10. Heb je een gouden tip voor anderen die willen ondernemen?

Vaar je eigen koers: Just do it en blijf niet bij de pakken zitten en piekeren “Zou ik wel?”. Blijf ook niet wachten tot je het perfecte product/dienst hebt alvorens te lanceren. Anders ben je misschien te laat. Wacht dus niet op de zegen of goedkeuring van je omgeving en ga voor je eigen (werk)-geluk.

Door Gezond.be

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Logo Gezond

Meest gedeeld

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…