scrollTop top

GEZOND ONDERNEMEN Tine Ryssaert is co-founder van DHIST’L: ‘We willen dat ook mannen smeren met goesting’

GEZOND ONDERNEMEN Tine Ryssaert is co-founder van DHIST’L: ‘We willen dat ook mannen smeren met goesting’

Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij de komende weken inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Tine Ryssaert van DHIST’L.

Wat is DHIST’L

‘Als gloednieuw, Belgisch merk ontwikkelt DHIST’L hoogwaardige natuurlijke huidverzorgingsproducten, speciaal voor mannen. De ingrediënten werden zorgvuldig geselecteerd, voor maximale efficiëntie op de mannenhuid. Zo vormt silybine, afkomstig van de zaden van de mariadistel en één van de sterkste antioxidanten uit de plantenwereld, de rode draad doorheen het gamma. Silybine werkt anti-ageing, kalmerend én zuiverend. Een perfecte match voor de mannenhuid dus.’

‘Het gamma bestaat vandaag uit drie producten:

  • Face Cream: een lichte crème met een hydraterende, anti-ageing en huidherstellende functie. Gecreëerd voor de normale tot droge huid.
  • Face Fluid: een fluïde textuur, met een hydraterende, anti-ageing en extra matterende functie. Gecreëerd voor de normale tot vette of gemengde huid.
  • Serum: ontwikkeld als anti-age boost, voor wie tekenen van veroudering wil tegengaan, preventief of corrigerend.’

Hoe is de onderneming begonnen?

‘Het idee om skincare voor mannen op de markt te brengen ontstond vanuit het klassieke verhaal van een man die geen kwalitatieve gezichtsverzorging kon vinden die wordt ontwikkeld op een natuurlijke en verantwoorde manier. De zoektocht naar huidverzorging eindigt voor mannen niet zelden met de aankoop van een zoveelste afgeleide van een al bestaand merk voor vrouwen. Een aanpassing hier, een aanpassing daar en klaar.’

‘Deze vaststelling bewoog ons ertoe al onze passie en expertise te bundelen in een ‘met de man in het DNA’-gecreëerd merk, dat beantwoordt aan wat mannen vandaag verwachten: effectiviteit, natuurlijkheid en duurzaamheid. Het is een én-énverhaal.’

‘Onze profielen zijn bijzonder complementair om hierin een positief verschil te maken. Frederik heeft als co-founder een doctoraat in de farmaceutische wetenschappen, met specialisatie in polyfenolen. Zelf heb ik heel wat ervaring in strategische marketing en duurzaamheid. Zo werkte ik bij grote bedrijven zoals Danone en Unilever. Ik stelde daar vast dat jonge merken met intrinsieke maatschappelijke of ecologische impact meer en meer door consumenten gewaardeerd worden.’

‘We willen toonaangevend zijn in efficiënte én natuurlijke cosmetica.’

Tine Ryssaert

Waarom is jullie product gezond?

‘Bij DHIST’L geloven we dat zorg dragen voor je huid gelijkstaat aan zorg dragen voor je volle potentieel. Maar er is huidverzorging en huidverzorging. Wij legden de lat bijzonder hoog. Naast klinisch bewezen effectiviteit van elk zorgvuldig gekozen ingrediënt – het absolute startpunt van elke productontwikkeling -, zijn maar liefst meer dan 99% van onze ingrediënten van natuurlijke oorsprong.’

‘We willen toonaangevend zijn in efficiënte én natuurlijke cosmetica. We maken geen gebruik van nasties, omstreden synthetische ingrediënten die niet steeds een toegevoegde waarde hebben. Zeker als je weet dat er volwaardige alternatieve natuurlijke ingrediënten voorhanden zijn. We gaan zoveel mogelijk uit van de kracht van de natuur om performante producten op de markt te brengen, zonder compromis.’

