Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

GEZOND ONDERNEMEN Dimitri O is co-founder van Loop Earplugs: ‘Wij willen het stigma rond gehoorbescherming doorbreken’

Sien Vanneste
9 min read

Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij de komende tien weken inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Dimitri O (rechts op de foto), co-founder van Loop Earplugs.

Wat is Loop?

Dimitri O: ‘Loop staat voor kwalitatieve, comfortabele en stylish oordoppen. We hebben maar één paar oren in deze luide wereld, terwijl niet al het geluid ons als muziek in de oren klinkt. Onze oordoppen bieden de nodige bescherming en dempen het geluidsniveau, maar zijn daarnaast ook comfortabel én zien er goed uit. Dat maakt ze uniek en anders.’

‘Met Loop willen we het stigma rond gehoorbescherming doorbreken. Veel mensen dragen geen oordoppen omwille van het taboe dat errond hangt. Dat is jammer, want we zouden veel dagelijkse effecten zoals paniekaanvallen, stress, migraine en gehoorschade kunnen vermijden als oordoppen ‘normaal’ zouden zijn. Als de zon te fel schijnt, zetten we toch ook een zonnebril op? Op eender welk moment en op eender welke locatie. Dat willen we ook bereiken met onze oordopjes.’

‘Momenteel hebben we drie varianten: de Loop Quiet is ideaal om je af te zonderen. Als je je wil concentreren, om te slapen en pendelen. De Loop Experience vermindert geluid, maar zorgt dat je nog steeds betrokken bent, zoals bij concerten, festivals, op drukke plaatsen, als ouders van jonge kinderen, op de motor of als je overgevoelig bent aan geluid. De Loop Experience Pro combineert de twee bovenstaande. Deze oordopjes zijn uitermate geschikt voor muzikanten of als je audiofiel bent.’

‘Na een nachtje uit liepen Maarten en ik allebei tinnitus op. We probeerden tal van oordopjes uit, maar geen enkel paar voldeed op vlak van comfort, geluidskwaliteit én looks. Dus maakten we ze zelf’

Dimitri O

Hoe is de onderneming gestart?

‘Maarten (Bodewes, co-founder van Loop, nvdr.) en ik zijn jeugdvrienden, beiden ingenieur van opleiding en we hebben dezelfde passies: motorrijden, clubben en festivals bezoeken. Redelijk luide hobby’s. (lacht) Na een nachtje uit liepen we allebei tinnitus op. We probeerden tal van oordopjes uit, maar geen enkel paar voldeed op vlak van comfort, geluidskwaliteit én looks. Dus maakten we ze zelf.’

‘In 2019 ging de bal echt aan het rollen toen we door The New York Times uitgekozen werden tot ‘best earplugs for concerts’. Door de pandemie ging het nachtleven op slot, waardoor we besloten om het roer om te draaien en vooral te luisteren naar onze community. We lanceerden de Loop Quiet/. Vandaag richten we ons op verschillende situaties waarin we mensen de kracht willen geven vol van het leven te genieten door het omgevingslawaai te controleren. Bij het uitgaan, zich concentreren, wonen in een lawaaierige stad, slapen en bij geluidssensitiviteit; denk dan aan ouders met iets te luide kinderen, maar ook een grote neurodiverse groep met autisme, ADHD of HSP.’

Waarom zijn jullie producten zo gezond?

‘Loop is gezond om twee redenen. Ten eerste omdat we gehoorschade vermijden, zowel gehoorverlies als tinnitus. Gehoorschade betekent in de praktijk heel vaak sociaal isolement: een gesprek voeren is moeilijk, drukke en lawaaiige omgevingen zijn storend. Ook tinnitus heeft een grote impact op het mentaal welzijn en komt vaak voor in een combinatie met verhoogde sensitiviteit voor lawaai.’

