Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij de komende weken inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Yasmine Mili en Lorenz Lüttgens van MŌRO Essentials.
Wat is MŌRO Essentials?
‘MŌRO Essentials is een Belgische start-up die geconcentreerde lifestyleproducten aanbiedt, met een groot hart voor kwaliteit en interieurdesign. MŌRO betekent ‘gewoontes’ in het Esperanto en daar gaat het ons om. Gewoontes creëren voor een betere toekomst, zonder in te boeten op huidig comfort. Bij MŌRO Essentials hebben we een missie om alledaagse producten en objecten daadwerkelijk duurzaam te maken, met behoud van het gevoel van comfort en luxe. Het concept is simpel: we leveren de essentials die je nodig hebt in een geconcentreerd poeder en je voegt zelf kraanwater toe. Vandaag hebben we twee producten – een geconcentreerde handzeep en een bodywash -, maar we zijn van plan er binnenkort nog meer te lanceren!’
Hoe is de onderneming begonnen?
Yasmine: ‘Ons team bestaat uit drie vennoten: Katrien De Clerck, Lorenz Lüttgens en Yasmine Mili. Ikzelf was diegene die met het idee op de proppen kwam. Ik maak vaak grapjes tegen mensen dat ze moeten proberen een dag in mijn chaotische hoofd te leven, omdat ik heel veel ondernemersideeën heb. Al deze ideeën hebben echter iets gemeen; ze moeten een positieve impact hebben op onze planeet, anders kan ik er niet gepassioneerd over zijn. In 2019 startte ik mijn eerste start-up bedrijf dat high-end avondjurken verhuurde. Het begon veelbelovend maar toen COVID kwam en er geen evenementen meer waren, nam ik de moeilijke beslissing om de activiteiten stop te zetten. Er kwam veel tijd vrij, dus ik begon veel te lezen en me te abonneren op elk mogelijk platform voor trendwatching. Daar kwam ik poeder-naar-vloeistof reinigingsproducten tegen. Ik vond het een heel tof idee, maar van schoonmaakproducten ging mijn hart niet echt sneller kloppen. (lacht) Dus ik dacht, als het voor schoonmaakproducten kan, waarom dan niet met producten voor persoonlijke verzorging?’
‘Omdat de ambities vanaf de start voor MŌRO ver reikten, betrok ze Katrien en Lorenz in het verhaal om zo een complementair dream team te vormen.’
Waarom is je product gezond?
‘Kwaliteit, comfort, design en duurzaamheid zijn de vier pijlers waarop wij iedere beslissing afstemmen. Voor ons is het belangrijk om de kwaliteit maar ook de oorsprong van onze ingrediënten en verpakking goed te begrijpen en communiceren. Daar gaan we bij de lancering van MŌRO 2.0 nog veel dieper mee bezig zijn.’
Wat waren je hoogte- en dieptepunten?
‘Je hoort vaak het cliché dat ondernemen een rollercoaster is, wel dat kunnen we zeker bevestigen. Er zijn hoge ups maar ook diepe downs. Het is belangrijk om omringd te zijn door een nauw team om alle momenten, positief of negatief, te kunnen delen. We hebben al veel hoogtepunten meegemaakt, zoals deals met grotere corporate bedrijven, interessante mensen uit het vakgebied die ons benaderen, intrekken in ons nieuwe kantoor, nieuwe producten ontwikkelen, binnenhalen van een subsidie … En wat de mindere momenten betreft, daar proberen we altijd vanuit een positieve invalshoek naar te kijken. Yasmine zegt altijd: ‘Voor alles is een oplossing.”
Zijn er dingen die je anders zou doen?
Yasmine: ‘Ik denk dat we sommige zaken met wat meer geduld konden benaderen om kosten achteraf te besparen. Anderzijds bekijken we het als een leerschool voor de toekomst.’
Wat wil je nog bereiken?
Yasmine: ‘Met MŌRO durven we uitspreken dat we torenhoge ambities hebben en internationaal willen doorbreken. Bij ons geen Vlaamse bescheidenheid. (lacht) We hopen dat MŌRO een herkenbaar lifestyle merk wordt, dat een plaats heeft in ieder interieur.’
Lorenz: ‘Het zou geweldig zijn als MŌRO een standaard wordt, een levensstijl die jij en ik toepassen. Een concept en een lifestyle-merk dat over de hele wereld wordt erkend en gekocht door klanten die hun steentje willen bijdragen aan een duurzamere planeet zonder in te boeten aan luxe en comfort.’
Hoe ziet de toekomst eruit?
‘Op dit moment zijn we achter de schermen bezig met MŌRO 2.0 op te richten. Scherpere visie, betere focus en nog meer innoverende producten. We plannen om de rebranding te lanceren in oktober, spannende tijden dus!’
‘Over het algemeen moeten vrouwen harder vechten om professioneel succes te behalen en respect te krijgen. Ik bewonder ze daar dan ook voor.’
Yasmine Mili
Naar welke andere ondernemer of persoon kijken jullie op?
Yasmine: ‘Eerlijk gezegd heb ik geen namen, maar ik bewonder vrouwen die professioneel succes boeken zonder hun persoonlijke leven op te offeren of zich daartoe gedwongen voelen. Over het algemeen moeten vrouwen harder vechten om professioneel succes te behalen en respect te krijgen. Het is moeilijk, maar het is te doen. Hoe meer rolmodellen, hoe beter!’
Lorenz: ‘Ik kijk vooral op naar mensen die bereid zijn buiten hun comfortzone te treden om hun dromen na te jagen. Mensen die bereid zijn risico’s te nemen en afzien van comfort op korte termijn om op lange termijn impact te hebben.’
Stel dat de onderneming niet was gelukt, wat hadden jullie dan gedaan?
Yasmine: ‘Een plan B heb ik niet, maar ik ben ervan overtuigd dat MŌRO een succes zal worden. Mocht ik een carrièreswitch doen zou ik eerder richting de hospitality wereld gaan, bijvoorbeeld als directielid binnen een internationale luxe hotelketen.’
Lorenz: ‘Als kind wou ik altijd al ondernemer worden. De eerste vijf jaar van mijn carrière heb ik in de financiële sector in loondienst gewerkt. Nu ben ik zeer blij om voor mezelf te kunnen werken. Daarom denk ik momenteel niet na over een plan B, we gaan vol voor plan A en dat is van MŌRO een ongelofelijk groot succes maken.’
Wat is je gouden tip voor anderen die ook willen ondernemen?
Yasmine: ‘Ik zeg vaak tegen mensen dat ze de auteur zijn van hun eigen boek, zorg ervoor dat je op het einde van dat boek kunt zeggen: ‘I’m glad I did’, en niet ‘I wish I had’. Kom uit die gouden kooi en kies voor geluk, het leven is veel te kort om dingen te doen die je niet gelukkig maken.’