It looks like JavaScript is disabled. Please enable it in order for this website to work properly.

GEZOND ONDERNEMEN Stijn Donné van Niamh: ‘Een lekkere boterham is de beste manier om je dag gezond te starten’

Gezond.be
6 min read

Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij elke woensdag inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Stijn Donné van Niamh.

1. Wat is Niamh?

‘Niamh is het merk bij uitstek in bakmixen voor de thuisbakker die houdt van creativiteit. De consument vindt in Niamh steeds een twist. In de speelse verpakkingen, inspirerende recepten, maar vooral in de unieke en gezonde ingrediënten – zoals chia, quinoa en vitamine D – die inspelen op de vraag op de markt. Onze creatieve aanpak werkt. Sinds de lancering in 2018 zien we dat de jongere doelgroep resoluut kiest voor bakmixen van Niamh. Wist je trouwens dat Niamh een Ierse naam is? Het betekent ‘stralend, schitterend’. En dat doen we! Want Niamh valt op in de anders zo saaie bakhoek.’

2. Waarom/hoe begon je met het merk?

‘Het idee is in 2017 ontstaan tijdens een bezoek aan de supermarkt. Als directeur van een productiebedrijf voor bakmixen bekijk ik regelmatig het bakschap. Plots viel het op: hoe saai is zo’n bakhoek eigenlijk? Ik ging mijn oor te luisteren leggen bij de grote retailers op de markt en zij bevestigden dit. Hun boodschap was duidelijk: inspireer ons en breng dynamiek in het bakschap.’

‘We hebben reeds jarenlange ervaring in de productie van bakmixen voor Aveve. Maar een gloednieuw merk in de supermarkt introduceren? Dat was nieuw. Gelukkig vallen we onder de organisatie Arvesta die vanaf dag één achter het project staat. Bovendien hebben we een klein team van toegewijde collega’s marketing, productie, R&D en administratie. Met z’n allen hebben we hard gewerkt aan het merk om zes maanden na de start ons allereerste retail merk te introduceren in het bakschap. Niamh!’

3. Waarom is het een ‘gezond’ merk?

‘Een lekkere boterham is de beste manier om je dag gezond te starten! Brood is namelijk de grootste leverancier van gezonde voedingsstoffen. Bak je jouw brood met Niamh, dan eet je extra gezond dankzij de unieke ingrediënten die inspelen op de vraag op de markt. De All-in Vital Oats broodmix is cholesterolverlagend en een bron van omega 3. De All-in Malty Whole Grain mix is voor een volkorenbrood rijk aan vezels. De Sunny Grains broodmix uit ons nieuwe Niamh Tradition gamma bevat vitamine D en is rijk aan vezels. En zo kun je het lijstje verder af gaan. Bovendien dragen al onze broodmixen het hoogste Nutriscore A label.’

4. Wat waren je hoogte- en dieptepunten?

‘We denken met een speciaal gevoel terug aan de Covid-periode. De Vlaming is in die tijd massaal met onze mixen beginnen bakken. Zo ook Linde Merkpoel van Studio Brussel en drummer Pieter Bruurs van Equal Idiots. Dat maakt ons fier! Maar wat ons nog het meest plezier doet, zijn de reacties van de consumenten. We krijgen constant felicitaties over de kwaliteit van onze producten. Men gaat heel creatief aan de slag met onze mixen en men vindt steeds nieuwe recepten. Daarvoor doen we het!’

‘Een uitdaging is de Nederlandse markt. We zijn even geleden gestart met de verkoop van Niamh in Nederland. Van de consument krijgen we dezelfde positieve reacties. De distributie pikt dit echter nog onvoldoende op. Momenteel zijn we op zoek naar ideeën om Nederland die extra push te geven.’

5. Is er iets wat je nu anders zou aanpakken?

‘Met ons eerste gamma zijn we in zes maanden tijd op de markt gegaan. Dat is heel snel. Vandaag nemen we meer tijd om alle elementen te bespreken en de juiste keuzes te maken. Even stilstaan mag. Het zorgt ervoor dat je helder naar je doel kijkt.’

6. Wat wil je nog bereiken?

‘Ons doel is sinds 2018 nog steeds hetzelfde: de thuisbakker inspireren met creatieve bakmixen! Dit doen we door elk jaar nieuwe producten te lanceren die inspelen op de vraag die heerst op de markt. Nu brood bij de bakker steeds duurder wordt, willen we consumenten nog meer overtuigen om zelf de handen uit de mouwen te steken. Want thuis brood bakken is namelijk ook een budgetvriendelijk alternatief. Daar spelen we op in met ons gloednieuw Niamh Tradition gamma.’

7. Naar welke andere ondernemer kijk je op?

‘Heel veel Belgische voedingsbedrijven maken unieke producten. Ze zijn internationaal groot geworden en hebben moeten opboksen tegen het chauvinisme in de landen rondom ons. Doordat we in België een echte ondernemersspirit hebben en weten wat lekker eten is, slaagt ons klein landje erin een unieke positie te creëren in het buitenland. Dat vind ik heel bewonderenswaardig! Chapeau.’ 

8. Had je een plan B?

‘Ons plan B was plan A. We zijn volop voor ons merk gegaan!’

9. Heb je een gouden tip voor anderen die willen ondernemen?

‘Ga ervoor met passie en plezier. Als je een duidelijk doel hebt en je weet dat je de iets unieks hebt, neem dit met passie vast. Dit straalt af op al je klanten en consumenten. Houd vast en geef nooit op!’

Door Gezond.be

These articles may also interest you ...

Lees Meer ...

Logo Gezond

Most shared

These articles may also interest you ...