‘Ten tweede zijn de oordopjes van Loop een gezond product omdat ze inspelen op hoogsensitiviteit. Een groot aantal mensen kampt regelmatig met overstimulatie, wat bij de meesten leidt tot vermoeidheid, hoofdpijn en ‘een kort lontje’. In de meer uitgesproken gevallen kan het ook leiden tot een zware impact op het mentaal welzijn (zoals paniekaanvallen, migraines) en sociaal isolement. We hebben zonet een eigen onderzoek opgestart in zowel de Verenigde Staten als het Verenigd Koninkrijk. Daaruit kwamen zeer interessante cijfers. Zo is meer dan de helft van de Amerikanen gevoeliger geworden voor geluid sinds de pandemie. 43% daarvan is gevoeliger voor luide muziek, 42% voor luide conversaties. Meer dan 52% krijgt gemiddeld zes keer per week hoofdpijn van luide geluiden. In het Verenigd Koninkrijk gaf 90% van de bevraagden met geluidssensitiviteit aan dat hun toestand een opmerkelijke impact heeft op hun leven. Opvallend: in het Verenigd Koninkrijk gaf twee derde van de ondervraagden toe het meest gevoelig te zijn aan geluiden van spelende of wenende kinderen.’

‘Met Loop zorgen we ervoor dat mensen geluiden gedempt horen, met controle over het geluid en zonder aan kwaliteit in te boeten. Zo kan men beter functioneren en deelnemen aan alledaagse (sociale of professionele) activiteiten. Onze tagline is daarom ook: ‘Live life at your volume’.’

Wat waren jouw hoogte- en dieptepunten als ondernemer?

‘Ons dieptepunt was de begin van de pandemie. Daardoor kwam er een abrupt einde aan een opschalingstraject van acht maanden, waardoor we quasi helemaal opnieuw moesten beginnen.’

‘Gelukkig hebben we ook al verschillende hoogtepunten meegemaakt. Onze publicatie in The New York Times, bijvoorbeeld. Maar ook Loop-klanten tegenkomen in het wild, gevraagd worden om bij exclusieve Shopify-groepen voor snelste groeiers te komen en meer en meer herkend worden; ook buiten België.’

‘Loop zou er niet staan zonder ons geweldig, hardwerkend team’

Dimitri O

Wat zou je anders doen?

‘Eerlijk? Niet veel. Ik ben trots op ons traject. Als ik dan toch iets moet kiezen, dan zou ik sneller inzetten op employer branding. Loop zou er niet staan zonder ons geweldig, hardwerkend team.’

‘We startten in 2021 met z’n vijven en werden nog in datzelfde jaar vijf keer zo groot. Ondertussen zijn we met 35, tegen eind dit jaar mikken we op 100. Dus onze focus ligt momenteel op de zoektocht naar getalenteerde werknemers. Dat is niet altijd even gemakkelijk. Misschien moeten we nog harder aanwerven op attitude en ook sneller afscheid nemen van mensen die niet de juiste attitude hebben. Maar dat zijn vooral learnings uit 2020, waar we in 2021 alvast een pak op verbeterd zijn.’

Wat wil je nog bereiken?

‘Een paar partnerships met wereldnamen die ons merk een niveau hoger tillen. Producten op de markt brengen die verder gaan dan gehoorbescherming. Een echt ‘love brand‘ worden met sterke, dynamische communities over de hele wereld.’

Hoe ziet de toekomst van het bedrijf eruit?

‘Groeien, groeien en nog eens groeien. Zowel qua regio’s, ons aanbod van producten én als team.’

Naar welke ondernemer kijk je op?

‘Op nummer één staat Simon Sinek (n.v.d.r. Brits-Amerikaanse auteur, inspirerend spreker en oprichter van Sinek Partners): hij is zeer inspirerend als mens, manager en ondernemer. Daarnaast is hij ook zeer inclusief, human centric en heeft hij een uitgesproken optimistische benadering.’

Wat was je plan B?

‘De rode draad in mijn leven is ‘van de wereld een betere plek maken, vanuit een technische invalshoek’. Mobiliteit en energie liggen mij nauw aan het hart, maar voeding evenzeer. Als ik niet als ondernemer aan de slag zou zijn, dan zou ik voor een vooruitstrevend bedrijf werken bij een manager die meer een inspirerende mentor is dan een baas. Zelf probeer ik als founder ook mét mijn mensen te werken.’

Heb je nog een gouden tip voor andere ondernemers?

‘Omring jezelf met inspirerende mensen, en ga in zee met een co-founder waarmee je alles kunt bespreken en die dezelfde dromen en passies heeft als jou.’

Door Sien Vanneste

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Logo Gezond

Meest gedeeld

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…