Marie Méro, het Belgische modelabel van de familie Van der Elst, staat al meer dan 50 jaar bekend om tijdloze elegantie en kwaliteit. Sinds de oprichting in 1971 is het merk uitgegroeid tot een symbool van perfecte pasvormen en verfijnde stoffen voor vrouwen van alle generaties. Alles, van ontwerp tot verkoop, wordt intern beheerd in Aalter, wat hun toewijding aan vakmanschap en duurzaamheid benadrukt. Onder leiding van Steven en Ruben Van der Elst blijven ze vernieuwen met collecties die zowel traditionele als jongere doelgroepen aanspreken. Met een bloeiende webshop, ‘Find My Fit’-advies en concept stores wereldwijd, blijft het bedrijf groeien en innoveren.
Lees verder om meer te ontdekken over hun inspirerende visie en ondernemersverhaal.
1. Wat is Marie Méro?
Marie Méro is het eigen modelabel van de nv J. Van der Elst, een familiebedrijf actief in de modesector sinds 1971. We kleden vrouwen over generaties heen en voor verschillende kleedmomenten. Denk aan unieke total looks in prachtige en ingetogen kleurcombinaties, perfecte pasvormen van maat 36 tot 48 én rijke stoffen.
Een team van zo’n vijfendertigtal collega's werkt mee aan de realisatie. Van ontwerp tot verkoop: alles gebeurt in eigen beheer en staat onder leiding van de tweede generatie, mijn broer Steven en ik. Marie Méro wordt verkocht in zo’n 200 multimerkenwinkels in de Benelux, het Verenigd Koninkrijk en Ierland, via onze populaire webshop en in onze eigen concept stores in Mechelen, Gent, Roeselare, Leuven, Nieuwpoort, Knokke, Hasselt, Maastricht, Oostende, Kortrijk, Waasland Shopping en Brugge.
2. Hoe zijn jullie begonnen met Marie Méro en wat inspireerde jullie om deze stap te zetten?
We hadden niet meteen de intentie om in het familiebedrijf te stappen. We zagen van dichtbij hoe hard onze ouders werkten en hoeveel stress de modewereld met zich meebrengt. Toch zijn we hier nu, zegt Ruben lachend. Steven verving na zijn studies een collega. Na dat seizoen wist hij dat hij op zijn plek zat. Zelf heb ik na mijn studies nog enkele jaren bij een ander bedrijf gewerkt. Toen mijn ouders besloten onze collectie te exporteren, voelde ik me geroepen. Onze ouders hebben een fantastisch merk opgebouwd, mijn broer en ik zagen enorme groeimogelijkheden en zijn blij dat we samen het bedrijf hebben overgenomen.
3. Wat maakt Marie Méro ‘gezond’ en wat betekent dat voor jullie en jullie klanten?
We zijn geen waaghalzen; we investeren alleen als we het geld hebben. Dit is een waarde die we van onze ouders hebben geleerd. En met succes, want na 53 jaar gaat het nog steeds erg goed met Marie Méro. In deze onzekere (retail)tijden is dat echt iets om trots op te zijn!
We hebben een zeer loyale klantenkring, zowel B2B als B2C. Wij zijn een betrouwbaar merk dat al meer dan 50 jaar staat voor continuïteit en kwaliteit. We maken hoogwaardige producten zonder in te leveren op kwaliteit. Met andere woorden, wij bieden de kwalitatieve en duurzame kledingkast waar onze klanten naar op zoek zijn.
4. Wat waren jullie hoogte- en dieptepunten?
- Hoogtepunt:
- Lancering van Marie Méro in 2007 (Daarvoor onder de naam Rosie’s)
- Verhuis naar onze nieuwe bedrijfsgebouwen te Aalter in 2015
- Koningin Mathilde en Prinses Astrid in Marie Méro. (Ook vandaag zijn zij nog fan van ons Belgische modelabel.)
- Dieptepunt:
- Een slechte collectie en dus slechte verkoop in winter 2012. In die tijd maakten we slechts 2 collecties per jaar. Als één daarvan niet werkt, krijg je het als merk enorm zwaar te verduren. Vandaag werken we met tussencollecties, flashcollecties genoemd, die volledig inspelen op wat onze klant wil.
