Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij de komende weken inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Jessica Wilton van Munch.
Wat is Munch?
‘Wij bieden kwalitatieve, superlekkere gezonde producten aan om gezonde gewoontes te kunnen creëren. Beginnend met de lekkerste verse groenten en fruitsapjes, bananenbrood, homemade granola, thee, matcha …’
Hoe is de onderneming begonnen?
‘Ik kwam in aanmerking om aan competitie thaibox te doen, maar daarvoor moest ik vijf kilo afvallen. Dat leek een serieuze uitdaging, want ik lustte helemaal geen groenten of fruit. Door groenten- en fruitsapjes te combineren ontdekte ik al snel superlekkere combinaties die ik wél lustte. Dat was mijn manier om aan mijn portie vitamines te komen. Heel mijn mindset veranderde, ik werd energiek, fit en voelde mij super in mijn vel. Ik deelde mijn journey op Instagram. Door de kracht van sociale media begon ik al snel sapjes te maken in mijn keuken voor vrienden, familie, kennissen … Voor ik het wist kon ik er een heel merk en bedrijf rond bouwen.’
Waarom is je product gezond?
‘Wij werken enkel met pure en verse ingrediënten, zonder toegevoegde suikers, kleurstoffen of bewaarmiddelen. Ik geloof dat je je automatisch beter voelt als je je voeding op punt zet.’
Wat waren je hoogte- en dieptepunten?
‘Hoogtepunten: het aantal bestellingen per maand in België en Nederland. Nieuwe producten die aanslaan. Ondernemers die een Munch-franchise zien zitten. Aanbiedingen om zich in te kopen in Munch.’
‘Dieptepunten: een heleboel verzendingen die verkeerd liepen, maar ook producten en sapjes die werden gekopieerd.’
Zijn er dingen die je anders zou doen?
‘Ik zou mezelf meer laten begeleiden en omringen door andere ondernemers. Meer gesprekken aangaan en sneller dingen uit handen geven of automatiseren.’
Wat wil je nog bereiken?
‘Ik wil dat Munch een internationaal bekend merk wordt. Daarnaast wil ik een platform uitbouwen waar je gezonde producten terugvindt, maar waar je ook online cursussen over gezondheid en mentaal welzijn kunt volgen.’
Hoe ziet de toekomst eruit?
‘De focus ligt nu op het uitbreiden van het merk over heel België en Nederland. Ik zie mijn sapjes in elke supermarkt liggen, tankstations, cinema’s, luchthavens, scholen, rusthuizen, ziekenhuizen … Hoog tijd om cola en chips te vervangen door gezonde alternatieven.’
Naar welke andere ondernemer of persoon kijk je op?
‘Naar mijn vader. Hij is een rasechte ondernemer en heeft op zakelijk vlak al heel veel bereikt. Zijn manier van onderhandelen, deals sluiten en merken finetunen inspireert mij enorm en maakt mij heel trots.’
Stel dat je onderneming niet was gelukt, wat had je dan gedaan?
‘Ik heb altijd al een grote interesse gehad in psychologie en het mentaal welzijn van de mens. Ongetwijfeld had ik daar iets mee gedaan. Ik vind dat het nog een veel te groot taboe is en dat er te veel mensen ongelukkig en onzeker zijn en geen hulp zoeken indien nodig.’
Wat is je gouden tip voor anderen die ook willen ondernemen?
‘De juiste mindset creëren, je zelfvertrouwen op punt zetten, marktonderzoek doen, cursussen volgen en elke dag tegen jezelf zeggen dat je er keihard voor moet gaan.’