‘Alle producten van DHIST’L zijn bovendien vegan, dermatologisch getest en hypoallergeen, dus ook uiterst geschikt voor de gevoelige huid. Het gebruik van silybine of mariadistel als natuurlijk sleutelingrediënt is bovendien een bijzonder verhaal. Frederik groeide op in Sint-Joris-ten-Distel, een dorp dat in de middeleeuwen volgens de overlevering bekendstond als bedevaartsoort tegen huidziektes. Of dat verhaal klopt, laten we in het midden, maar het triggerde ons in elk geval om de rol van mariadistel te onderzoeken in cosmetica. Op basis van klinische studies werden er sterke eigenschappen aan silybine toegekend, op vlak van anti-ageing en kalmerende en zuiverende effecten.’

Wat waren hoogte- en dieptepunten?

‘We zijn optimisten en focussen daarom vooral op de hoogtepunten. We gaan in zee met apotheken die begrijpen hoe de skincare van de toekomst eruit ziet en bewust inzetten op nieuwe, vooruitstrevende merken. We worden bijzonder goed ontvangen op de markt. Eerder dit jaar nog werden we op de Pharmanology-beurs in Brussel door een vakjury geselecteerd voor de ‘Hall of Ph’ame’. De jury beschouwde het totaalconcept van DHIST’L als innoverend in de sector. Dat is een mooie erkenning.’

‘Doorgedreven productontwikkeling verloopt natuurlijk niet altijd van een leien dakje. Maar we zijn beiden perfectionisten en blijven streven om het beste resultaat te bekomen op elk vlak. De complimenten van gebruikers die ons nu bereiken zijn lovend. Dat alleen al maakt het de moeite waard.’

Zijn er dingen die jullie anders zouden doen?

‘We hadden vroeger moeten beginnen met ons merk.’

Wat willen jullie nog bereiken?

‘Met DHIST’L willen we een merk creëren dat huidverzorging voor mannen evident maakt, door de juiste experience aan te bieden. We willen het merk worden dat mannen doet smeren met goesting. Onze ambitie stopt niet aan de Belgische landsgrenzen.’

Hoe ziet de toekomst eruit?

‘Met DHIST’L gaan we voor creatie met een positieve impact, op elk vlak. Vandaag zijn we een pending B Corp, en streven we ernaar om een B Corp-gecertificeerd bedrijf te worden. B Corps zijn bedrijven die, naast het nastreven van winst, een significante impact hebben op vlak van duurzaamheid in de brede zin van het woord. B Corps beantwoorden aan strenge criteria op vlak van milieu of ecologie, sociale/maatschappelijke prestaties, transparantie en goed bestuur. Met DHIST’L hebben we deze bredere missie in onze statuten geformaliseerd. In de praktijk streven we bewust hoge standaarden na, bijvoorbeeld op vlak van ecologie. Voor onze airless dispensers – het geprefereerde formaat voor handige en minder handige mannen (lacht) – opteerden we bewust voor ocean waste plastic. De verpakking is dus niet alleen 100% recycleerbaar, maar bestaat bovendien reeds gedeeltelijk uit gerecycleerd materiaal. Voor elke verpakking financieren we het equivalent aan gerecycleerd materiaal aan een erkende organisatie die plastic uit rivieren en oceanen haalt.’

Naar welke andere persoon of ondernemer kijken jullie op?

‘We kijken op naar elke ondernemer die het lef heeft om te ondernemen én die een goede balans zoekt tussen people, planet en profit.’

Wat was jullie plan B?

‘Een gepassioneerde ondernemer is er volgens ons alvast één die geen rekening wil houden met een plan B, anders kun je niet volop gaan voor plan A.’

Wat is jullie gouden tip voor anderen die willen ondernemen?

‘Wil je een duurzaam merk bouwen, in de verschillende betekenissen van het woord, ga dan niet over één nacht ijs. We hebben er zelf ook een stevig voortraject op zitten. Durf de lat hoog te leggen en maak het verschil.’


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!