- Corona, een enorm zware periode voor alle retailers. Wij hebben die periode kunnen overbruggen dankzij onze volledig vernieuwde webshop. Die online verkooppiek kunnen we gelukkig ook vandaag de dag nog vasthouden.
5. Is er iets wat jullie nu anders zouden aanpakken?
- We zouden ons sneller omringen met gekwalificeerde mensen. Zij maken echt het verschil en vormen Marie Méro.
- Delegeren is de manier om je mensen te laten groeien in hun specialisatie.
- Een strategie ontwikkelen doe je samen met je team, niet van bovenaf. Vandaag bepalen we zelf de grote lijnen. Daarna werkt elke afdeling verder met die richtlijnen. Zo werken we efficiënter en voelt iedereen zich betrokken, wat de motivatie en goodwill verhoogt. Onze medewerkers zijn echte ambassadeurs van ons merk!
- Sinds kort krijgen we hulp van externe experts (personal coach) die ons helpen groeien als ondernemers. Het bedrijf groeit, maar wij moeten ook meegroeien.
6. Hoe heeft jullie persoonlijke groei en ontwikkeling Marie Méro beïnvloed?
Ondernemen in de jaren '70 verschilde sterk van ondernemen in 2025. Onze ouders zijn nog van de oude stempel en geloven dat je hard moet werken om iets te bereiken. Hoewel deze leuze nog steeds geldt, is hard werken alleen niet genoeg in onze sector. Je moet ook slim en efficiënt werken. Daarom hebben we in 2007 een KMO Excellence opleiding gevolgd aan de Vlerick Business School, wat voor ons een grote verandering bracht. We implementeerden een vernieuwende en professionele aanpak met een onderbouwde strategie en startten met een adviesraad. Sindsdien zijn we blijven evolueren. Vandaag hebben we een sterk managementteam en betrekken we alle afdelingen bij het ontwikkelen van de strategie.
7. Wat zijn de meest waardevolle lessen die jullie geleerd hebben?
“Gaat niet bestaat niet”. Het motto bij uitstek van onze ouders. Hun harde werkers en hands-on mentaliteit is ook vandaag nog steeds de fundering van het bedrijf. We zijn een no-nonense bedrijf en houden beide voeten op de grond. We zijn berekend, betrouwbaar, ambitieus, gelijkgestemd en wendbaar. We hebben een zeer snelle beslissingscultuur en luisteren naar de wensen van de klant zonder ons DNA uit het oog te verliezen.
8. Welke impact willen jullie nalaten met Marie Méro?
Bij Marie Méro willen we een merk creëren dat bekendstaat om tijdloze elegantie, uitstekende kwaliteit en een sterke band met onze klanten. We ontwerpen voor onze klanten en willen elke vrouw laten stralen. Dit doen we door duurzaam te produceren en onze Belgische roots te koesteren. We waarderen de expertise en savoir faire van ons ervaren team enorm. Van het creatieproces tot de verkoop, we zijn een van de weinige Belgische labels die alles intern doen zonder uitbesteding, en daar zijn we ontzettend trots op!
9. Hoe zorgen jullie voor een balans tussen werk en privéleven, en hoe belangrijk is dat voor jullie eigen gezondheid en welzijn?
Ruben: "Hier start het allemaal mee. Als je je goed voelt in je vel, straal je dit uit naar je team. Ontspanning is dus heel belangrijk. Elke week ga ik voetballen en padellen, en zelden laat ik er werk tussenkomen. Het helpt dat dit twee teamsporten zijn en ik niet alleen mezelf maar een heel team in de steek laat als ik niet opdaag."
10. Hebben jullie een gouden tip voor anderen die willen ondernemen?
Ondernemen gaat gepaard met vallen en opstaan. Maar besef dat, wanneer het moeilijker gaat, je er de beste lessen uit kan trekken. Er is altijd een oplossing, ga daarnaar op zoek samen met je team. Een sterk team is echt cruciaal!
Wil je meer ontdekken over de tijdloze elegantie en Belgische vakmanschap van Marie Méro? Bezoek dan: Marie Méro