scrollTop top

10 tips om beter te slapen zonder medicatie

10 tips om beter te slapen zonder medicatie

40% van de bevolking kampt met slaapproblemen. Vooral vrouwen en 55-plussers geraken maar moeilijk in slaap. Dagelijks worden maar liefst 735.000 slaappillen geslikt. Toch zijn slaappillen niet de beste oplossing. Je kan eraan verslaafd geraken, de kwaliteit van je slaap wordt slechter en je krijgt concentratieproblemen. Daarnaast geldt dat je slechts een beperkte periode van slaappillen gebruik mag maken. Slaapexperten zijn dan ook van mening dat je beter een andere oplossing zoekt voor je slaapprobleem. Deze 10 tips zullen je een goede nachtrust bezorgen.

1. Ga altijd op hetzelfde tijdstip slapen

Door telkens op hetzelfde tijdstip te gaan slapen, leer je je lichaam een nieuwe gewoonte aan. Je bioritme zal zich aan je nieuwe slaappatroon aanpassen. Na enkele dagen zal je merken dat je moe wordt als het tijd is om te gaan slapen. Vermijd overdag slapen zoveel je kan. Als je overdag slaapt zal je ’s nachts niet meer goed kunnen slapen. Een middagdutje van 20 tot 45 minuten is geen enkel probleem.

2. Neem voor het slapen gaan een warme douche

Probeer je lichaam voor het slapen gaan zoveel mogelijk te ontspannen. Een lekkere warme douche of bad zal gespannen spieren relaxeren. Het warme water zal je bovendien helpen om sneller in slaap te vallen.

3. Eet niet te veel voor je gaat slapen

Eet een lichte avondmaaltijd. Zware maaltijden zijn moeilijk verteerbaar en dat kan je slaap verstoren. Ga zeker niet met een hongerige maag slapen. De honger zal je wakker houden. Eet een lichte snack kort voor je gaat slapen.

4. Lees een boek

Als je elke avond voor het slapengaan een paar bladzijde uit je boek leest zal je sneller in slaap vallen. Tijdens het lezen verdwijnen je zorgen en dat maakt je ontspannen. Kies bij voorkeur een boek waar je vrolijk van wordt, een fictief verhalenboek bijvoorbeeld.

5. Zet de thermostaat een paar graadjes lager

Je valt sneller in slaap als je slaapkamer een beetje koeler is. Een lage kamertemperatuur verlaagt je lichaamstemperatuur, hierdoor kan je makkelijker slapen. De ideale temperatuur voor een goede nachtrust bedraagt 18°C.

6. Vermijd alcohol

Een slaapmutsje voor het slapen gaan? Alcohol drinken voor je gaat slapen is eigenlijk een slecht idee. Het zorgt ervoor dat je minder diep slaapt en minder uitgerust bent. Drink in plaats van alcohol een lekkere kalmerende kruidenthee of warme melk met honing. Het zal je meer ontspannen.

7. Zet je tv iets vlugger uit

Als je naar een televisiescherm of computerscherm kijkt worden je hersenen extreem geprikkeld. Je merkt het zelf misschien niet, maar in je hoofd ben je helemaal niet ontspannen. Zet daarom de tv iets vlugger uit. Als je twee uur voor het slapen gaan stopt met tv kijken, zal je veel sneller in slaap vallen.

8. Zoek overdag de zon op

Als een goede nachtrust belangrijk voor je is kan je maar beter overdag naar buiten gaan. De zon heeft een belangrijke invloed op je bioritme. De zonnestralen zullen je lichaam vertellen wanneer het moet slapen. Probeer het eens! Een klein wandelingetje is vaak al genoeg.

9. Denk aan je ademhaling

Probeer je in je bed te concentreren op je ademhaling. Adem diep in door je neus en blaas traag uit door je mond. Probeer jezelf niet te dwingen om te slapen, dat lukt toch niet. Kijk niet naar de klok! Blijf aan je ademhaling denken en ontspan je lichaam.

10. Probeer aromatherapie

Aromatherapie kalmeert je lichaam en geest. Er zijn vele geuren die je kan uitproberen om je te helpen ontspannen. Vanille, lavendel, sandelhout en marjolein zijn geuren die een goede nachtrust kunnen ondersteunen. Gebruik een paar druppeltjes op je hoofdkussen of ’s avonds in een warme bad.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
  • Aantal
    doden
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    694.858
  • Aantal
    doden
    20.814

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!