Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

GEZOND ONDERNEMEN Marianne Priem en Lieven Dejonckheere zijn founders van Likami: ‘Wij doen niet aan greenwashing, maar focussen ons volledig op gezonde ingrediënten’

Sien Vanneste
4 min read

Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij de komende weken inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Marianne Priem en Lieven Dejonckheere van Likami.

Wat is Likami?

Marianne: ‘Likami is een eco-luxueuze huidverzorgingslijn die focust op plantaardige ingrediënten, duurzame verpakking en eenvoud. Zowel voor haar als hem.’

Hoe is de onderneming begonnen?

Lieven: ‘Er zijn twee ervaringen die de bal aan het rollen hebben gebracht. Als eerste een reis naar IJsland, waar we voor het eerst ontdekten hoe luxueus zuivere lucht en licht kunnen aanvoelen. En ten tweede een veelvuldig gebruik van een zwembad waardoor onze huid versneld uitdroogde. Toen begonnen we te smeren, daarna te zoeken, dan te testen en de rest is geschiedenis …’

Waarom is jullie product gezond?

Lieven: ‘Likami is geen bestaand merk dat vlug wat aan green-washing doet. We zijn begonnen als niche-merk met volledige focus op gezonde ingrediënten.’

Wat waren jullie hoogte- en dieptepunten?

Marianne: ‘Als eerste Belgisch groen merk hebben we een plaatsje gekregen in Printemps Parijs (nvdr. Franse warenhuisketen). Dat was echt een hoogtepunt. De zoektocht naar wie onze klant is en waar hij zich bevindt, was een uitdaging.’

Zijn er dingen die jullie anders zouden doen?

Marianne: ‘In iedere moeilijkheid ligt een opportuniteit verscholen. Ons interesseert dus niet zodanig het traject an sich, wel het bekomen resultaat.’

Wat willen jullie zeker nog bereiken?

Lieven: ‘Er bestaan duizenden intrigerende ingrediënten. Het laatste woord is daar nog niet over gezegd. We willen nog een meer resultaat-gericht skincare merk worden door innoverende ingrediënten te gebruiken.’

Hoe ziet de toekomst eruit?

Marianne: ‘We hebben altijd geleefd als nomaden. In het verleden hebben we gewoond in het verre oosten en in Londen. Graag zouden we Likami ook in een ander land dan België op de kaart zetten.’

Naar welke andere persoon of ondernemer kijken jullie op?

Lieven: ‘Hans Bourlon van Studio 100. Hij heeft een bloeiende onderneming uit de grond gestampt én is tegelijkertijd filosoof gebleven. Een veelzijdig iemand!’

Stel dat jullie onderneming niet was gelukt, wat hadden jullie dan gedaan?

Marianne: ‘We zijn ondernemers pur sang. Gezien onze wetenschappelijke opleiding en onze interesse voor het lichaam, zouden we wellicht iets met supplementen gedaan hebben.’

Wat is jullie gouden tip voor anderen die ook willen ondernemen?

Lieven: ‘Luister niet te veel naar mensen die je wijzen op alle risico’s van ondernemen, maar omring je met mensen die je onbaatzuchtig naar een hoger niveau willen tillen.’

Door Sien Vanneste

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…