Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

GEZOND ONDERNEMEN Mary Otero en Adrien Lagneaux zijn founders van Kéfir Eau Vertueuse: ‘Onze Kéfir is een wonderdrankje’

Sien Vanneste
6 min read

Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij de komende weken inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Mary Otero en Adrien Langeaux van Kéfir Eau Vertueuse.

Wat is Kéfir Eau Vertueuse?

Mary: ‘Kéfir Eau Vertueuse is een gezonde en verfrissende drank. Hij is natuurlijk bruisend, niet gefilterd, niet gepasteuriseerd, volledig suikervrij, alcoholvrij en vooral vol deugden voor ons lichaam. Een wonderdrankje, zonder complex!’

Hoe is de onderneming begonnen?

Mary: ‘Het deugdzame Eau Vertueuse begon toen ik zwanger werd. Natuurlijk kon ik geen wijn meer drinken en was ik constant op zoek naar een complex en aangenaam drankje voor een aperitief, maar dan zonder suiker. Omdat we dit niet vonden, stelden we ons een drankje voor dat aan al mijn behoeften voldeed.’

Waarom past jullie product bij gezond?

Mary: ‘Dankzij fermentatie zit onze drank vol met probiotica die ons immuunsysteem versterken, onze transit verbeteren en de schade door antibiotica verlichten. Ons sterke punt is vooral dat de drank volledig suikervrij is, in tegenstelling tot andere gefermenteerde dranken.’

Wat waren jullie hoogte- en dieptepunten?

Mary: ‘Het moeilijkste ding toen we ons merk lanceerden, was het werven van onze eerste winkels. We boden een product aan dat nog onbekend was op de markt en mensen waren een beetje sceptisch over het ontdekken van onze deugdzame wateren.’

Mary: ‘Momenteel is elke proeverij een hoogtepunt. Het is heel leuk om de getuigenissen te zien van onze consumenten die onze kéfir echt hebben geadopteerd en niet meer zonder kunnen.’

Zijn er dingen die jullie anders zouden doen?

Mary: ‘Dat is moeilijk te zeggen. Als we echt één punt zouden moeten kiezen dat eerder verbeterd had moeten worden, dan zou het de verpakking zijn. We zijn begonnen met een super ambachtelijke uitstraling maar niet zo professioneel als nu.’ (lacht)

Wat willen jullie zeker nog bereiken?

Mary: ‘We willen ons drankje nu graag aanbieden aan restaurants en sportscholen zodat het echt onderdeel wordt van ieders dagelijks leven! Het is een ideaal drankje als je geen alcohol wilt drinken, zwanger bent of gewoon wat anders wilt dan water. Elke smaak is voorgesteld als een alternatief voor een glas wijn of bier, dus we kunnen ze ons voorstellen in “Kéfir Pairing” of op de terrassen in de zomer. (lacht) We werken ook aan de release van een nieuwe smaak, een ochtendkéfir om te vullen met vitamines. We hopen het in het vroege najaar uit te brengen.’

Hoe ziet de toekomst eruit?

Mary: ‘We dromen van een bedrijf dat we de ‘bubbler of de fermentor’ zouden noemen. Een plek waar al onze passies samen kunnen komen: wijn, bier en kéfir. Een prachtig proeflokaal waar we onze klanten kunnen ontvangen en onze limited editions en kortstondige brouwsels konden aanbieden.’

Mary: ‘Op een iets meer praktische manier willen we ook ons distributienetwerk uitbreiden en verkopen voor export. Omdat ons product volledig suikervrij is, hoeft het niet in de koelkast te worden bewaard. En dat is echt een pluspunt voor de planeet!’

‘We moeten leren relativeren en het beste uit elke situatie halen.’

Mary Otero en Adrien Lagneaux

Naar welke andere persoon of ondernemer kijken jullie op?

Mary: ‘Elke wijnboer of boer. Het is een bescheiden beroep omdat het ons leert dat we niet alles kunnen beheersen en dat de natuur sterker is dan ons. We moeten daarom leren relativeren en het beste uit elke situatie halen.’

Stel dat jullie onderneming niet was gelukt, wat hadden jullie dan gedaan?

Mary: ‘Om je de waarheid te zeggen; het oorspronkelijke idee was niet om kéfir te maken, maar wel bier. Adrien had al ervaring als brouwer en wilde een microbrouwerij oprichten in België. We maakten thuis al waterkéfir, maar voor eigen consumptie. Het is uiteindelijk die waterkéfir dat onze fulltime activiteit is geworden en we zijn er heel blij mee. (lacht)

Adrien: ‘Maar als de kéfir niet had gewerkt, waren we waarschijnlijk teruggegaan naar onze eerste passie: de wijnstok.’

Wat is jullie gouden tip voor anderen die ook willen ondernemen?

Mary: ‘GO! Wees innovatief, creatief maar vooral authentiek! Uw product is vooral uw verhaal. Dus wees jezelf en vertel het mooiste van je verhalen.’

Door Sien Vanneste

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Logo Gezond

Meest gedeeld

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…