Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

GEZOND ONDERNEMEN Alexander Van Laer van Qallo: ‘Ondernemen is een rollercoaster, elke dag opnieuw’

Gezond.be
6 min read

Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij elke woensdag inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Alexander Van Laer van Qallo.

1. Wat is Qallo?

‘Qallo is een fruitige energizer op basis van plantenextracten en b-vitamines. Geen nood meer aan plakkerige energiedrankjes of nét die tas koffie te veel. Qallo is een guilt-free energizer die goed is voor jou én vriendelijk voor de planeet. Je mengt het poedertje in je favoriete smaak eenvoudig met water en krijgt een natuurlijke energieboost: suikervrij, laag in calorieën, zonder bewaarmiddelen en vegan.’

2. Waarom/hoe begon je met het merk?

‘Qallo werd opgericht omwille van verschillende redenen, maar hoofdzakelijk omdat we geloofden dat we beter konden doen dan de huidige spelers in de markt. Ongeveer 90% van de reguliere energiedrankemmarkt wordt gedomineerd door slechts enkele spelers die hun product de afgelopen 20 jaar nauwelijks aangepast hebben. Reguliere energiedranken bevatten voornamelijk cafeïne, taurine en suiker. Echter is de wereld rondom ons wél veranderd: we zijn steeds meer bezig met gezondheid en duurzaamheid. En net daar speelt Qallo op in. Qallo is de ideale vervanger voor energiedranken, maar ook als verfrissend alternatief voor bijvoorbeeld koffie.’

3. Waarom is het een ‘gezond’ merk?

‘Qallo is een gezonder alternatief voor klassieke energiedranken of frisdranken. Het is een verfrissende en fruitige energizer voor dagelijks gebruik. Door Qallo aan je water toe te voegen, voeg je niet alleen een geweldige smaak toe. Je voegt ook tal van functionele voordelen toe die je energie geven en je concentratie stimuleren. De Qallo drankjes zijn suikervrij en laag in calorieën. Ze bevatten natuurlijke smaken, acht B-vitaminen, 80 mg natuurlijke cafeïne en plantenextracten ter ondersteuning van de concentratie. We gebruiken geen conserveringsmiddelen of kunstmatige kleurstoffen. Wanneer je Qallo toevoegt aan een halve liter water, heb je een hogere vochtinname dan bij frisdrank, energiedrank of koffie. We proberen afval zoveel mogelijk te beperken.’

4. Wat waren je hoogte- en dieptepunten?

‘Ik denk niet bepaald aan één hoogtepunt of één dieptepunt. De realiteit met ondernemen is dat je soms meerdere hoogte- én dieptepunten op één dag kan hebben – het is werkelijk met ups en downs. Zo zijn we bijvoorbeeld op één dag te weten gekomen dat onze verkopen binnen een bepaalde retailer zeer goed gingen terwijl we enkele uren later te horen kregen dat een andere grote retailer ons de komende maanden dan toch nog niet wil opnemen in het aanbod. Ondernemen is een rollercoaster, elke dag opnieuw.’

5. Is er iets wat je nu anders zou aanpakken?

‘Het leven wordt voorwaarts geleefd en achterwaarts begrepen. Het is dus altijd gemakkelijker om achteraf te zeggen wat je anders zou hebben gedaan. Qallo staat er vandaag enkel omwille van alle zaken die we reeds hebben meegemaakt. Het is deel van ons, deel van ons verhaal. Als ik dan terugkijk op alle beslissingen die we in het verleden hebben gemaakt, dan heb ik eigenlijk nergens echt spijt van. Maar toch hebben we veel bijgeleerd en pakken we verschillende zaken nu anders aan.’

6. Wat wil je nog bereiken?

‘De grootste drijfveer van Moos, Niels (mijn mede-vennoten) en ikzelf is om een positieve impact te maken. Dat klinkt misschien naïef en cheesy, maar toch het is waar. We willen ondernemen met het gevoel dat we een positieve impact op de wereld kunnen achterlaten. Bij Qallo is onze motivatie dat onze energizer mensen echt helpt in hun dagelijks leven. We krijgen zoveel reacties van mensen die veel productiever zijn dankzij Qallo. En het is beter voor het milieu omdat ons product een poeder is dat onze klanten zelf mengen met water. Hierdoor ontstaat er veel minder afval en leggen we minder druk op de logistieke keten. Wat wij dan nog willen bereiken? Eigenlijk wat we nu doen, maar dan op internationale schaal.’

7. Naar welke andere ondernemer kijk je op?

‘Ik zou hier een hele waslijst aan namen kunnen opsommen van wereldbekende ondernemers tot – bij wijze van spreken – de bakker om de hoek. Ik refereer liever naar een bepaalde karaktereigenschap. Waar ik enorm naar opkijk, is de eigenschap om een visie door te zetten en niet op te geven wanneer de zaken tegenzitten. Als ondernemer weet je dat succes maar 5% van het geheel is. De andere 95% is vooral hard werken, niet opgeven en blijven geloven in jezelf. Ik heb altijd bewondering wanneer ik andere ondernemersverhalen hoor. Wanneer ze eerlijk vertellen over de moeilijkheden die ze hebben meegemaakt en ondanks alles toch zijn blijven doorgaan en hun succesverhaal hebben neergezet.’

8. Had je een plan B?

‘Nee, we hebben zeer bewust gekozen om ‘all-in’ te gaan voor Qallo. We geloven zo sterk in het potentieel van ons product en merk dat we alles op alles willen zetten om er een succes van te maken. Als je dan te veel bezig bent met een plan B, zal je nooit voldoende hard vechten voor het succes van je verhaal. Ik heb ooit een mooi gezegde gehoord: ‘Als alle schepen achter je verbrand zijn, dan kan je enkel nog voorwaarts.’ Pas wanneer je met het mes op de keel zit en met je voeten voor de afgrond staat, ben je het meest creatief.’

9. Heb je een gouden tip voor anderen die willen ondernemen?

‘Omring je met de juiste mensen. En als je wil ondernemen, moet je dat gewoon doen. Het zal nooit het ‘goede moment’ zijn. Je zal nooit alle risico’s gedekt hebben. Je zal nooit alle kennis hebben. Ondernemen is de kunst om met deze onzekerheden om te gaan, je te omringen met een sterk team en er een knaller van te maken. Just do it.’

Door Gezond.be

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Logo Gezond

Meest gedeeld

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…