Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij elke woensdag inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Catherine Blondiau van Label K.
1. Wat is Label K?
‘Label K is een juwelenmerk voor krachtige vrouwen en moeders. De krachtige en inspirerende zinnen die onze sierraden typeren, zijn er om ons eraan te herinneren in onze dromen te geloven. Met onze juwelen willen we elke dag positieve vibes meegeven. Empowerment, vrijheid en liefde zijn enkele woorden – en waarden – die Label K definiëren. We willen stijlvolle en praktische producten aanbieden om vrouwen te vieren en kracht te geven.’
2. Waarom/hoe begon je met het merk?
‘Ik wilde anderen helpen. Empowerment is de weg naar een eerlijke wereld. Ik was al van kinds af aan omringd door ondernemers en freelancers. Voor mij was het dus vanzelfsprekend dat ik iets zou creëren waarmee ik mijn levensmissie kon uitvoeren. Dat ik creatief ben aangelegd was een extra pluspunt.’
3. Waarom is het een ‘gezond’ merk?
‘We willen bouwen aan een eerlijke en rechtvaardige wereld. We willen alles geven om het merk te laten groeien en onze ecologische impact te vergroten.’
‘Ik ben ervan overtuigd dat kleine stappen een groot verschil maken. Met Label K wil ik een positieve impact creëren. Ik wil vrouwen en moeders over de hele wereld sterker maken. Daarom werken we ook samen met KIVA. Elk jaar doneren we een deel van onze winst aan hen om moeders te helpen bij het opstarten van hun eigen project. Tot op heden heeft Label K de ontwikkeling van meer dan 40 micro-ondernemingen mogelijk gemaakt.’
4. Wat waren je hoogte- en dieptepunten?
‘Hoogte- en dieptepunten – of ze nu klein of groot zijn – heb je als ondernemer non-stop. De uitdaging is om ontspannen te blijven en hoogte te winnen. Vier elk succes, elk goed nieuws.’
5. Is er iets wat je nu anders zou aanpakken?
‘Als ik alles wist wat ik vandaag weet, had ik veel tijd bespaard. Maar het is belangrijk om te leren uit je fouten. Het kost tijd om je strategie en je visie uit te werken. Ik moest mijn strategie afstemmen op mijn persoonlijke waarden en dat ging met vallen en opstaan. Maar we mogen trots zijn op wat Label K vandaag de dag aanbiedt.’
6. Wat wil je nog bereiken?
‘Er zijn veel dingen die ik nog wil bereiken. Onze ambities zijn groot. Zo willen we meer dan een miljoen euro doneren aan projecten van vrouwelijke micro-ondernemers. Daarnaast willen we blijven verbeteren door onze producten steeds ethischer en essentiëler te maken. Verder hoop ik ook de goede sfeer in ons team te kunnen behouden. We hebben enorm veel plezier!’
7. Naar welke andere ondernemer kijk je op?
‘Ik bewonder veel Amerikaanse ondernemers, atleten, artiesten. Reese Whiterspoon, Oprah Winfrey, Serena Williams,… Stuk voor stuk zijn het geweldige vrouwen die alles geven om hun dromen waar te maken. Dat inspireert me enorm. Ik heb niet noodzakelijk dezelfde ambities, maar hun doorzettingsvermogen stelt me in staat om mezelf te motiveren en ervoor te gaan.’
8. Had je een plan B?
‘Ja en nee. In die zin dat ik veel projectideeën heb, maar als moeder met jonge kinderen had ik noch de tijd noch de energie om met meerdere projecten tegelijk verder te gaan. Dit project paste het beste bij mij, dus daar ben ik ook volledig voor gegaan. We testen wel continue dingen uit. We maken producten eerst in kleine series, kijken of het werkt en breiden daarna uit. Jezelf in vraag stellen en uitdagen hoort bij het ondernemerschap.’
9. Heb je een gouden tip voor anderen die willen ondernemen?
‘Wat mij het meest helpt, is angst- en risicobeheer. Elke ondernemer heeft momenten van stress en angst. Ik leg voor mezelf een datum vast. Telkens wanneer ik stress of angst krijg zeg ik tegen mezelf: ‘Als het op die datum niet beter gaat, dan mag ik panikeren’. Het werkt elke keer opnieuw en helpt me kalmeren. Op de geplande datum maak ik de balans op van alles wat goed gaat en alles wat beter kan. Zo kun je risico’s beter beheersen zonder elke dag te stressen.’