Geloof jij deze straffe fabels over het eten van vetten?

geloof-jij-deze-straffe-fabels-over-eten-van-vetten.png

1. Vetten in voedsel helpen lichaamsvet verbranden

Over het eten van vetten doen zich een aantal hardnekkige, maar onjuiste, verhalen de ronde. Zo zul je, als je lichaamsgewicht wilt verliezen, vaak het advies krijgen om alle vetten te vermijden. Dit is echter niet de juiste aanpak omdat je, als je niet voldoende vetten binnenkrijgt, eerder geneigd bent om te kiezen voor doorgaans minder gezonde alternatieven. Hierbij kun je denken aan voedsel dat weliswaar vetarm is, maar vol zit met suikers. Verder zullen vetten een belangrijke rol spelen bij de stofwisseling in je lichaam. Doordat er vetten in je voedsel voorkomen, zal je lichaam bovendien worden gestimuleerd om lichaamsvetten te gaan verbranden. Je dient dus een bepaalde hoeveelheid vet via je voeding binnen te krijgen om lichaamsvet te kunnen verbranden. 

2. Vetarm voedsel is niet altijd gezonder

Wanneer je kiest voor een vetarme alternatief dan wil dit niet per definitie zeggen dat je ook een gezondere keuze hebt gemaakt. Het alternatief zal uiteraard minder vet bevatten, maar wel verrijkt zijn met bijvoorbeeld suikers om de smaak en de textuur te verbeteren. Het vet dat uit de voeding wordt gehaald dient immers door iets anders te worden vervangen. Dikwijls zullen suikers, kunstmatige zoetstoffen, verdikkingsmiddelen en smaakstoffen worden gebruikt om het vetarme voedsel goed te laten smaken. 

3. Verzadigde vetten moeten altijd worden vermeden

Voor de meeste mensen staat de term verzadigd vet gelijk aan slecht vet. Deze vetten dienen dan ook koste wat kost te worden vermeden. De term verzadigd vet is echter een verwijzing naar een bepaalde groep van vetten. Een aantal van deze vetten kan echter wel worden bestempeld als goed voor je gezondheid. De rest van de groep daarentegen juist niet.

Verzadigde vetten die van nature al voorkomen in bijvoorbeeld vlees, ei en zuivel kun je zonder problemen met mate gebruik zonder dat direct je gezondheid hieronder te lijden heeft. De vetten die je dient te vermijden zijn zogenaamde transvetten, ook wel gehydrogeneerde- of deels gehydrogeneerde vetten genoemd. Dergelijke transvetten komen in het bijzonder vaak voor in gefrituurde- en bewerkte producten, gebak en margarines. Deze vetten hebben geen voedingswaarde en zullen de kans op hart- en vaatziekte, maar ook andere ernstige ziekten vergroten.

4. Van het eten van vet wordt je huid slecht.

Het is bekend dat niet alle vetten gelijk zijn en de verschillen zijn dan ook essentieel om te kennen als je je huid gezond wilt houden. Omega-3 vetten, die onder andere voorkomen in vette vis, zoals zalm, sardines, makreel en forel, maar eveneens in zaden en noten zullen de talgklieren in je huid stimuleren. Op die manier zal je huid van binnenuit gehydrateerd worden. Daarnaast kunnen Omega-3 vetten helpen bij de zichtbare vermindering van bepaalde huidkwalen. Hierbij kun je onder andere denken aan acne en psoriasis. Vetten in avocado's en olijfolie zullen je huid helpen om zacht en flexibel te blijven. Huidproblemen zullen in de regel eerder het gevolg zijn van het consumeren van de zogeheten transvetten. 

6. Weinig vet eten is goed voor je gezondheid

Zo min mogelijk vet eten is niet per se goed voor je gezondheid. Vetten spelen immers een belangrijke rol bij het in een optimale conditie houden van je lichaam. Door het vet in je voedsel zul je onder andere energie krijgen. Daarnaast kunnen vetten worden beschouwd als essentiële bouwstenen voor alle lichaamscellen. Bovendien wordt aan vetten de voorname taak van oplosser voor in vet oplosbare vitamines, zoals vitamine A, D, E en K, toegekend. Dit soort vitamines kan je lichaam niet opnemen zonder dat er vet aan te pas komt. Ook bij de productie van verschillende hormonen in je lichaam zijn vetten nauw betrokken evenals bij de efficiënte werking van je hart en hersenen.