Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

GEZOND ONDERNEMEN Greet Goegebuer en Mark Vandevelde zijn founders van Komrads: ‘Bewust consumeren draagt bij tot een gezonde levensstijl’

Sien Vanneste
5 min read

Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij de komende weken inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Greet Goegebuer en Mark Vandevelde van Komrads.

Wat is Komrads?

Greet: ‘Bij Komrads maken we al onze sneakers van gerecycleerde materialen. Zo zijn de OCNS – de sneakers uit onze derde collectie – gemaakt van plastic uit de oceaan. We werken daarvoor samen met Seaqual, een bedrijf dat vissers inschakelt om naast vis ook plastic op te vissen. De zool is gemaakt van gerecycleerd rubber, de binnenstof en veters van gerecycleerde kleren.’

Hoe is de onderneming begonnen?

Mark: ‘Het begon als een uit de hand gelopen hobby, na onze uren en in het weekend. Omdat we terechtkwamen in een sector waar we minder van afwisten, begonnen we veel te lezen en te researchen. We botsten op sociaal onverantwoorde situaties in de mode-industrie, de ongelofelijke afvalberg – slechts 1% van alle geproduceerde sneakers wordt gerecycleerd – en de enorm nefaste impact van de industrie op onze planeet. We wilden daar met Komrads geen deel van uitmaken en besloten op zoek te gaan naar materialen waarmee we een duurzame sneaker konden maken met zo min mogelijk impact op het milieu, die ook nog eens trendy én betaalbaar is. Voor mensen die een écht goed en verantwoord alternatief zoeken voor een doorsnee sneaker.’

Waarom is jullie product gezond?

Greet: ‘Door de minimale impact op onze planeet, draagt Komrads bij tot een bewustere samenleving, waar we op een gezonde manier omgaan met onze aarde. Er is al zoveel geproduceerd, we willen geen grondstoffen meer opeisen van onze planeet, maar recycleren wat er al bestaat en daar een nieuw product van maken. Bewust consumeren draagt bij tot een gezonde levensstijl.’

Wat waren hoogte- en dieptepunten?

Mark: ‘Door te doen wat we doen komen we in contact met enorm veel interessante mensen, die met heel interessante en mooie projecten bezig zijn. Dat is een enorme bron van inspiratie. De vele positieve feedback die we krijgen geeft ons bakken energie. Een dieptepunt was misschien de coronacrisis, die onze groei enerzijds vertraagde, maar ons anderzijds de kans gaf om ons bedrijf en productie te optimaliseren en automatiseren.’

Zijn er dingen die jullie anders zouden doen?

Greet (lachend): ‘Sommigen zeggen dat we hier nooit aan waren begonnen als we niet zo naïef waren geweest en meer van de mode-industrie afwisten. Omdat we zo geloven in onze missie en koppig ons pad verderzetten, staan we waar we nu staan!’

Wat willen jullie nog bereiken?

Mark: ‘Europa veroveren en misschien ook de rest van de wereld. We geloven heel erg in de kracht van merken, zo willen we niet alleen ‘producten’ verkopen, maar de mensen vooral bewust maken en informeren over de problematiek.’

Hoe ziet de toekomst eruit?

Greet: ‘We zijn in volle groei. Dat doet deugd en je voelt de energie knetteren. Groeien betekent ook durven investeren. Daarom zijn we net gestart met onze tweede crowdfunding. Iedereen kan deel uitmaken van ons bedrijf, al vanaf €250. Op enkele dagen tijd haalden we bijna 20% van ons target op. Op deze manier hebben we een groep van ambassadors achter ons, die voor ons supporteren en ons steunen. Zo ontzettend fijn!

Naar welke andere persoon of andere ondernemer kijk je op?

Greet: ‘‘Let my people go surfing’ het boek van Patagonia-oprichter Yvon Chouinard, is onze bijbel. Ongelofelijk inspirerend hoe hij een purpose driven onderneming groot maakte.’

Stel dat de onderneming niet was gelukt, wat hadden jullie dan gedaan?

Mark: ‘Ondernemen zit me in het bloed, dus ik zou sowieso een ander bedrijf hebben gestart. Of voetbaltrainer zijn geworden!’
Greet: ‘Na veel in corporate bedrijven te hebben gewerkt, had ik sowieso iets willen ‘terugdoen’ voor de maatschappij.’

Wat is jullie gouden tip voor anderen die willen ondernemen?

Mark: ‘Doe heel veel research en laat je omringen door mensen met kennis van zaken, waarmee je kunt sparren, ideeën aftoetsen, die je andere inzichten kunnen geven, je inspireren. Ondernemen is een rollercoaster, je weet dat na elke low een high komt, dat duwt je vooruit!’

Door Sien Vanneste

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…