scrollTop top

Dit zijn de 4 beste tips om veilig te vermageren + waarom je diëten beter kunt vermijden

Dit zijn de 4 beste tips om veilig te vermageren + waarom je diëten beter kunt vermijden

Het nieuwe jaar komt eraan en dat betekent ook dat we weer massaal goede voornemens maken. Eén daarvan is bij veel mensen vermageren. Wil jij komend jaar ook een paar kilo kwijt? Dan is de kans groot dat je aan diëten. Het ding is dat je dat beter kunt vermijden. Veilig afvallen? Zo doe je dat!

Waarom je diëten beter kunt vermijden

It’s all about body positivity en houden van jezelf. Een mooi voornemen is natuurlijk om te houden van jezelf zoals je bent, alleen snappen we ook dat ‘vermageren’ op je lijstje met goede voornemens kan staan. Wil je een paar kilo kwijt? Dan denk je waarschijnlijk al snel aan diëten. Dat is alleen niet zo slim. Waarom? Een dieet werkt alleen op de korte termijn. Ook zijn veel diëten best extreem, waardoor je mentaliteit over eten en gewicht allesbehalve oké wordt. Dat wil je natuurlijk niet. Wat beter werkt, is je eigen eetpatroon langzaamaan aanpassen zodat je het op de lange termijn ook vol kunt houden. 

Dit zijn de vier beste tips om een paar kilo’s kwijt te raken:

  1. Focus op voeding
    Focus je niet op ingewikkelde diëten waarbij je geen pasta of gluten mag eten. Pas je eetpatroon stap voor stap aan. Kook meer met groenten en eet meer fruit, eet tussendoor meer noten en zaden en kies voor zo min mogelijk bewerkte producten. Laat de koekjes in het schap staan, maar kies bijvoorbeeld voor een reep pure chocolade. Daarnaast is het belangrijk om een ritme te hebben in je eetpatroon. Het liefst eet je op zo’n zes of zeven momenten per dag – onder andere een ontbijt, tussendoortje, lunch, tussendoortje, avondeten. Tijdens die maaltijden hoef je dus geen gigantische porties te eten. 
  2. Vermijd alles-of-niets-denken
    Denken in extremen is een absolute no-go als het over veilig vermageren gaat. Schrap niets volledig uit je eetpatroon en denk niet ‘nu mag ik nooit meer chocola eten’. Bij een gezonde leefstijl hoort juist dat je geen schuldgevoel hebt. Dat betekent niet dat je jezelf de hele tijd hoeft te belonen, maar wel dat je prima een taartje kunt eten op een verjaardag of jezelf op een lekkere latte kunt trakteren. 
  3. Wees consistent
    Laat je schuldgevoel links liggen, maar wees wel consistent. Heb je eens flink gezondigd? Pak dan de volgende dag de draad weer op. Denk eraan hoe je de volgende keer voor een gezondere optie kunt gaan of je eetpatroon kunt aanpassen zodat je minder zin hebt in ongezonde voeding. 
  4. Mindfulness kan je helpen
    Mindfulness – of eigenlijk je bewust zijn van jezelf en je voeding – kan je zeker helpen. Bij veilig afvallen is het een goed idee om in een notitieboekje of app bij te houden wat je op een dag eet. Dat geeft namelijk veel inzicht. Wil je in 2022 afvallen? Probeer dan in december een paar dagen je voeding bij te houden. Daar heb je later iets aan. Als je bijvoorbeeld nooit ontbijt eet of tussendoortjes overslaat en ’s avonds naar een zak chips grijpt, weet je dat je komend jaar beter wél kunt ontbijten en tussendoor noten of een andere gezonde snack je cravings wat zullen stillen. 

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    365.677.829
  • Aantal
    doden
    5.633.556
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    3.007.724
  • Aantal
    doden
    28.938

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!