Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

GEZOND ONDERNEMEN Charlotte Van Oekel van Carlita: ‘door te connecteren met gelijkgestemden kreeg Carlita meer naamsbekendsheid’

Gezond.be
4 min read

Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij elke woensdag inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Charlotte Van Oekel van Carlita.

1. Wat is Carlita?

‘Carlita voorziet je van tools en workshops die je helpen bij het vinden van je eigen self-care ritueel. Onze producten zijn duurzaam en gebruiksvriendelijk. Enkel door verschillende dingen te proberen, kun je ontdekken wat voor jou werkt!’

2. Waarom/hoe begon je met het merk?

‘Enkele jaren geleden ben ik in een burn-out beland. Ik zat thuis en begon te experimenteren met duurzame verzorgingsproducten, cbd, matcha, … Mijn opgedane kennis en ervaring deelde ik altijd heel gretig met vrienden en familie. Van het een kwam het ander, en al snel werd mijn hobby een bedrijfje.’

3. Waarom is het een ‘gezond’ merk?

‘Alle producten en diensten die Carlita aanbiedt, zijn bedoeld om je te ondersteunen en de beste versie van jezelf te worden. Inside and out, mind, body and soul.’

4. Wat waren je hoogte- en dieptepunten?

‘Bij de lancering van de webshop in december bleef het gehoopte succes een beetje uit. Toen heb ik wel even getwijfeld aan mezelf. Maar door meer te connecteren met gelijkgestemden – mensen met interesse in het holistische, duurzaamheid en wellness – heb ik wat meer naamsbekendheid gekregen. Deze zomer komen er enkele publicaties rond mijn webshop en producten in leuke magazines die ik zelf ook lees. Dat was voor mij een zeer fijne bevestiging!’

5. Is er iets wat je nu anders zou aanpakken?

‘Ik zou sneller actie ondernemen en minder twijfelen aan alles, ook voor ik effectief begon met ondernemen. Het is een soort vicieuze cirkel van imposter syndrome. Je kunt geen ‘perfecte’ producten of diensten creëren vanaf de eerste keer dat je iets lanceert. Ik merk nu dat ik al doende mijn aanbod vorm kan geven, door dingen uit te proberen. Dan peil ik of mijn doelgroep het interessant vindt en check ik bij mezelf of ik er een goed gevoel bij heb. Zo wil ik nu gaandeweg mijn bedrijf opbouwen.’

6. Wat wil je nog bereiken?

‘Ik vind het heel fijn om samen te werken met andere ondernemers. Zowel online als offline samenwerkingen zijn interessant, want je connecteert met mensen die normaal niet altijd in je doelgroep zitten. Ik heb het dan bijvoorbeeld over gezamenlijke give-aways en workshops. Je leert veel van elkaar en geeft elkaars bedrijf een boost; empowering each other. Daar haal ik veel energie uit! Ik hoop dus op mooie samenwerkingen met leuke mensen in de toekomst.’

7. Naar welke andere ondernemer kijk je op?

‘Dat vind ik een moeilijke vraag. Ik kijk eigenlijk op naar alle vrouwelijke ondernemers die van hun passie hun job maken. En ze krijgen sowieso extra bonuspunten als duurzaamheid één van hun kernwaarden is.’

8. Had je een plan B?

‘Momenteel werk ik als virtual assistant en ben ik ondernemer in bijberoep. Dat valt momenteel goed te combineren en het geeft mij de ruimte om mijn bedrijf rustig te laten groeien.’

9. Heb je een gouden tip voor anderen die willen ondernemen?

Start before you’re ready, en luister naar de podcast van Fast Forward Amy!’

Door Gezond.be

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Logo Gezond

Meest gedeeld

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…