scrollTop top

Een actieve levensstijl helpt tegen broze botten: tips & tricks

Een actieve levensstijl helpt tegen broze botten: tips & tricks

We weten allemaal dat calcium helpt om onze botten te versterken. Maar wist je al dat voldoende beweging ook je botten verstevigt? Met deze tips zorg jij dan ook voor sterke botten:

1. Begin al in je kindertijd …

Tijdens je pubertijd bouwt je lichaam het grootste gedeelte van je botdichtheid op. Doe je als tiener aan sport, dan zet krachttraining je botten onder positieve stress en dat geeft een betere botdichtheid. Hoe dichter je botten groeien, hoe steviger ze zijn. Sporten is dus zeer belangrijk, ook al tijdens je kinder- en tienerjaren.

2. … maar doe ook op latere leeftijd aan sport

Tussen je 20ste en 35ste levensjaar is de opbouw en afbraak van je botten goed in balans. Vanaf je veertigste neemt de botdichtheid langzaam af en worden je botten kwetsbaarder. Je zal tot 0,5 procent bot verliezen en daardoor een beetje krimpen. Bij vrouwen kan dat zelfs nog meer zijn doordat het vrouwelijke hormoon oestrogeen verlaagt tijdens de menopauze. Ook dan is voldoende beweging belangrijk om de opname van calcium te bevorderen en de afbraak van de botten zoveel mogelijk tegen te gaan.

Als je ouder wordt, heb je ook meer kans op broze botten ten gevolge van botontkalking (osteoporose) Wil je weten of je een verhoogd risico op osteoporose hebt? Kom het te weten met deze test.

3. Ga naar buiten en geniet van de zon

Vitamine D zorgt er namelijk voor dat je lichaam calcium kan opnemen. De belangrijkste bron van vitamine D is zonlicht. Beweeg daarom zoveel mogelijk in de buitenlucht en in het stralende zonnetje.

4. Beweeg minimaal 30 minuten per dag …

Uit onderzoek blijkt dat een halfuur beweging per dag de kans op botontkalking of osteoporose sterk vermindert. Lichaamsbeweging zorgt ook voor de aanmaak van botweefsel dat mee je botten versterkt. Kinderen en tieners mogen zeker een uur per dag matig intensief sporten of bewegen. Hoe meer beweging als kind, hoe groter de maximale botmassa en hoe sterker de botten zullen zijn op latere leeftijd.

5. … bijvoorbeeld door dagelijks een wandeling te maken

Wandelen is de perfecte activiteit om osteoporose tegen te gaan. Het versterkt je onderste ledematen, heupen en rug en laat dat nu net de zones zijn waar op latere leeftijd de meeste breuken plaatsvinden onder invloed van osteoporose. Naast wandelen en fietsen, is ook zwemmen een ideale activiteit om niet alleen je botten, maar ook je spieren en gewrichten te versterken.

6. Tot slot is ook je voeding een belangrijke factor

Bij een actieve levensstijl hoort ook een goed gebalanceerd voedingspatroon. Calcium nemen we namelijk op via zuivelproducten, maar ook groene bladgroenten, noten, gedroogde vruchten en volkoren graanproducten of sojaproducten zijn verrijkt met calcium. Cafeïne, zout en vlees daarentegen, verhogen de afvoer van calcium. Die voedingsstoffen zet je dus beter wat minder op je menu.

Met deze tips zorg je ervoor dat je lichaam voldoende calcium opneemt. Al bestaan er ook supplementen die kunnen helpen. CalxPlus is zo’n supplement in de vorm van kauwsnoepjes met natuurlijke chocolade, sinaasappel en vanillesmaak. Ze hebben een aangename textuur en smaak en je hoeft ze niet in te nemen met water. Naast calcium bevat CalxPlus ook vitamine D en vitamine K. Ideaal voor wie extra calcium nodig heeft.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!