scrollTop top

Gezond eten op de festivals? De voedingsdeskundige geeft acht tips!

Gezond eten op de festivals? De voedingsdeskundige geeft acht tips!

De zomer betekent ook dat er een nieuw festivalseizoen is gestart. Na de meer ingetogen versies van de voorbije jaren, heb je misschien wel wat schade in te halen. Maar hoe combineer je je gezonde gewoontes met het ongezonde festivalleven? Voedingsdeskundige en personal trainer Sabrine Zarti geeft acht tips.

1. Genieten

‘Eerst en vooral is het belangrijk dat je geniet! Je hebt er waarschijnlijk lang naar uitgekeken, dus het zou jammer zijn mocht je een festival laten overschaduwen door te focussen op je gewicht en of je al dan niet te ongezond eet. De impact van een weekendje minder voedzaam eten en even niet sporten valt echt goed mee. Amuseer je en maak je niet te veel zorgen.’

2. Planning is key

‘Je weet op voorhand dat je de dag van het festival minder voedzaam zult eten. Zorg er dan voor dat je kiest voor een gezond ontbijt en een goede lunch. Vaak is er in de buurt wel een supermarkt of winkel waar je fruit en groenten kunt kopen. Maak daar dan ook gebruik van. Als je heel de dag door al voedzaam hebt gegeten, dan is dat pak friet ’s avonds echt het einde van de wereld niet.’

3. Gezond kamperen

‘Ga je meerdere dagen? Ook dan is het belangrijk om vooruit te plannen. Je gaat sowieso naar de winkel om eten in te slaan. Al te vaak wordt er gekozen voor chips, koekjes en snoep. Zorg ervoor dat je ook fruit en groenten meeneemt. Zo kun je bij je lunch komkommer of kerstomaatjes eten. Die vind je ook in snackformaat, wat ideaal is als tussendoortje. Eet je normaal elke ochtend koffiekoeken? Probeer dan eens te kiezen voor volkoren brood. Dat is ook nog eens goedkoper. Neem ook nog wat voedzaam beleg mee en je bent good to go.’

4. Alcohol – water – alcohol

‘Op festivals vloeit de alcohol rijkelijk. Wil je graag drinken, dan raad ik aan om na elk glas alcohol een glas water te drinken. Op die manier blijf je gehydrateerd, word je minder snel dronken en zal de kater de volgende dag ook niet zo zwaar wegen.’

5. Het ene drankje is het andere niet

‘Cocktails zijn de minst voedzame drankjes. Ze bevatten enorm veel suiker en ook best wat calorieën. Je kunt beter voor pure dranken kiezen. De minst calorierijke dranken qua alcohol zijn champagne en cava. Pas op! Calorieën zeggen niet alles op vlak van een gezonde levensstijl, maar alcohol geeft ons geen echte voedingsstoffen. Het enige wat alcohol ons geeft is suiker, energie en genot. Ook bier bevat weinig calorieën, maar daarvan drinken we vaak grotere porties.’

6. Go for zero

‘Houd je het liever bij non-alcoholiste dranken, dan krijgen zero-frisdranken de voorkeur. Ook frisdranken geven ons namelijk enkel energie en genot. Je kiest dus het beste voor dranken die jou het meeste genot geven en het minste energie (= calorieën).’

7. Zweten op de wei

‘Ook je sportschema moet je zeker niet in de vuilbak gooien tijdens de festivalzomer. Je kunt op de camping immers heel wat workouts doen. Denk aan oefeningen zoals squats, lunges, push- ups of burpees. Materiaal heb je daarbij niet nodig. Probeer ook je vrienden bij het sporten te betrekken. Als je op voorhand afspreekt om één keer samen te sporten, ben je ook meer geneigd dat effectief te doen. Je zult je voldaan voelen, waardoor je extra hard kunt genieten van de rest van je dag. Vergeet ook niet dat je op een festival best wat stapt en danst. Ook dat is bewegen!’

8. Luister naar je lichaam

‘Probeer aan te voelen wat je lichaam nodig heeft. Als je enkel fastfood eet en veel drinkt, is de kans groot dat je je slecht voelt. Voel je je ongemakkelijk en opgeblazen? Dan wilt je lichaam je iets vertellen. Zorg er dus voor dat je genoeg voedingsstoffen en mineralen binnen krijgt. Op die manier krijg je ook meer energie, voel je je beter in je vel én ga je stralend de wei op.’


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!