Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

GEZOND ONDERNEMEN Camille Depuydt van FRUJI: ‘Onze limonade wordt gemaakt zoals je hem zelf thuis zou maken’

Gezond.be
6 min read

Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij elke woensdag inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Camille Depuydt van FRUJI.

1. Wat is FRUJI?

‘FRUJI is een biologische frisdrank op basis van natuurlijk en biologisch vruchtensap dat vers geperst wordt meteen na de oogst: 100% biologisch, geen concentraten, geen toegevoegde suiker en zonder additieven. Gewoon puur natuur, en dat blijkt uniek te zijn op de markt! Ondertussen hebben we het assortiment van FRUJI ook uitgebreid met elf heerlijk klassieke vruchtensappen en groentesappen.’

2. Waarom/hoe begon je met het merk?

‘FRUJI is een dochter van Pajottenlander en positioneert zich iets breder. Pajottenlander heeft meer dan 35 jaar ervaring in het telen en produceren van biologische vruchten en vruchtensappen, groentesappen en haverdranken.We kregen enorm veel vraag van onze huidige klanten naar een gezonde, biologische en Belgische limonade. Uiteindelijk hebben we vijf smaken ontwikkeld en deze gelanceerd onder de merknaam FRUJI. FRUJI doet denken aan ‘fruitig’ en we vonden het een speelse naam die goed klinkt in veel talen.’

3. Waarom is het een ‘gezond’ merk?

‘De limonades worden gemaakt op basis van natuurlijk en biologisch vruchtensap dat vers geperst wordt meteen na de oogst. Onze concurrenten werken vaak met sap op basis van concentraat; dat is goedkoop maar er schiet niets meer over van de mineralen en vitamines. Ze voegen ook zo goed als altijd geraffineerde suiker toe aan hun dranken. Wij werken voor sommige producten met agavesiroop in plaats van geraffineerde suikers. Dat zorgt niet voor pieken in je bloedsuikerspiegel maar geeft op een constantere manier energie. Onze limonade wordt gemaakt zoals je hem zelf thuis zou maken. We
werken enkel met lekkere en kwalitatieve ingrediënten, zonder e-nummers en zonder chemische hulpmiddelen.’

4. Wat waren je hoogte- en dieptepunten?

‘We zijn nog niet zo lang bezig met FRUJI en hebben voorlopig de wind in de rug. Daarnaast is ons glas altijd halfvol in plaats van halfleeg, waardoor we mindere momenten snel vergeten. Ons hoogtepunt is dat zo goed als meteen na onze eerst productie alle vijf de limonades van FRUJI een mooie plek kregen op de schappen van Bioplanet. Dat is een eerste succes dat we met het ganse team gevierd hebben.
Een dieptepunt is de enorme krapte op de markt van glas en verpakkingen. We zitten met een continue stress voor tekorten en we moeten dan ook geregeld eens creatief uit de hoek komen om dat op te lossen.’

5. Is er iets wat je nu anders zou aanpakken?

‘Ik zeg wel eens dat we meer tijd zullen nemen voor onze volgende lancering. We hebben FRUJI in slechts drie maand tijd ontwikkeld, van het recept tot de branding en de eerste fles die van de band rolde. Dat was best pittig en er kwamen hier en daar ook schoonheidsfoutjes aan te pas. Maar ik geloof tegelijkertijd ook dat lang nadenken en het rustig aan doen niet echt in onze aard ligt. We gaan als een sneltrein vooruit en hebben voor het komende jaar alweer een hoop lanceringen in de pipeline. Don’t overthink it!’

6. Wat wil je nog bereiken?

‘Er zijn nog heel veel doelen en dromen bij FRUJI en Pajottenlander om af te vinken. Zo willen we nog meer producten lanceren en nog meer Belgische telers overtuigen om met ons op lange termijn samen te werken. En we zijn ook volop bezig met onze internationale expansie. We zijn gestart met Frankrijk en binnenkort is Nederland aan de beurt.’

7. Naar welke andere ondernemer kijk je op?

‘Er is niet echt één ondernemer die er voor mij uitspringt, maar ik heb bewondering voor elke ondernemer die erin slaagt iets te bereiken en uit te bouwen met succes. Van elke ondernemer kan ik wel iets leren en ik ben ook enorm leergierig op dat vlak.’

8. Had je een plan B?

‘Ik heb altijd een plan B achter de hand en ik stel mezelf continu vragen om het ergste te voorkomen: ‘wat als die fles toch niet op tijd geleverd kan worden?’ of ‘wat als de markt van sappen zodanig krimpt en Pajottenlander stopt met groeien?’. Dan moet je jezelf heruitvinden, soms op heel korte termijn.’

‘FRUJI is voor mij gek genoeg in zeker zin ook een plan B. Want wat als er iets gebeurt met Pajottenlander? Wat als de producten niet meer aanslaan of de oogst mislukt? Met FRUJI mikken we weer op andere consumenten en spreken we een bredere markt aan. Dat is mijn plan B. We groeien en dat geeft ons reserve voor als het eens minder gaat.’

9. Heb je een gouden tip voor anderen die willen ondernemen?

‘Er is meer nodig dan enkel ‘weet van aanpak’ en daadkracht. Je moet een passie vinden waar je je dag en nacht voor wilt inzetten. Ik ben elke dag blij met de stap die ik gezet heb naar voeding, want het is voor mij een echte passie en het drijft me in alles dat ik doe. Er zijn ook heel veel moeilijke momenten, en er zijn zo van die dagen dat werkelijk alles tegenzit. Als je dan bezig bent met een product of dienst dat je niet 100% ligt, dan komt dat volgens mij niet goed. Zoek naar wat jouw richting geeft, waar jij
in gelooft en creëer jouw ondernemersverhaal.’

Door Gezond.be

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Logo Gezond

Meest gedeeld

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…